Hvordan bruke 20 000 kroner mest fornuftig ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bruke 20 000 kroner mest fornuftig ?

Hei,

Har avsatt ca 20 000 kroner som skal dekke prosjektor og lerret på ca 100 tommer.

Har dere tips og råd på hva jeg bør bruke disse 20 000 kronene på?

Forresten, er FASTMONTERTE lerreter å foretrekke? Noen som har råd og evt. linker til en nettbutikk som selger gode fastlerreter (16:9) ? Er et 100 tommers lerret ca 2 meter bredt?

PS Det er ca 5,5 meter fra bakvegg til vegg hvor lerret skal monteres , og
    det er en titteavstand fra sofa og stoler på ca 3,5 til 5 meter. Er dere alle enige i at 106 tommers størrelse et fornuftig valg med tanke på lerret ?

Mvh.
    Tommy

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Hei,

Har avsatt ca 20 000 kroner som skal dekke prosjektor og lerret på ca 100 tommer.

Har dere tips og råd på hva jeg bør bruke disse 20 000 kronene på?

Forresten, er FASTMONTERTE lerreter å foretrekke? Noen som har råd og evt. linker til en nettbutikk som selger gode fastlerreter (16:9) ? Er et 100 tommers lerret ca 2 meter bredt?

PS Det er ca 5,5 meter fra bakvegg til vegg hvor lerret skal monteres , og
    det er en titteavstand fra sofa og stoler på ca 3,5 til 5 meter. Er dere alle enige i at 106 tommers størrelse et fornuftig valg med tanke på lerret ?

Mvh.
    Tommy
    Heisan, og velkommen hit!

Til den summen du har satt, hadde ikke jeg vært i tvil ihvertfall. BenQ PE 8720.
    Denne prosjektoren kostet for kort tid tilbake 55 000. Den får du nå til rundt 16 000. I den prisklassen finner du GARANTERT ikke noe som er bedre. Da har du 4 000 å bruke til lerret. Tror ikke du kan få det så veldig mye bedre, uten å bruke flere titalls-tusenkroner., med den sitteavstanden klarer du deg lenge med 100 tommer, selv om jeg personlig synes, jo større jo bedre

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!
    Og som Vetteman skriver, velkommen til forumet!

For 20.000 synes jeg det er mange gode valg man kan ta. Men sterkeste kandidat per. dagsdato er muligens BenQ sin 8720 som Vetteman nevner, utrolig mye og godt bilde for pengene. Jeg ville nok gått for et 100" Adeo rammelerret, dersom du har mulighet for det.

AVshop.no har vel de orginale adeo lerretene, hvis ikke har også nettdata et godt lerret fra Adeo som vistnok egentlig er laget for databruk, selvom du ikke vil savne stort fra de lerretene heller. Tipper begge forhandlerene klarer å lage en fin pakkepris til deg for 20.000 for både projektor, lerret og noen kabler. Lykke til!:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av kid
    Hei du!
    Og som Vetteman skriver, velkommen til forumet!

For 20.000 synes jeg det er mange gode valg man kan ta. Men sterkeste kandidat per. dagsdato er muligens BenQ sin 8720 som Vetteman nevner, utrolig mye og godt bilde for pengene. Jeg ville nok gått for et 100" Adeo rammelerret, dersom du har mulighet for det.

AVshop.no har vel de orginale adeo lerretene, hvis ikke har også nettdata et godt lerret fra Adeo som vistnok egentlig er laget for databruk, selvom du ikke vil savne stort fra de lerretene heller. Tipper begge forhandlerene klarer å lage en fin pakkepris til deg for 20.000 for både projektor, lerret og noen kabler. Lykke til!:wink:

Tusen takk for gode råd. Tror nok det blir en BenQ 8720 på meg. Men er det egentlig en eldre utgående modell som det f.eks vil i fremtiden være problemer med å få pærer til?

Hvor bredt er egentlig et 100 tommers lerret , blir det ca 210 cm ? Er redd for å kjøpe for stort. Har ei kjellerstue som er lett å mørklegge (særlig høst og vinter) , bør jeg kjøpe grått eller hvitt lerret? Hva har GAIN å si i mitt tilfelle for kjøp av lerret til å gå sammen med BenQ 8720 ?

Ha ei flott helg !!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst; 8720 koster nå 17.999,-. Pluss frakt. Ikke 16k. Dette innebærer at trådstarter da har under 2k å bruke på et 100" lerret. Det blir i snaueste laget.

100" på 3,5 meter er stort, men passer godt dersom du liker stort bilde.

Dersom en er villig til å strekke budsjettet littegranne, så er dette en kremcombo....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Først og fremst; 8720 koster nå 17.999,-. Pluss frakt. Ikke 16k. Dette innebærer at trådstarter da har under 2k å bruke på et 100" lerret. Det blir i snaueste laget.

100" på 3,5 meter er stort, men passer godt dersom du liker stort bilde.

Dersom en er villig til å strekke budsjettet littegranne, så er dette en kremcombo....

Hei !
    Fant ut at jeg kan kjøpe BenQ 8720 til 17990,- hos Nettdata utenfor Sandnes, samt et Adeo rammelerret på 100 tommer til tilbudspris 2990,-. Dette blir riktignok 21000 kroner...men håper jeg gjør et bra valg i overnevnte. Eneste jeg er litt i tvil om er om 8720 blir for tung til å henge i tak (som jeg både ønsker og er avhengig av) og om jeg skal velge hvitt eller grått lerret. Kjellerstua som det skal stå i har 3 små kjellervinduer som kan blendes, men fargen på veggen skal males lyst og ikke mørkt pga at kjellerstua skal brukes til mer enn bare film. Antar at jeg ønsker å bruke PJ til ca 70% film, 30% sportssendinger og TV. Hva synes dere?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke ødelegge for deg her, men hva med denne prosjektoren,gøy å ha noe som ikke alle andre har, denne projektoren er vel også relativt ny på markedet.

AVshop.no

etterfulgt av en entusiast shootout test
    http://avforum.no/forum/artikler-vid...-shootout.html.

+ En av dreamscreens rammeleretter, da får du får sikkert en litt hyggelig pakkepris.

Personelig så syns jeg att 92" lerett på 3,5 meter sitteavstand er akkurat passe,100" blir kansje litt for stort. Dette finner man egentlig ikke ut av før man har sett en del filmer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Hei !
    Fant ut at jeg kan kjøpe BenQ 8720 til 17990,- hos Nettdata utenfor Sandnes, samt et Adeo rammelerret på 100 tommer til tilbudspris 2990,-. Dette blir riktignok 21000 kroner...men håper jeg gjør et bra valg i overnevnte. Eneste jeg er litt i tvil om er om 8720 blir for tung til å henge i tak (som jeg både ønsker og er avhengig av) og om jeg skal velge hvitt eller grått lerret.
    Bare for å presisere: Nettdata selger Invideo, ikke Adeo. Dette kan du lese mer om i en annen lerrets-tråd.

Et grått lerret er å anbefale dersom du ikke har 100% lyskontroll. Er rommet helt mørklagt og uten reflekterende flater (vegger/tak) er et hvitt lerret bra.

Kombinasjonen til 21k gir deg et krembilde for pengene, uten tvil.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Bare for å presisere: Nettdata selger Invideo, ikke Adeo. Dette kan du lese mer om i en annen lerrets-tråd.

Et grått lerret er å anbefale dersom du ikke har 100% lyskontroll. Er rommet helt mørklagt og uten reflekterende flater (vegger/tak) er et hvitt lerret bra.

Kombinasjonen til 21k gir deg et krembilde for pengene, uten tvil.

Lykke til!

Hei igjen

Nå ble jeg plutselig usikker igjen, særlig på om BenQ 8270 til 17990,- er rette prosjektor for meg som "amatør" eller om jeg skal heller gå for Sharp XV-Z3000 eller den Hitachi PJ-TX200 / PJ-TX300. Særlig med tanke på at noen mener at BenQ'en er vanskelig å stille inn samt for tung til å henges i taket. Vet noen prisen på Sharp XV-Z3000 ? Er denne lettere å plassere/stille inn for amatører?

Dessuten har jeg fått inntrykk av å at jeg må styre unne Invideo lerreter ettersom disse er først og frems beregnet for PC fremvisning og ikke som rent hjemmekino lerret. Er Adeo Plano til ca 4995 et bedre valg?

mvh.

Tommy

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste projektorer på markedet i dag er veldig brukervennlige, og enkle å sette opp. Benq'en er litt stor og tung, og dersom det er minus for deg, kan du jo vurdere andre rimeligere projektorer, da du i tillegg holder deg godt under budsjettet.

TX200 har jeg selv nå, og er meget fornøyd til prisen. Trenger man egentlig mer? Selvfølgelig, oppgraderingsspøkelses frister bestandig, men om det er nødvendig med noe bedre for den vanlige entusiast? Neppe...

Vedr. lerretstråden Anfield ref. til, Invideo er det ingen problemer med å bruke som hjemmekinolerret. Har dette selv, og er knallfornøyd. Du sier selv du er amatør, og kan da garantere deg at du ikke vil savne noe med dette lerretet :wink: Plano er dessuten nesten dobbelt så dyr.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er den store fordelen med Adeo sitt Plano er rammen, ikke selve duken. Rammen på Adeolerretene er vinklet inn 45 grader inn mot lerretet. Det betyr at lys ikke reflekteres i like stor grad i rammekanten som på de gamle Adeo-lerretene og Invideo-rammene. Dette var den største grunnen til at jeg byttet fra gammel til ny ramme.

Når det gjelder faktoren "ren bildekvalitet" så er jo 8720 og Z3000 overlegen alle LCD-projektorer, unnatt kanskje HC5000. DLP-teknologien gir det en mye større kontrast "frame-by-frame" enn LCD-teknologien som er avhengig av iris for å skape de store kontrastverdiene. Sånn sett er det en "no-brainer" å gå for Z3000 eller 8720 foran Hitachis modeller.

Begge teknologier har fordeler og ulemper. Ulempene med DLP er regnbuer og vanskeligere plasseringsvennlig. Fordelene er mye bedre ren bildekvalitet.

LCD's ulemper er lavere kontrast med ditto dårligere sortnivå, screendoor og VB. Men fordelene med plasseringsvennlighet, ren "value-for-money" pga lavere pris veier jo opp mye.

Her må du selv finne ut av hva som er viktig for deg. Det står også skrevet mye om fordeler og ulemper med teknologiene her på forumet fra før.

"Problemene" med 8720 skal du også ta med en klype salt, her tror jeg at en liten fjær er blitt til endel kaklende høner. Såkalt "fingertrøbbel" er nok også inne i bildet.... ;-)

PS! Som Kid sier; de aller fleste vil ikke merke forskjellene mellom Invideo-rammen/duken og Adeo, og den duger. Men det er min mening om fordeler og ulemper i hvertfall ;-) .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •