Ideell lerrett størrelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer R.H. sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ideell lerrett størrelse

Jeg skal nå etterhevert kjøpe projektor. Venter til 1080p er fornuftig prismessig og skal se om jeg "får" dette i julepresang. 720p kan gå til "nød" ;-)

Hva slags lerret bør jeg ha? Type? Jeg må ha det hengende fra taket.
    Hvilken størrelse? Sweet spot er ca 3 - 3.5m fra bilde.
    Lydmessig har jeg oppgradert dette hvor det nå er ENORM høy kvalitet på lyd og da føler jeg bilde må stå i stil og derfor størst mulig bilde.
    Men det går jo en grense for hvor stort det bør være.

Tips??

(Gjerne også tips på gode DLP projektorer til fornuftig pris)

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R.H.

Hvilken størrelse? Sweet spot er ca 3 - 3.5m fra bilde.
    Heisan. Fra personelig oppfattning så bør du ikke ha noe bredere lerret enn 180cm.
    Så klart større er bedre! Men jeg har en avstand på ca.330cm fra lerret til sweet spoten, og jeg kunne aldri ha hat noe større bilde, for da blir det bare vanskeligere å holde øye på alle detaljene i bildet ;-)
    Håper dette var til noen nytte.

Mvh
    kas

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan greit ha et bilde som er 1,5ganger så bredt som sitteavstand, i ditt tilfelle skulle dette tilsi ca. 2 meter bredt. (Da kan du sitte på 3 meter og ha et bra bilde.) Med en god prosjektør kan du (hvis du ønsker det), også ha et større bilde.. Dersom du satster på 1080p prosjektør, så har du iallefall gode mulighet for å ha stort bilde, så noe under 2 meter tror jeg du kommer til å angre på..

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 3m fra, og har 2m lerret, det er etter min oppfatning perfekt, kunne ikke tenkt meg hverken større eller mindre lerret.

Ingen grunn til å overdrive, da blir det slitsomt å følge med. Men synes "sitteavstand/1.5" er et ypperlig regnestykke!

Så 2-2.3m burde bli perfekt for deg, spør du meg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på lerret er veldig individuelt fra person til person. Jeg anbefaler å få projektoren i hus først, kjøp så et par hundre kroners stor Ikea rullegardin eller tilsvarende. Heng dette opp og sett på film og bruk litt tid mellom hver endring av billedstørrelse ved bruk av zoom på projektor. En størrelse kan føles fint med det samme, men bli slitsomt etter en stund. Til slutt vil du ha funnet en størrelse du liker og da kan du dra frem målebåndet og måle størrelsen på projektorbildet. Kjøp så et ordentlig lerret nærmest denne størrelsen eller et DIY lerret som du kan lage helt lik i størrelse

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •