Lerret av aluminium pluss goo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret av aluminium pluss goo?

Hei! Jeg har lest forumet i noen måneder nå, men dette er mitt første innlegg. Ser fram til en ny og fin hobby her.

Jeg er blant dem som nettopp har lagt inn bestilling på min første prosjektor, en BenQ PE8720, og mens jeg nå går og gleder meg, tenker jeg en del på hva som skal bli mitt første lerret. Jeg har en liten idé som jeg håper at noen her kan si om er god eller dårlig. :-D

For en stund siden fikk jeg av en kompis et metallplate av 2 mm tykk aluminium. Målene er 125 c 250 cm. Nå lurer jeg på om denne kan gjøre nytte som lerret.

Jeg antar at aluminiumsplaten ikke kan brukes akkurat slik den er, selv om overflaten er grå, og selv om jeg har lest at enkelte bruker overflatebehandling med aluminium. Jeg ser for meg at jeg må bruke noe sånt som Goo eller LiquiScreen. Stemmer dette? Og hva tror dere om resulatatet av å male en sånn plate?

Jeg ser for meg at fordelene ved å bruke denne platen er at jeg slipper å skjøte mindre plater, jeg trenger ikke å sparkle for å fjerne ujevnheter, og den skulle være ganske grei å henge opp ved hjelp av speiloppheng eller noe. En ramme kan jeg bygge rundt etterpå. Men vil jeg få en overflate som egner seg? Blir det nok struktur? Og er det noen som forutser andre problemer, evt fordeler?

Jeg ser fram til å høre hva dere mener om ideen. Hvis ingen viser meg at det er helt fånyttes, vil jeg nok gjøre et forsøk.

Hilsen Jan

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum. Gratulerer med ny projektor. Det er ikke alle som kan begynne sin hjemmekino med en ypperlig projektoren som denne BenQ'en.

Jeg har selv laget Goo lerret. Denne malingen lager i seg selv struktur, så det er ikke nødvenndig med struktur på underlaget. Det er snarer en fordel at underlaget er så jevnt som mulig. Det som du kanskje må tenke på med aluminium er at metallet ikke må synes gjennom da dette kan gi uheldige refleksjoner. Du bør derfor bruke en lys matt maling som grunning på platen, slik at en er sikker på at alt metallet blir dekket over...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet JanHH, :-D

Det største problemet jeg ser for meg med å bruke en slik forholdsvis stor og 2mm tykk aluminiums plate som "lerret", måtte være å få den skadefri uten bulker eller bukler av noe slag, stabilt opp opphengt på veggen, slik at den blir like plan som en riktig oppspennt lerrets duk i et rammelerret vil kunne være.

Ellers hører det ut som et fint prosjekt hvis man velger riktig type grunning og Goo maling.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene og velkomsten!

Det var oppløftende å lese at underlaget egner seg bra for Goo. Det høres ut som om jeg bør ha tre lag med grunning istedenfor de vanlige to, da. Kanskje Digital Grey Lite?

Når det gjelder bukler og bulker, føler jeg meg trygg. 2mm aluminium er faktisk en ganske tykk og stiv plate. (Hvis ikke jeg regner feil, så snakker vi om en vekt på oppimot 17 kg.) Men jeg har jo ikke prøvd å henge den opp ennå, så kanskje jeg får meg en overraskelse. Jeg får prøvehenge før jeg maler.

Eller tenkte du på sprekkdannelser i malingen ved opphenging fordi at det er svikt i platen?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanHH
    Eller tenkte du på sprekkdannelser i malingen ved opphenging fordi at det er svikt i platen?
    Tenkte ikke hovedsakelig på det med sprekker i malingen i første omgang, selv om det også kan være et problem hvis man må rulle flere lag med Goo pga at man ikke er fornøyd med strukturen, og man etter hvert får litt tykkelse som lettere kan sprekke hvis malingen blir hard og sprø, og eventuellt hvis grunningen ikke hefter godt nokk pga litt dårlig grunnarbeid el. Ville vært nøye med å matte ned og vaske aluminiumen godt med et egnet løsemiddel som tar vekk eventuelle fingermærker osv før grunning.

Det jeg tenkte på er at det er vanskelig å få jevnet ut en aluminiums plate, så den blir helt plan dersom den har fått strekk og ujevnheter bulker som kan komme pga transport og annen yttre påvirkning, og det å slippe å måtte sparkle og pusse for å jevne ut noe som børr være så feilfritt som mulig, er jo en stor fordel.

Det finnes selfølgelig forskjellige auminiums legeringer i slike plater, og enkelte rene aluminiums plater selv i 2mm kan være så myke at man kan bulke den med å trykke litt hardt med fingeren, mens andre legeringer tåler en del mer punktlast før det blir bulk. Har man en plate med god stivhet i seg selv pga riktig legering, og som i tilegg har gode egenskaper pga plate utvalsingen, vil nokk det kunne fungere greit, men det vil kanskje være lurt å henge den opp jevnt fordelt på mange punkter så man får et jevnt strekk i platefeltet når den står vertikalt, og ikke sette den oppå noe så det blir punktlaster med trykk. Kan også være lurt å bøye minst mulig på plata når man løfter i den, så ikke strekksiden i bøyen får en varig forlengelse.

Tror egentlig du bare må følge "magefølelsen" når du har plata foran deg og kan se og sikte litt langs den og finne ut hvor jevn den er f.eks satt opp i vertikal lerret stilling osv, og bare vurdere selv om den egner seg til det formålet du hadde tenkt.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i allefall ha hatt på syregrunning først, for at malingen skal sitte. Aluminium slipper malingen veldig lett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Aluminiumsplate som lerret...Dette kan forårsake mye rart m.t.p lydakustikk??

Heng/sett platen mellom fronthøyttalerne, og test innvirkningen platen gjør på lyden...før du bruker $ på å male denne med ScreenGoo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste problemet jeg ser med aluminiumsplata, er vedheften. Det lar seg løse. Det billigste, som kanskje funker like bra som noe annet, er et par strøk med Arcanol - grunning for metall.

Goo er bare helt rått. Har fått mitt ferdig for en uke siden, og det har gitt et voldsomt løft.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •