Takmontert rammelerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takmontert rammelerret?

Hei!
    Tenker på å få meg et lerret i stua. Har senterhøytaler (Kef HTC 5001) montert rundt 25 cm fra taket (vinklet ned mot lytteposisjon). Har hørt at senterhøytaler bak lerret ikke er så bra, og ønsker derfor primært en løsning som starter et stykke under taket. Videre er det en reol på veggen, så lerretet må henge ca. 60 cm fra veggen. En stor boks (nedtrekkslerret) som henger et stykke under taket har alt for lav WAF.

En mulighet er selvfølgelig portable lerret (er det noen med grått lerret?).

Har noen laget løsninger med rammespent lerret som festes i taket og kan slås ned? Tenker meg noe som ser ut som en loftsluke når det er oppe, og så kan tas ned ved behov. Hvor mye veier et rammespent lerret (160 til 200 cm bredt)? Hvordan ser baksiden ut? Er det enkelt å lage en ramme selv og bare kjøpe duken?

Kom gjerne med innspill om andre WAF-vennlige løsninger.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er altså ute etter et lerret som henger i et eller annet (tråd/wire, for å komme under senteren), som kan legges opp i taket? Siden du nevner WAF, så må jeg vel si at dette ikke hørtes særlig WAF-ete ut... Her snakker vi fort om en "loftsluke" på et par kvadrat.

Det første som slo meg var at det letteste må være å flytte senteren under lerretet, det vil jo forenkle problemet ditt en hel del.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan uansett ikke flytte senteren lavt nok til å komme under lerretet. Vi har en reol som dekker det meste av veggen. En stor hvitmalt loftsluke med profilerte lister trenger ikke være så stygt, men jeg er enig i at WAF'en ikke vil være kjempehøy. Forøvrig skal lerretet etterhvert komplementeres av en takmontert projektor, så det blir uansett litt stuff i taket. Ser for meg å lage en lydisolert boks til projektoren med ledninger i en list ut til boksen.

Gode ideer tas definitivt i mot med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greyline inMotion http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=329
    kan jo være en løsning, men jeg synes i utgangspunktet gain 0,8 høres litt lavt ut. Håpet på en løsning med Dreamscreen med gain 1,0 for å ikke sette så store krav til lysstyrken på projektoren. Lyssterke projektorer bråker jo gjerne en del.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan "loftsluka" blir seende ut kommer jo an på hvor mye arbeid du legger i det samt hva slags tak du har. Har du et hvitt tak, så vil vel hengsler og lister synes bedre enn om du har ubehandlet panel.

Har du kikket på løsningen til John Preston ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har sett løsningen hans. En god løsning, men den passer ikke så godt på vår reol. Jo mer jeg tenker på det, jo mer heller jeg mot å heller kjøpe et Greyline inMotion. Da slipper jeg jo hele problemet Blir jo litt mer styr når vi skal se film, men tror kanskje det er verdt det Noen som forstår hvorfor et 16:9 lerret er dyrere enn et 4:3 lerret når bredden er den samme? Det blir jo større bildeflate på lerret med 4:3 når bredden er f.eks. 160 cm i begge tilfeller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Portable lerret er jo ganske smarte. Det vi har på jobben fungerer utmerket, men det må trekkes helt opp for å holde seg oppe, siden det er en slags mekanisme på baksiden som må strekkes helt ut for å gå i låseposisjon, men hvis du skal ha det stående på gulvet foran seksjonen, så er det kanskje ikke noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •