DIY Elektrisk Lerret med justerbar maskering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Elektrisk Lerret med justerbar maskering

Trenger kommentarer og innspel på denne planen her.:-)

-------------------

Eg har funne ut at eg må lage lerretet mitt sjølv for å få maks ut av rommet. Eg kan få opptil 5m sitteavstand til lerretet, og det skal monteres på endevegg som er 280cm brei og 268cm under taket.

Planen er å få tak i ein rull med SMX AT lerret, slik at alt av høyttalere i front kan gjemmes bak lerretet og dermed får me maks bredde ut av rommet. Dermed skal eg klare å få til lerret på 270-275cm bredde, alt etter kor stor plass motor og fester som trengs til lerret og maskeringsrull.(tenker på 2-dels løsning med separat lerret og maskering fra topp, fast bredde på lerretet)

Har kontakta lokal markise/rullegardin-firma som mellom anna har montert elektriske gardiner på jobb. Disse kjem med programmerbar elektrisk motor og RF styring, slik at ein kan legge inn ulike intervall på kor mykje lerret som skal ut ved eit tastetrykk.

Planen er videre følgende, få laga ein rull med for SMX lerret som da blir 270-275x248cm (248cm er bredden på smx rullene). Lerretet maskeres da i bunn og på v/h side. Så skal eg ha ei separat motorisert rullegardin til for maskeringsstoffet som justeres etter behov fra taket og ned..

Kjem da til å ha behov for å samkjøre disse to slik at ein med 3 knappers fjernkontroll kan få dei til å justere seg til 4:3 , 16:9 og 2.85:1. Både rullegardin og maskeringsrullen må da justere seg individuellt og samkjørt med den andre alt etter ka format som blir valgt. Dette blir det vanskelige. Mulig ein må styre kvar rull manuellt og ha 2-3 trinn for kvar rull..?

Skal få montert rullene såpass nærme slik at maskeringa ikkje kjem til å komme mange milimetrene fra lerretet.

Noken som har erfaring med ei slik løysing? Noken åpenbare feil eller fallgruver her?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som jeg ser som mulig problem er at fronthøyttalerne muligens vil kunne bevege på lerretet.

Jeg hadde ikke satset på lerret med hull i vet jeg.
    Etter det jeg har sett, blir det dårligere kvalitet en ugjennomskinnelig lerret.

-J

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt en del på akkurat det samme, og har planer om å lage dette i nye kinoen.

Her er en meget pen versjon!

Men ikke med høyttalerene bak lerret.
    Hvor stor avstand har du til lerretet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får nok ca. 4 meter fra lerretet til sitteposisjon, da er det 80cm bak lerretet til tvbenk, tv og høytalere.(Detheile blir i stue i ny leilighet, WAF blir viktig! Med høyttalerne bak lerretet får eg og full spillerom for å plassere disse for optimal stereolyd til musikk etc. som og bør fungere godt til film.

Skulle gjerne hatt høyttalerne framfor lerretet, men problemet her blir at det bare er 2.8m bredt. Om høyttalerne skal stå ved sida av lerretet så blir det dessverre bare plass til ca. 92" lerret. Vil helst har opp mot 270cm bredde.

SMX lerretet er noke av det bedre av akustisk lerret etter et eg har lest meg fram til. Trur nok eg vil ofre litt på lyden for å få størrelsen skikkelig. Bildet skal bli veldig bra på SMX lerretet, uten at eg har sett det "live". Om det bir full kræsj, så får ein finne fram saksa og klippe litt.:P

Kjem til å kjøpe inn 92" manuellt dynagrey no i starten, så eg har alltids dette og i bakhand. Greit å kunne sammenligne kvaliteten på SMX mot dette og. Om SMX klarer seg ok mot dette, og lyden ikkje blir noke dårligere så kan eg kjøre på.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Har tenkt en del på akkurat det samme, og har planer om å lage dette i nye kinoen.

Her er en meget pen versjon!

Men ikke med høyttalerene bak lerret.
    Hvor stor avstand har du til lerretet?
    Det var ein gjennomført versjon av automaskering. Eg kjem til å ta det andre veien, justere kun i høyden istedet for i horistontalen. Vil helst ha bildet ca. 2.70 bredt heile tida uavhengig av format.

No har eg ikkje noke projektor i hus enda, så usikker på kordan/om dette vil fungere... blir spanande.

(blir nok ein optoma HD70 neste månde, og pearl på nyåret/sommer -07)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •