Lerretstørrelse, sitteavstand og Adeo vs. DreamScreen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerretstørrelse, sitteavstand og Adeo vs. DreamScreen

hei!

Nå er endelig pengene på konto, så da er det på tide å kjøpe inn projector og lerret.

Jeg går ut ifra at projectoren blir en Action! model one MKII.

Legger ved et bilde av størrelsene i rommet.
    Som dere kan se, er sitteavstanden 4,8 meter. Blir ikke da Adeo sitt største lerret på 240 cm litt for lite? Burde jeg heller gå for et DreamScreen? (de har helt opp i 330 cm).

Hadde vært veldig fint om folk kunne ha svart

på forhånd takk..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Størrelsesforholdet i forhold til sitteavstanden avhenger av en rekke faktorer, bl.a. hvilken projektor du velger mht throw-ratio og ikke minst hvilken teknologi du velger mht screendoor...

Kjører du 720p DLP mener jeg at en fint kan sitte 1,5-2x lerretets bredde unna uten å plages av screendoor, altså 2,4 til 3,2 meters bredde... Det er jo verdt å bemerke seg at SXRD nå er på vei ned i pris også, så du skal ikke se bort fra at 1080p med 93% fillrate står i taket ditt i løpet av ett år eller to, og da er uansett 1,5-2x sitteavstand null problem! Har du plass - kjør på mener nå jeg - 150 tommer!!!

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på at du får plass til en høytaler på hver side av lerretet.

Jeg har ganske likt rom og har AMO mkIII på et 220cm bredt Stewart lerret. Lysnivået kan nok bli litt lite på et 300cm bredt lerret, men det er smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på projectorvalg ennå.
    Egentlig utrolig vanskelig å bestemme seg, for alle anbefaler forskjellige - hvordan skal jeg da greie å velge?

Hva er forskjellen på DreamScreen DynaGrey Frame og WideFrame?

Siden DreamScreen ikke har 300cm, men 265cm og 330cm, så synes jeg at man nesten burde velge 330 cm

50cm til overs burde gå akkurat til en høytaler på hver side.

Som dere ser, så har jeg mest lysst til at projectoren skal henge på 5 meters avstand, men den KAN, i alle fall teoretisk sett, henge 8 meter fra lerretet.. er det nødvendig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller blir 150" for stort, omtrent som å sitte på 1. rad i en kino? Burde jeg heller gå for 120"?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror nok jeg hadde testet 120" først, tror det blir mer enn stort nok, for å si det sånn! 150" er jo kult da, men ettersom du ikke har en 1080p projektor kan nok også pikselstruktur bli et lite issue.... Du kan jo bytte ut lerretet senere hvis du føler du har mer å gå på uansett da!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en sitteavstand på ca. 5m. kan du ha en lerrets høyde på max. 160cm. som blir ca.125".
    Jeg har en AMO mkII 6m. fra lerret og har testet flere størrelser og endte på ca.290x159. Alt over blir overveldende med en sitteavstand på ca.5m. siden høyden av bildet oppfattes som viktigere av hjernen enn bredden.
    Screendoor på den avstanden er ikke noe problem med AMO, kan så vidt se det på menyen. Det er heller ikke noe problem med bredere lerret for et 2:35:1 oppsett med den samme høyden.

Men før du kjøper lerret så er den gyldne regel å kjøpe PJ og montere den først med bildet på veggen eller på et laken, så finner du fort ut hva som er komfortabelt. For høyt bilde kan være veldig "wow" med en gang men kan fort bli slitsomt. For lite bildet blir ofte en skuffelse. Det kommer veldig an på syne ditt og hvordan du oppfatter billedinformasjon, samt kvaliteten på DVD spillern sammen med PJ.
    Det blir litt første rad på kino, så
    ta et skritt av gangen, test først!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Men før du kjøper lerret så er den gyldne regel å kjøpe PJ og montere den først med bildet på veggen eller på et laken, så finner du fort ut hva som er komfortabelt. For høyt bilde kan være veldig "wow" med en gang men kan fort bli slitsomt. For lite bildet blir ofte en skuffelse. .....ta et skritt av gangen, test først!
    Dette er et veldig godt tips, og støttes fullt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg det

Så var det bare å bestemme seg for projector da... det er en jungel der ute!

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twarr
    Som dere kan se, er sitteavstanden 4,8 meter. Blir ikke da Adeo sitt største lerret på 240 cm litt for lite? Burde jeg heller gå for et DreamScreen? (de har helt opp i 330 cm).
    Adeo har også større lerret: http://www.adeoscreen.it/default.php

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du bør tenke på er høyden på rommet, du har et relativt lavt rom. 240cm vil sette litt begrensninger på hvor høy duk du bør ha. Etter min mening bør du sette av min. 20 cm opp til taket, og min. 60 cm ned til gulvet. Dette gjør at det blir litt lettere å få plassert en center under duken, og bildet havner ikke for langt ned i forhold til sitteposisjon. Disse begrensingene gjør at du "maksimalt" kan ha en duk som er 160cm høy. Dette er selvsagt bare tommelfingerregler, du kan variere veldig mye etter smak og hva slags oppsett du ønsker å ha.

Med utgangspunkt på en høyde på 160cm så kan du ha:
    16:9 oppsett: 285 cm bredt (145")
    2.35 oppsett: 376 cm bredt

Andre ting du bør ta hensyn til er:
    - hvor stor plass du trenger til å plassere høyttalerne som skal stå i front
    (De må gjerne stå på hver side av duken, og bør ha litt avstand til sideveggene for å gi god lyd.)
    - hva slags offset prosjektøren har, og hvor fleksibelt du kan plassere den i høyden. Throwratio (lengde delt på bredde) kan også være avgjørende for valg av duk.

Mye av dette avhenger i hvor stor grad du kan endre rommet til å passe prosjektøren, eller om du kan flytte litt rundt på ting når du har bestemt deg for duk..

Uansett, lykke til med valg av prosjektør og duk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •