ScreenGoo på Tupplur?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ScreenGoo på Tupplur?

Hei folkens! Har en Panasonic PT-AE700 som har gått vel 150 timer. I løpet av det halve året jeg har hatt den, har jeg blitt mer og mer misfornøyd med sortnivået på bildet. Mørke scener er nesten "uleselige". I omtrent hele Narnia-filmen, måtte jeg konsentrere meg for å få med meg det som skjedde. Så noe må gjøres.

Projektoren er kalibrert med DVE, og jeg har god lyskontroll i rommet. Men vegger og tak er lyse, og jeg bruker en IKEA rullegardin som lerret. Så steg en er vel å bytte ut den med noe skikkelig. Men en tanke slo meg: Siden jeg alltid har rullegardinen hengende nede, vil det være et alternativ å legge et strøk ScreenGoo på den? Er dette et stoff som vil la seg feste til "lerretet" på en måte som ser OK ut? Er det bare å finne fram en pensel og kline til, eller er det et større prosjekt? Vil det resultere i et bedre sortnivå på bildet, eller bør jeg uansett investere i et ekte greyline-lerret?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan ikke male på en rullegardin av den typen du har. Grunner er at malingen vil sprekke dersom duken ikke er spent opp på en ramme. Det beste er nok å skaffe seg en plate om en ønsker å male med Goo.

Lystkontroll er svært viktig for å få mest mulig ut av sortnivået på PT-AE700. Jeg synes det blir sånn noenlunde med Goo Digital Grey sammen med Hoya ND2 filter. Problemet er mørke filmer - da forsvinner det mye i de mørke områdene i bildet. Jeg må ofte fjerne ND-filtere for å kompensere litt, men perfekt vil det altdi bli fra denne projektoren.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal male lerrettet ditt så er det en forutsetning at dette er solid spent opp (med plenty med stifter) på en ramme i relativt kraftig ramme, i motsatt fall vil lerretet ditt krølle seg noe voldsomt når malingen tørker.

Vet ikk enoe om din PJ, men har du hvite vegger og hvitt tak, så sliter du uansett hva slags lerret du har. Om du ønsker og har mulighet til å få et optimalt reesultat så vil jeg anbefale følgende:

1. mal vegger og tak grått, jo mørkere jo bedre, men helt svart er jo litt trist, gråtone 3500 synes jeg er passe.

2. Mal veggen der lerretet er festet sort om mulig, alternativ bruk sort molton/sort fløyel.

3. Legg mørkt teppe på gulv.

Alt dette ville jeg gjort før jeg begynte å bruke penger på lerret...

(hvis man kan da, det er kanskje ikke så lekkert i en stue...)

lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg har som sagt god lyskontroll, så det er lerretet som er det svake leddet. Har du noen forslag til en kjapp og økonomisk løsning? Vet ikke hvor lenge jeg blir boende der jeg bor nå, så jeg ønsker ikke investere så veldig mye i noe som kanskje ikke blir brukt så lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    1. mal vegger og tak grått, jo mørkere jo bedre, men helt svart er jo litt trist, gråtone 3500 synes jeg er passe.

2. Mal veggen der lerretet er festet sort om mulig, alternativ bruk sort molton/sort fløyel.

3. Legg mørkt teppe på gulv.
    Takk for tipsene, men jeg leier bare, så det er dessverre ikke et alternativ å gjøre noe med rommet.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å male!
    Jeg leier også, og har hengt gardiner langs veggene (gulv til tak), jeg har fått festet mørkt stoff i taket.
    Dette fungerer veldig bra, og er 100% reversibelt.
    Det er også mulig å lage en løsning hvor en kan trekke til og fra som man selv ønsker.
    Mener at AK her på forumet også har laget seg en slik løsning i taket!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Du trenger ikke å male!
    Jeg leier også, og har hengt gardiner langs veggene (gulv til tak), jeg har fått festet mørkt stoff i taket.
    Dette fungerer veldig bra, og er 100% reversibelt.
    Det er også mulig å lage en løsning hvor en kan trekke til og fra som man selv ønsker.
    Mener at AK her på forumet også har laget seg en slik løsning i taket!
    Mulig at det går ja. Men det høres uansett ut som mere jobb enn jeg hadde tenkt å legge ned i dette. Rommet er på 35 kvadrat, og er over 3 meter høyt (gammel bygårdsleilighet). Vurderer å bare dumpe hele projektoren, og kjøpe meg stor TV. Adskillig mindre stress med det... Vil ikke et grått lerret hjelpe på sortnivået i det hele tatt?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbing med denne hobbyen er jo halve morroa ;-)
    Et grått lerret i et rom med lyse vegger/tak/gulv vil nok bli minimalt bedre.
    Dersom rommet er stort så er det større hjelp i å henge gardiner/maskere den delen av rommet hvor lerretet henger.
    F.eks 1,5 - 2 meter fra lerretet og inn i rommet.
    Dette vil nok hjelpe ganske bra, og antakelig MYE mer enn bare å henge opp et grått lerret.
    Alternativet kan jo være å kjøpe X-screen el. men det koster jo litt da ;-) (men antakelig mindre enn en plasma tv)8)

Xscreen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbing med denne hobbyen er jo halve morroa ;-)
    Tja... jeg ønsker å bruke mest mulig tid på å se film/høre musikk, og minst mulig tid på oppsett og tweaking.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Tja... jeg ønsker å bruke mest mulig tid på å se film/høre musikk, og minst mulig tid på oppsett og tweaking.
    hehe.... Ja sånn er det. Enten så koster det tid, eller så koster det penger.....
    Veldig ofte er det en god kombinasjon.
    Noe må du ofre........men for all del, riv ned projektoren og kjøp deg en tv hvis du synes dette er tilfredstillende!
    Å henge opp gardiner i den ene enden av rommet koster deg noen hundrelapper, og et par timers arbeid! (det er vel ikke så gale? /hva er dine forventninger?)
    Etterpå kan du sette deg ned å nyte musikk og film så mye du bare orker!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å henge opp gardiner i den ene enden av rommet koster deg noen hundrelapper, og et par timers arbeid! (det er vel ikke så gale? /hva er dine forventninger?)
    Mulig det vil hjelpe, men er redd det ikke vil bli seende spesielt fint ut, med gardiner i vegger og tak i et hjørne av rommet.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det går ja. Men det høres uansett ut som mere jobb enn jeg hadde tenkt å legge ned i dette. Rommet er på 35 kvadrat, og er over 3 meter høyt (gammel bygårdsleilighet). Vurderer å bare dumpe hele projektoren, og kjøpe meg stor TV. Adskillig mindre stress med det... Vil ikke et grått lerret hjelpe på sortnivået i det hele tatt?
    Det vil være triste greier å gå tilbake til å se film på en TV når du er vant til stort bilde på lerret. Det er ingen tvil om at grått lerret vil hjelpe på sortnivået og være en god oppgradering fra den rullegardinen du har nå. Men hvorfor ikke teste med en dukprøve på grått lerret før du bestemmer deg? Da kan du henge/teipe dukprøven opp på din IKEA rullegardin og se forskjellen før du bestemmer deg om du skal kjøpe grått lerret.

En A4-størrelse dukprøve koster kun kr 10,- her: http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=635

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det vil hjelpe, men er redd det ikke vil bli seende spesielt fint ut, med gardiner i vegger og tak i et hjørne av rommet.
    Hvor fint det blir, avhenger av hvordan du henger det opp!
    Du trenger jo ikke velge fargen svart, bare noe som er mørkt, og ikke reflekterer lys.
    Som sagt, alt avhenger av hvor mye du legger idet!
    Det høres for meg ut som du ikke gidder å hverken leggge tid eller penger i et sånt prosjekt, så da er vel den beste løsningen et stort fjernsyn!

Jeg skjønner jo at du ikke har et dedikert rom og ikke ønsker at det skal se ut som en mørk kino, men alt kan gjøres ganske pent dersom du legger litt arbeid i det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, alt avhenger av hvor mye du legger idet!
    Det høres for meg ut som du ikke gidder å hverken leggge tid eller penger i et sånt prosjekt, så da er vel den beste løsningen et stort fjernsyn!
    Litt penger, ikke så veldig mye tid. Leier som sagt med et relativt kort tidsperspektiv, så jeg ønsker ikke å investere i så mye tweaks av selve rommet, når jeg ikke vet hvor lenge jeg skal bo her. Ønsker bare å få mest mulig ut av den projektoren jeg har, for en anstendig neve dollar. Men hvis grått lerret ikke vil hjelpe før jeg har fjernet alle refleksjoner fra vegger og tak, så er det vel ingen vei utenom. Et annet problem er at jeg aldri har vært spesielt praktisk anlagt, slik at resultatene mine fra slike prosjekter blir sjelden så bra som jeg ønsker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke et grått lerret vil hjelpe deg. Det vil vel bare medføre at sort blir enda sortere. Grått lerret krever litt mere lyssterk PJ enn hvitt lerret, men kan da gi bedre opplevd sortnivå. Med det menes vel at sort ikke skal virke så grått lengre.

Det høres mer ut som om det er noe feil med entel lysmengden i rommet ditt, kalibreringa eller at pæra er svekket (etter at du kalibrerte?)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Jeg tror ikke et grått lerret vil hjelpe deg. Det vil vel bare medføre at sort blir enda sortere. Grått lerret krever litt mere lyssterk PJ enn hvitt lerret, men kan da gi bedre opplevd sortnivå. Med det menes vel at sort ikke skal virke så grått lengre.

Det høres mer ut som om det er noe feil med entel lysmengden i rommet ditt, kalibreringa eller at pæra er svekket (etter at du kalibrerte?)
    - Får rommet ganske mørkt. Har god kontroll på eksternt lys, men det er noe refleksjoner av projektorlyset fra vegger og tak.
    - Har nettopp kalibrert etter Gorms guide.
    - Bildet er sterkt nok i lyse scener, så jeg tror pæra er god nok. Har tross alt bare gått 150 timer. Det er i mørke scener det er vanskelig å se noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på et annet alternativ: Vil det være mulig å bruke noen form for spray(-maling) på duken, for å gjøre den grå? Det må da la seg gjøre?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på et annet alternativ: Vil det være mulig å bruke noen form for spray(-maling) på duken, for å gjøre den grå? Det må da la seg gjøre?
    Hvis du ikke monterer duken opp på en eller annen form for ramme, så vil malingen sprekke dersom en beveger på duken. Derfor anbefales ikke en slik løsning. Tror også det er vanskelig å få jevnt, i hvert fall med enkel spraymaling. Mange av disse spytter også litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hvis du ikke monterer duken opp på en eller annen form for ramme, så vil malingen sprekke dersom en beveger på duken. Derfor anbefales ikke en slik løsning. Tror også det er vanskelig å få jevnt, i hvert fall med enkel spraymaling. Mange av disse spytter også litt.
    Du har vel rett i det. Finnes visst ingen enkler løsninger når det kommer til projektorer.. :-?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •