Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 18/09/2002 : 17:30:20
--------------------------------------------------------------------------------
Hei.

Jeg venter for tiden på et Stewart luxus deluxe 84" 4:3 Firehawk lerret som skal parres med min Davis cinemaone prosjektor. Er det noen her som har sett Firehawk duken in real life? Hvordan synes dere Firehawken er i forhold til for eksempel en vanlig matt hvit duk? Er det noen som benytter en slik duk i rom med strølys?

Stewart anbefaler at prosjektoren takmonteres ved denne type duk. Tror dere resultatet blir anderledes hvis jeg ikke takmonterer prosjektoren min?

Grunnen til at jeg valgte nettopp Stewart Firehawk er at jeg har noe strølys samt at denne duken skal forbedre bla sortnivået mitt.

Roger

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 18/09/2002 : 18:46:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hei Roger

Har hørt en del motstridende ting om Firehawk. Bl.a. er det blitt sagt at på nyere DLP Hi-End projektorer (f.eks. Sharp XV-Z9000) er det begrenset effekt å hente (bedre sortnivå, redusert kontrast). Andre igjen mener de ikke kan leve uten.

Jeg har imidlertid aldri sett en Firehawk, og kan dermed ikke uttale meg om duken.

Tror du ikke en grå skjerm gjør at du kan miste noe av kontrasten, til fordel for bedre sortnivå? Jeg er klar over at Stewart sier noe annet, men dette er iallfall tilfelle på skjermer av høyere gain.

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 19/09/2002 : 10:36:52
Det er synd at ingen har et slikt lerret til utstilling her i landet. Firehawk duken er jo ganske ny. Jeg håper at denne duken vil la meg få et godt sortnivå men alikevell med en god smell av farger og lys. Pr idag benytter jeg meg av et FL-D filter som korrigerer prosjektoren min samtidig som den stjeler noe av lysstyrken. Dette Hoya filteret sammen med Firehawk dukens 1.35 i gain burde bli en god kombinasjon.

Det er mange som mener det at tap av styrke og intensitet på hvitt merkes mindre av øyet en sortnivå. Det er vel kanskje derfor grå lerret har blitt populære med digitale prosjektorer. Et grått lerret er jo tross alt et kompromi.

Roger

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 19/09/2002 : 10:42:34
Til den prisen Firehawk selges, hadde det vært en stor fordel å sett det først...

Jeg kunne også tenkt meg et grålig lerett, men ikke til 15-20k...

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 22:12:39
Jeg poster min subjektive mening i en ny tråd når alt er på plass og utstyret er tweaket til lerretet. Følg med..

Roger

Endret av - Roger on 09/20/2002 22:14:51

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 24/09/2002 : 20:07:52
Vi venter i spenning!

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 05/10/2002 : 12:23:04
En liten oppdatering..

I morgen så er det gått 4 uker siden bestilling.. Må nok vente enda litt lenger Imens kan jeg vise til en side der eieren av et Stewart Firehawk lerret har knipset bilder når lerretet er i bruk. Her vil dere finne bilder tatt på dagen og på kvelden. Projektoren han bruker er en Hitachi 5500.

Lenke:
http://homepage.mac.com/imlucid/HomeTheater/index.html

Mvh
Roger

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 05/10/2002 : 13:18:17
Hei

Kan hende bildene lyver, men Hitachi 5500 blir IKKE min neste projektor! For et forkastelig sortnivå!!! Beklager utrykket, men her snakker vi 0,9-1,0 lux absolutt sort etter hva jeg klarer se. Da hjelper ikke Firehawk!

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 05/10/2002 : 13:57:54

Sitat:

Hei

Kan hende bildene lyver, men Hitachi 5500 blir IKKE min neste projektor! For et forkastelig sortnivå!!! Beklager utrykket, men her snakker vi 0,9-1,0 lux absolutt sort etter hva jeg klarer se. Da hjelper ikke Firehawk!

Enig med deg i det. Selv synes jeg ikke detaljnivået var så bra. Matrix er også temmelig grønn. Får kjøpe plata og sjekke selv. Vi får huske det at det ikke er så lett å knipse gode bilder av et lerret(som sender lyset tilbake mot kameraet). Men hvis dette er hva Hitachi 5500 er god for så holder også jeg meg unna. Dette er første gang jeg har sett bilder av et Firehawk lerret under dårlige forhold. Jeg har ikke full lyskontroll selv derav min interesse for disse bildene. Jeg tror nok at jeg presterer et bedre resultat selv uten Firehawk(så lenge det er mørkt ute..).

Mvh
Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 05/10/2002 : 14:24:31

Sitat:

I morgen så er det gått 4 uker siden bestilling.. Må nok vente enda litt lenger Imens kan jeg vise til en side der eieren av et Stewart Firehawk lerret har knipset bilder når lerretet er i bruk. Her vil dere finne bilder tatt på dagen og på kvelden. Projektoren han bruker er en Hitachi 5500.

Mvh
Roger

Hei Roger!
Har du funnet en plass der de selger det til en gunstig pris siden du må vente så lenge? Hvis så tilfelle, er det en pris som er tilgjengelig for andre brukere av AVforum?

MVH
Roger

Min hjemmekino:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

Endret av - akse on 10/05/2002 15:54:01

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 05/10/2002 : 17:12:25

Sitat:

Har du funnet en plass der de selger det til en gunstig pris siden du må vente så lenge? Hvis så tilfelle, er det en pris som er tilgjengelig for andre brukere av AVforum?

Da jeg la inn min bestilling ble jeg fortalt at leveringstid ville variere fra 1 til 4 uker pluss pluss, avhengig av om modellen lå på lager eller ikke. Det gjorde den ikke, men nå er den i alle fall på vei til Norge Jeg fikk et bra avslag på en pris som allerede var stiv i utgangspunktet. Tror ikke dette er vanlig så jeg spesifiserer ikke avslaget i noen sum. Skal andre handle Stewart så kan jeg eventuelt videreformidle kontakten..

Veiledende pris kan sjekkes hos for eksempel Oslo Hificenter: http://www.oslohificenter.no/prod/bi...de.html#lerret

Mvh
Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 05/10/2002 : 18:11:30

Sitat:

Da jeg la inn min bestilling ble jeg fortalt at leveringstid ville variere fra 1 til 4 uker pluss pluss, avhengig av om modellen lå på lager eller ikke. Det gjorde den ikke, men nå er den i alle fall på vei til Norge Jeg fikk et bra avslag på en pris som allerede var stiv i utgangspunktet. Tror ikke dette er vanlig så jeg spesifiserer ikke avslaget i noen sum. Skal andre handle Stewart så kan jeg eventuelt videreformidle kontakten..

Veiledende pris kan sjekkes hos for eksempel Oslo Hificenter: http://www.oslohificenter.no/prod/bi...de.html#lerret

Mvh
Roger

Ja, den prisen river. Hvordan skal jeg forklare min bedre halvdel at vi trenger et slikt lerret?

Det lemner liten tvil om at valg av lerret er viktig, det er jo på det bilde blir prosjektert.

Jeg har sett på andre forum at det blir diskutert rullgradiner fra IKEA og malte gipsplater som alternativer til lerret. Det virker noe søkt for meg at folk kjøper dyre prosjektorer uten å ta høyde for å sette av penger til et lerret av god kvalitet.

Jeg fikk HIFI klubben til å betille en elastisk lerret duk til meg for permanent montasje. Bilde blir bra det, men det er helt sikkert mulig å få det bedre. Som du sikkert vet, mye vil ha mer.

MVH
Roger

Min hjemmekino:

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 07:40:05
Hei Roger

Er du sikker på at det er FireHawk som er det riktige valget? Jeg ser at FireHawk har en gain på 1,35, mens Greyhawk har en gain på 0,8.

Jeg har sett på andre forum at de anbefaler reduksjon av gain for å oppnå bedre sort nivå.

Under byggeperioden av huset vårt testkjørte jeg prosjektoren 2 ganger for å finne riktige plasseringer av av-utsyr og finne riktig størrelse og plassering på lerretet i forhold til sittegruppe.
Den gang så hadde jeg ikke kjøpt lerret.

Den første gangen så prosjekterte jeg på en kjempestor lysebrun papp-plate.

Andre gang så tapet jeg sammen a4 ark til lerret. Jeg oppdaget til min store overaskelse at bilde ble mye bedre på papp-platen. Jeg rotet fram papp-platen igjen for å kjøre en sammenligning og ganske riktig ---resultatet ble veldig mye bedre.

Det som er helt sikkert er at papp-platen hadde en mye lavere gain enn a4-arkene.

Kan du eller noen andre hjelpe meg med å forklare hvorfor resultatene ble som de ble??

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 13:11:17
Til akse,

GrayHawk duken var mitt opprinnelige valg. Stewart Filmscreen Corporation er en Amerikansk bedrift så jeg tok kontakt med Jason Turk og AVScience, som vurderte min hjemmekino og kom med en anbefaling til lerret og duktype. Anbefalingen var å bytte duktype fra GrayHawk til FireHawk. Grunnen var todelt; GrayHawk er en duktype som er beregnet for relativt lyssterke projektorer, og at FireHawk fungerer meget bra i situasjoner der en ikke har 100% lyskontroll(altså strølys). FireHawk er en helt ny duktype som er laget for projektorer med svakere lysstyrke. For eksempel DLP av vår type.

Når det gjelder resultatene dine..
Øyet reagerer mer på dybden av sort enn på intensiteten av hvit. Derav grå duk, som egentlig er et kompromi da en øker sortnivået på bekostning av hvitnivået. Deler du et lerret i to, en grå del og en hvit del, så vil du se forskjell på sortnivå og hvitnivå. Dette vil alle merke. Ser du så bare på den hvite delen(maskerer den sorte) vil du merke det at sortnivået er dårlig i forhold til den grå delen. Ser du på den grå alene så vil du ikke legge så godt merke til at hvitnivået er mindre. Dette er slik øyet og synet vårt fungerer.. Cluet er å få et bedre sortnivå med et akseptabelt hvitnivå, men som ikke ødelegger intensiteten på resten av fargeskalaen (er jeg ute å ror akkurat her?).

FireHawk duken er en grå duk med gain. Fordelen Firehawk har i forhold til GrayHawk er evnen til å 'gi f' i indirekte lys slik at de som ikke har full lyskontroll allikevel vil få et akseptabelt bilde.

Håper dette hjalp.

Mvh
Roger

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 13:32:03
Folkens!

Kjøper du altså inn et lerett til 20.000 spesielt tilpasset din lyssvake projektor, som du sikkert vil bytte ut innen et halvt år? Husk at DLP HiEnd er i ferd med å en hel masse i pris! Med HD2 chippen ute, vil HD1 projektorene være neste budget-klasse.

Bør du ikke tenke litt fremover? Hadde uansett tatt en Gray hvis jeg hadde tatt valget å legge såpass mye i duk, da får du heller leve med litt lavere output, men da har du iallfall en duk du kan benytte også på neste projektor.

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 14:15:46
Jeg kommer til å benytte den duken jeg har inntil jeg bygger ny kino på loftet over garasjen. Da kommer jeg til å gå fra 80" til 100" på bildet og trenger ny duk. Jeg er fortsatt overbevist om å legge penger i en god duk da det er den som reflekterer bilde til deg.

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 14:30:52
Roger, jeg er naturligvis enig, og jeg skal ikke snakke når det gjelder bruk av penger på hjemmekino!

Lykke til med den nye duken din!

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 15:57:35
Alle lerret fra Stewart ligger i den høyeste prisklassen. Det er bare en selv som kan avgjøre om et Stewart lerret er verd prisen. For de fleste av oss er et slikt kjøp en langtidsinvestering. En betaler ikke bare for kvaliteten men også for Stewart's berømte oppfølging i ettertid..

I en hjemmekino med full lyskontroll og en HD2 DLP ville jeg ha benyttet et lerret med Stewart Studiotek 130 duk. Det er en hvit duk med 1.3 gain. Med full lyskontroll vil rommet være mørkt og en får ingen problemer med sortnivået. I min stue/hjemmekino derimot er det ikke full lyskontroll. Jeg har persienner til vinduene og et hvitt tak.. I tillegg har jeg ikke en HD2 enda heller. Benytter jeg meg av en FireHawk så vil sortnivået økes betraktelig samt at opptil 90% av strølyset neglisjeres. Den ekstra gain'en vil tilføre bildet en ekstra punch.

FireHawk er laget for DLP projektorer med moderat lysstyrke. Det er det beste alternativet mot strølys. De fleste som har sett demoen til Stewart der de har et todelt lerret med FireHawk og Studiotek 130 har blitt mektig imponert over egenskapene til FireHawk'en. Seeing is beliving (derfor burde et slikt lerret også kunne demosees her i Norge!).

I tillegg kan jeg nevne at svært mange av HD2 projektorene på CEDIA ble vist på Stewart FireHawk lerret.. Jeg tror at disse siste nye skuddene vil i likhet med de gamle være utstyrt med øko eller film modus som senker lysstyrken men øker kontrastnivået. Dermed har en ikke 1500 lumen men 1100 for eksempel(som igjen er et helt annet tall målbart). Med et FireHawk lerret så kan en kanskje få referansebilde med en HD2 uten å ha det så mørkt i rommet. Med andre ord så kan en spise å se film samtidig. Det ække dårlig.

Som en avrunding vil jeg nevne Ken Hotte(KBK AVSforum, President of Goosystems) som mener at projektor og lerret bør egentlig matches som hånd i hanske. Dette tror jeg er det ultimate. Nytt lerret ved kjøp av ny projektor!

Mvh
Roger

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 16:08:32
Det er flere som har påpekt bildene til han med Hitachi 5500'en forresten. Tror nok det er feil kalibrering. Tråden på AVSforum finner dere her:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=176239

Mvh
Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 18:33:07
Hei Roger.

Du må for all del følge oss opp når du får lerretet. Ta gjerne noen bilder med ditt gammle lerret side om side ved det nye.

Jeg er overbevist om at et godt lerret er viktig for få det optimalt bilde.

Det er mange faktorer som er viktig å ta med ved valg av lerret som du skriver. Det med lysforhold i rommet er veldig viktig. Aldri om jeg klarer å oppnå et bilde som Kevin har i sin kino i fullt dagslys, så det er klart at valg av lerret er viktig.

Jeg har fått spesial laget en persinne som er 100% lystett, og har et eget rom til hjemmekinoen. For 2 uker siden klarte jeg å temme strølyset fra prosjektoren tilfredstillende. Fra hva du skriver ser jeg at du har større problemer med lysforholdet.

Lykke til!

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Endret av - akse on 10/06/2002 18:34:26

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 06/10/2002 : 21:50:57
Hei,

Var ikke akkurat svart det der nei..
Jeg har også lyst på et Firehawk lerret, men det er nok for dyrt enda....får håpe de faller i pris...!?

Jeg tror Screen line viste et nytt grått lerret på Cedia.... Skulle visst være ok pris også.. Noen som vet mer om dette..?

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 14:10:11
Jeg skal få opp en side der jeg kan legge ut noen bilder av stua, så dere kan se hva jeg snakker om. Det blir for all del mørkt med persienner igjen, men jeg vil ikke ha de igjen 100% på kveldstid. Er et dilemma det der.

Tror ikke Stewart setter ned prisene sine... Det finnes mange andre lerret-fabrikanter, med har andre duktyper, i rimeligere prisklasser.

Jeg har ikke hørt noe mer om Screenline og en ny duktype. Jeg var i kontakt med Oslo hifi center tidligere og de nevnte en ny duk som het Pearlbrite. Husker bare ikke om fabrikanten var Screenline eller Wiktorscreen..

Mvh
Roger

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 14:28:02

Sitat:
Jeg har ikke hørt noe mer om Screenline og en ny duktype. Jeg var i kontakt med Oslo hifi center tidligere og de nevnte en ny duk som het Pearlbrite. Husker bare ikke om fabrikanten var Screenline eller Wiktorscreen..

Jeg er ikke sikker på om det var screenline eller noen andre som kommer ut med et grått lerret, men billig skulle det hvertfall være.
Leste om det på avsforum en eller annen plass..

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 24/10/2002 : 15:31:43
Oppdatering:
Nå kan jeg hente lerretet Regner med at det er snekret opp i løpet av en uke...

De har samme lerret(SND 84V) i demorommet hos kontrapunkt i Vibesgate Oslo. Eneste forskjell er annen duktype samt at rammen har et lag med fløyel på seg.

som alle andre kan jeg nesten ikke vente...

Mvh
Roger

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 13/11/2002 : 15:58:03
Og da er det snekra opp og testet. Lerretet har en duk som er sølvgrå. Nyansen er jeg usikker på men den er lys. Det hjelper å nå kunne se film med litt lys i rommet. Mister litt hvit men får mer sort. Farger, kontrast og tredimensjonaliteten synes jeg økes betraktelig. Jeg benytter fortsatt et Hoya FL-D filter i tillegg.

Har ikke fått sammenlignet med mitt vanlige matte hvite lerret enda da det ikke kan trekkes ned lenger... Stewart lerretet er i veien.

Lerretet kom i en kasse som ser ut til å inneholde militært utstyr. 2m x 30cm x 30cm med treplater og papp. Veldig bra pakka.

Skal prøve å få sammen lignet med det vanlige lerretet senere.

Mvh
Roger