Enda en "hvor stort lerret" tråd. (BenQ PE8720)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en "hvor stort lerret" tråd. (BenQ PE8720)

Jeg som mange andre har bestemt meg for å bestille en BenQ PE8720.

Så var det det med hvor stort lerret jeg skal ha da.. tenkte jeg skulle sjekke med dere bare for å være sikker :-)

Sitteavstand: 4,8 meter
    Projectoravstand: alt fra 5 meter - 8,25 meter ( - størrelsen på projectoren)

Visst man tar utganspunkt i sitteavstand / 1.5 så får man vel det noe i denne duren:

480 / 1.5 = 320 cm.. Det går greit da å bruke DreamScreen's 330 cm / 150"?

Går det bra med PE8720? Den kan henge så langt som 8,25 meter fra lerretet om nødvendig..

Og sist - hva er forskjellen på dyagrey frame og wideframe?

På forhånd takk

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

bruk Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size for å finne ut hvor stort lerret du kan ha.

Med opptil 8.25 meter (- 50cm for proj.) kan du ha opptil 194'' lerret, og du må ha minimum 83'' lerret ved 5 meter (4.5 i throw-ratio).

Så 150'' passer fint for deg, du må bare montere linsen 6-8.1 meter fra lerret.

DynaGrey er et lerret med gain 1.0 fra Dreamscreen (grått for å gi bedre sortnivå), mens wideframe er rammelerret (i DynaGrey eller BrightWhite med gain 1.1) med 8cm maskering på siden isteden for 5cm. Ønsker du 150'' bør du nok vurdere et lerret med mer gain... Dette kan du teste på Projection Calculator.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

og takk for svar

Vet godt om PC sin kalkulator, og har holdt på å fiklet med den, men ville bare være helt sikker :-)

Slik jeg ser det, så kan jeg henge projectoren 7,7m fra lerretet med en zoom på 1.05x og da få 330cm bredt lerret. Men det ser ut til at jeg bør ha et lerret med minimum 2 i gain (helst 2,2 står det) - hvor får jeg kjøpt det?

Veggen er 3,85m bred, altså jeg får 45 cm til overs (visst rammen er 5 cm på hver side) med andre ord 22,5 cm til overs på hver side til høytalere. Er 22,5 cm nok til hver høytaler?

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ha proj. 7.7 fra lerret og få 330 (150'') med zoom på 1.05, ja. Har ikke vært borti lerret med 2.2 i gain, desverre. Men med bare 22.5 cm til hver høyttaler (som gjerne bør stå litt fra veggen for å ikke gi problemer med bassrefleksjoner), så ville jeg kanskje ha vurdert å flytte proj. nærmere lerret, og gå litt ned på lerretsstørrelse og dermed også gain.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det optimale da hadde vært å hatt et 300cm bredt lerret, men hvor får man kjøpt i denne størrelsen? (maks 6-7000 for lerret)

DreamScreen har bare 330cm og 265 cm, ganske stor forskjell vil jeg si..

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm svarte meg i en annen tråd:
    "Med fillrate på DC3 brikken kan du gå helt ned til 1x uten nevneverdig screendoor. For å få "kinofølelsen" er vel poenget å fylle mest mulig av synsfeltet, og da blir i hvert fall 1,7x alt for lite for meg. Når det gjelder LCD-projektorer stiller det seg annerledes, siden screendoor der blir plagsom når en kommer under 1,5x.

Når du stiller inn gain i kalkulatoren kan du se hvor mye lys som tillates i rommet (lumen oppe til høyre).

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adyton skrev i en annen tråd at han skaffer lerret i alle størrelser fra danske Lissau
    http://www.lissau.dk/
    Med veldig stor skjerm må du akseptere en skjøt. Alle kvaliter og prisnivå finnes i sortimentet. Personlig har jeg utelukket basisskjermene pga kvalitet selv om de er anbefalt til førstegangsbrukere. Lerretet er noe man kan beholde i mange år håper jeg.

Finnes også i høyttalerduk-kvalitet slik at den ikke demper lyden om høyttalerne plasseres bak lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har også kjøpt 8720 og må nå oppgradere lerrete grunnet økt avstand. Kasteavstanden er på ca 5,7 meter. Utifra PC calculatoren må jeg da ha et lerret på ca 240 i bredde og med 1,1 i gain. Noen der ute som kan anbefale et?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •