For nærme lerret ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For nærme lerret ???

Hei

Har hjemmekino bestående av en Viewpia 37" tv og 5.1 lyd. Har nå i snart et halvt år tenkt på å gå til anskaffelse av en prosjektor. Men jeg har ikke så stor peil på dette. Har tenkt på en benq w100 prosjektor og et pull down lerret på ca 70". Vil sitte ca 2,5 meter i fra lerret, mens prosjektoren vil være ca 3 meter fra lerret. Det jeg lurer på er om sitteavstanden er for kort eller om det kan gå greit ?

Håper på raskt og positivt svar
    Mvh
    Klas A. Roksvaag

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel sånn i grenseland ut fra tommelfinger regelen om bredde *1.5
    70" = 175 cm *1.5 = 262.5 ... så du burde sittet ca 2.6 m fra lerret.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel ingen absolutte regler når det gjelder sitteavstand til lerret osv, og det komer jo helt ann på brukerens prefferanser. Faktorer som ønske om stort bilde som fyller hele synsfeltet og hvor godt man ser screendoor effekt og regnbue effekt, osv kan jo spille inn.

I det tilfelle her med benq w100 (854 x 480) og 1.5x sitteavstand, så synes jeg det hørtes nesten urimelig nærme ut.

Vanligvis når man angir et 70" 16:9 bilde, så er det en bildediagonal og ikke selve bredden på bildet som man angir faktoren som 1.5x ganger sitte avstand fra, i dette tilfelle 70"> ca 178cm og en bredde på ca 155cm, så blir vel sitte avstanden egentlig ca 1.6x , noe som vel heller burde vært 2-2.5x for en projektor med 854x480 oppløsning.

En annen ting som kan være noe å tenke på er om lysstyrken fra en slik projektor blir såpass sterk på et såpass lite lerret at det kan bli ubehagelig å sitte i et helt mørklagt rom osv. anbefaler i den forbindelse å sjekke denne , som blandt annet angir anbefalt rombelysning osv.

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Alle kan være flinke i matte og få en verdi fra alle disse formlene, men du mangler den viktigste faktoren, og det er hva dinne egne øyne føler seg konfertabelt med.

Jeg har det nesten likt som deg, linsen på PJ er ca.300cm fra lerrettet og jeg har en sitte avstand på ca.280cm og med dette så synes jeg 180cm bredt lerret funker optimalt i mine øyne ;-)

Det jeg vil anbefalle deg er å kjøpe deg PJ først, sett den der du vil ha den og bruke veggen eller noe annet som det går ann å prosjisere et bilde på, sette på en film og prøv deg fram til et bilde størelse som du synes er mest behagelig.
    Gjorde det samme før jeg bygget lerretet mit med et lånt lerret.

Håper dette hjelper

Mvh
    kas

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort "feilen" å kjøpe i overkant stort lerret i forhold til sitteavstand. Resultatet er at jeg ikke ser film hvis jeg er veldig sliten i øynene fra før av. Om jeg skrur på en film med mye action da blir jeg tilnærmet bilsyk :?

Men til vanlig går dette helt greit. Har 80" lerret og sitter ca 3.2m ifra dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •