Høvdis
Fersking

1 Innlegg Sendt - 16/10/2002 : 21:40:08
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har et godt lerret som jeg bruker til film i "lekestua". Men så lurer jeg på å male en vegg på kontoret for å noen ganger kjøre noen datapresentasjoner der uten bruk av lerret.
Jeg har en ganske lyssterk prosjektor ASK C5 (1100 ANSI lumen)

Finnes det noen spesiell maling/farge som kan anbefalet til dette formålet?

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 16/10/2002 : 23:09:41
--------------------------------------------------------------------------------
Hei, og velkommen til AVforum!

Grånyanser vil kunne gi bedre sortnivå, men da du skal kjøre datapresentasjoner vil nok det like greit svare seg med hvit, som gir mest lysstyrke.

Husk imidlertid av overflaten bør være så jevn som mulig...

I en hjemmekino vil det være en hel del andre faktorer en bør ta med. Da er f.eks. omgivelsenes farger viktige, da f.eks. lyse farger i tak/nærheten "stjeler" lysstyrke/kontrast av bildet.

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 17/10/2002 : 11:23:02
Det er flere på minhembio.com som sverger til fargekoden X073(litt grå). Les tråden her:

http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12715

Mvh
Roger

zealott
Fersking

Norway
1 Innlegg Sendt - 05/11/2002 : 14:42:34

Sitat:

Det er flere på minhembio.com som sverger til fargekoden X073(litt grå). Les tråden her:

http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12715

Mvh
Roger

Jeg malte et 2x2m projecta lerret med lady 4000 maling (matt, vannbasert)

Resultatet ble veldig bra med en epson tw-100 (hvis jeg ikke hadde malt TRE ganger for å få det jevnt)

Cheers,

J.H

Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 06/11/2002 : 00:10:44
Sammen med en kamerat så har jeg testet en plate med fargekode S2500 (tilnærmet fargekoden til Greyhawk) opp mot mitt dyrt kjøpte lerret med 1,0 i gain.

Konklusjonen er som følger:

Fordeler:
Bedre sort.
Muligens litt bedre kontrast. (kanskje synsbedrag).

Ulemper:
Hvit blir mere grått.
Mørkere bilde.
Noe forandring i fargene.

Det som er helt klart er at det er et utrolig bra "start lerret" for en billig penge. Jeg har vært av den oppfattning at skal du bruke mye penger på en prosjektor så må du også sette av penger til et kvalitets lerret. Jeg er nok blitt litt rundere i kantene på det området.

MVH
Roger

Min hjemmekino:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

kjoalien
Fersking

6 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 10:31:25
Hei

Vi har på en rekke prosjekter i undervisningssammenheng brukt en hvitmalt vegg i stedet for lerret.
Ved høyt lysutbytte på projektoren holder det med en hvit matt maling.
På siste prosjekt ble det brukt en refleskjonsmaling som var laget for formålet. Effekten ble nogenlunde den samme, men kanskje den var "glattere" og ga et mere jevnt preg på bildet.
Kanskje dette er irrelevant i og med at vi hovedsaklig jobber med store bildeflater, men vår erfaring er at man kan kutte ut lerret der det fysisk er mulig.

Mrk:
Det som gjør den største virkningen på et bilde er en sort/mørk kant rundt bildeflaten. Det "lurer" øyet til å tro at alt er helt gjevnt.
Kjører man en standart LCD projektor(uansett fabrikat) mot et stort rutenett blir man overasket over hvor skjevt bildet er.