Kjøp av lerret, lyst rom og vindu bak lerretet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av lerret, lyst rom og vindu bak lerretet...

Jeg er på jakt etter et lerret til min BenQ 8720.

Rommet er nokså lyst, og lerrete skal stå forand noen vinduer(grått lerret?), og det er ellers vinduer rundt om i rommet, ikke helt lett å få det 100% lys tett her, uten at man taper sorte sekker på vinduene(=skilsmisse grunn seie hu her hjemma).
    Prosjektoren skal stå 4,3mtr fra lerret.
    Størrelse ca 100"

Så hva skal jeg se på? Grå eller hvit type(med tanke på det lyse rommet og vinduene)?
    Ønsker helst med motor & tab tension typer. MEN det kommer an på prisen.
    Hvilke typer er der her?

Surr.reciver & DVD spiller er ikke valgt ut enda.

EDIT
    Funnet noe om grått vs hvit lerret her
    http://avforum.no/forum/lerret/42143...-vs-hvitt.html
    MEN ikke hva dem tåler av lys bakfra...

Det fant jeg svar herfra
    ...Velg derfor Adeo hvis du ikke har vinduer/lys bak lerretet (og ønsker benytte lerretet til blending)! Fordelen med Adeos lerretsmateriale er en meget jevn overflate, da lerretsmaterialet ikke bygger på det tradisjonelle fiberglass dukmaterialet, men en mer fleksibel (lettere å strekke ut) type materiale. Adeo har minimalt med bølger...
    DVS at jeg må IKKE velge Adeo.

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe av det samme problemet med store vindusflater i stuen. Lyse lameller og uten mulighet til å få det helt lystett. Har kanonerfaring med grått lerret. Har hatt både Dreamscreen og Adeo og må si at Adeo er absolutt å foretrekke. Bruker for tiden adeo sitt tab-tension som jeg kjøpte av en på av-torget. Ser at det dukker opp innimellom, så det kan jo være du får tak i et til en god pris.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Jeg har noe av det samme problemet med store vindusflater i stuen. Lyse lameller og uten mulighet til å få det helt lystett. Har kanonerfaring med grått lerret. Har hatt både Dreamscreen og Adeo og må si at Adeo er absolutt å foretrekke. Bruker for tiden adeo sitt tab-tension som jeg kjøpte av en på av-torget. Ser at det dukker opp innimellom, så det kan jo være du får tak i et til en god pris.
    Ok, skal sjekke der innimellom
    takker for info

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at lerretet du velger har lystett bakside siden du skal ha det foran vinduet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Pass på at lerretet du velger har lystett bakside siden du skal ha det foran vinduet.
    Jeg så det at Adeo ikke hadde det...

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem som deg!

Euroscreen/Greyline og Dreamscreen(DynaGrey/BrightWhite) er lystette lerret som kan brukes til blending. Jeg har bestilt lerretsprøver av disse lerretene som jeg tenkte jeg skulle se hva som passer best hos meg... Har klistret de på et Tupplur fra Ikea (forøvrig også lystett) for å få et inntrykk av forskjeller...

Har 4.8m i kasteavstand, noe som Projection Central mener burde brukes med et gain på 1.1 (BrightWhite eller Euroscreen), men pga. lysforhold og refleksjoner fra lyse stuevegger vurdere jeg sterkt et grått lerret (gain 1.0). Her tror jeg du med 4.3 meter godt kan bruke grått lerret. Har tenkt til å vente til prosjektor og DVE er i hus, og deretter leke meg frem til om jeg ser BTB og WTW tilfredsstillende på noen av lerretene. Foreløpig heller jeg mest mot et grått tab-tension lerret... men som sagt uten å ha prøvd det i praksis.

Anbefaler lerretsprøver for å prøve ut selv... så kan en ta høyde for alle lysforhold i akkurat ditt kino-rom

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med avstanden på lerret på 4,3mtr så kan jeg ha et maks lerret på 106" med en gain på 1.0. Stemmer ikke det?

Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    MEN da er Trow range satt nesten på maks, er det bra?

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig ett dreamscreen, tab-tensionlerret lagt inn på torgetg, men det blir kanskje i minste laget?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Forøvrig ett dreamscreen, tab-tensionlerret lagt inn på torgetg, men det blir kanskje i minste laget?
    Det som er 77" ja.
    Det er desverre for lite, hadde sikkert kjøpt det om det hadde vært 100-106"

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4.3meter kan du ha 106'' lerret, ja. Du ligger imidlertid litt i grenseland når det gjelder gain mellom 1.0-1.1. Pga. lyse vegger vil kanskje likevel grått lerret med 1.0 gi opplevelsen av et bedre bilde, siden vi visstnok er mer vare for sortnivå enn for absolutt hvitt.

Dersom du reduserer bildestørrelse til 102'' anbefaler Projection Calculator et gain på 1.0, mens for 106'' er TEORETISK anbefalt gain 1.1
    Prøv i praksis er mitt forslag!

Ang. Throw-ratio satt til min og zoom satt nesten til max ved 4.3m kastelengde, så skal ikke dette ha noen "synlig" effekt på bildet (selv om det finnes dem som hevder, sikkert med rette, at det er minst ujevnheter i midten av linsen, og derfor best bilde uten bruk av zoom). Zoom er imidlertid akseptert at ikke forringer bildet, i motsetning til f.eks keystone (som er fy-fy :-))

Pass uansett på at du har noen centimeter i slingringsmonn på plassering, da avstander har litt usikkerhet fra eksemplar til eksemplar. Merk også at det er fra linsa alle avstander er oppgitt, slik at du trenger minst 43 cm lenger til bakvegg enn du putter inn i kalkulatoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •