lerret "opp ned"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lerret "opp ned"

Jeg skal kjøpe et nedtrekbart, manuelt lerret til min LG an110.
    prosjektoren sitter 4,2 m fra vegggen (jeg ca 4m, så jeg tenkte meg et grått 16:9 lerret ca 200 cm bredt

I steden for å montere lerret-kasseten høyt oppe på veggen og trekke lerretet ned mot gulvet, skal jeg gjøre det motsatte... alstå montere lerret-kasseten nærme gulvet og trekke lerret opp mot taket (og feste den i en krok i vegggen). Dette må gjøres så for å få "godkjent" lerretet av dama.. vi kan da skjule det bak en lang ikea-hylle når det ikke er i bruk

hylla er ca 40 høy, så jeg kan montere lerret-kassetten fra 0 cm til 40 cm opp på veggen fra gulvet...

Jeg er usikker på hvor høyt opp fra veggen det er
    anbefalt at bilde starter når man sitter på en vanlig soffa 4 m unna, men jeg kan tenke meg ca 100cm)

jeg trenger da et lerret med ca 60 cm maskering (60 cm + 40 cm = 100 cm)

1. hva er anbfalt høyde over gulvet for bilde ?

2. avshop har både GreyLine og DreamScreen, men er dette det billigste stedet ?

Newcomer Enviro sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Original idè :-D

Husk at om du monterer lerretkassetten bak hylla så vil du måtte ha hylla et godt stykke fra veggen (kassetten til f.eks dreamscreen er 9cm dyp), noe som ikke ser så pent ut. Dette kan brukes som argument for kona for å få henge i taket. Husk også å sjekke kassettbredden med bredden på hylla di.
    Et annet argument jeg selv brukte er at du kan henge lerretet i taket, men 10cm fra veggen slik at bilder og slikt kan henges på veggen uten at det kommer i konflikt med lerretet når det tas ned, eller motsatt, lerretet kommer ikke i konflikt med bildene på veggen.

Videre må noen med mer erfaring svare på om hvordan det blir med evt bølger i lerretet om du henger det opp/ned.

1. Det er egentlig en smakssak. Noen sier at nedre bildekant skal være i øyehøyde, men personlig synes jeg det blir for høyt slik at en blir sliten i nakken av å tilte hodet bakover. Dette er også noe avhengig av sofaryggen, og hvor nært du sitter. Jeg har et Dreamscreen 200cm og sitter 3m fra lerretet, nedre bildekant er ca 60cm.

2. Du får nok billigere lerret, men skal du ha ok kvalitet må du betale litt. Et Dreamscreen 200cm pulldown (pullup?? ) til 2000 er ikke mye. Jeg har akkurat kjøpt Dreamscreen og er kjempefornøyd så langt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, lurer på om du egentlig er ute etter et såkalt portabelt lerret. Vi har et på jobben som man setter på gulvet, så åpner man en slags låsemekanisme, så kommer spretter/sklir lerretet opp til full høyde, man trenger ikke krok på veggen. Ser at div. nettbutikker har denslags til aksepable priser. Gjør et søk på google, så finner du kanskje litt mer.

Bare et tips. Lykke til med waf-vennlig løsning.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for infoen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at "jo lavere jo bedre" mht høyden på nedre kant, så lenge alle som skal se har fri sikt.. og øyehøyden er over midten av bildet. Det er ingen klare standarder for dette ut over at det ikke skal stå "veldig høyt", og da bare pga faren for "nakkesleng".

Jeg holder på å lage permanent (ildfast) lerret nå, og legger opp til ca. 84 cm, fra gulvet til nedre kant, ville egentlig hatt det lavere enn det også, men det er begrensninger på veggen (monteres over ildstedet, faktisk).

Når det gjelder den dype kassen, så kan kanskje det fikser med å felle det inn i IKEA-hyllen bakfra? Skjære hull bortover ut fra behovet?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Enviro
    Videre må noen med mer erfaring svare på om hvordan det blir med evt bølger i lerretet om du henger det opp/ned.
    Jeg hadde denne løsningen når vi bodde i leilighet og hadde kinoen på stua. 170 cm bredt lerret montert på veggen bak en lav seksjon fra IKEA. Tanken var å slippe å montere lerret på veggen slik at kassen var synlig.

Problemet med denne løsningen er at den stangen som var i bunnen av lerretet (nå toppen siden det er montert nede og trekkes opp) ikke var stiv nok til å holde vekten av hele duken uten å bøyes. Du kan jo selv tenke deg hvordan duken ble når ytterpunktene av stangen hang lavere en midten av stangen når lerretet var i bruk.

Forsøkte å hjelpe til med å henge opp kroker for å støtte opp ytterpunktene av stangen i enden av lerretet, men det ble aldri helt bra. Levde med denne løsningen i noen år, men jeg klarte aldri å slutte å irritere meg over de bølgene som var i lerretet som gjorde at alle horisontale linjer i bildet bølget når det var panorering på filmen.

Det er ingen tvil om at det estetisk sett når kinoen ikke er i bruk blir penere med lerret montert nede og ute av syne, men min erfaring er at det går på bekostning av bildekvalitet (bølger i duken). Nå finnes det sikkert andre lerret som har stivere bunnstang, men det blir ganske stor belastning på denne stangen når lerretet monteres med "opptrekk" og ikke nedtrekk. Usikker på om noen leverandører egentlig har tatt høyde for denne måten å montere på.

Må innrømme at overgangen var stor når vi flyttet og det ble eget rom for hjemmekino med tab-tension lerret montert på normal måte. Aldri mer bølger i duken for min del!

Har ingen problemer med å se at dette er en fristende løsing, og jeg har som sagt levd med den i noen år selv. Men det er ingen optimal løsning. Skulle jeg gjort det samme igjen hadde jeg nok bygd en kasse på veggen oppunder taket, malt denne i samme farge som veggen og sluppet bølger i duken. Men, som med mye annet rart så blir det ofte kompromisser når man skal kombinere kino og vanlig stue:???:

Gøran

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nettopp derfor tror jeg et portabelt lerret er godt egnet, siden de er laget for å trekkes oppover. Jeg har ikke så mye erfaring med lerreter egentlig, men jeg har brukt det vi har på jobben endel, og det fungerer bra. Bildeflaten er helt plan, ytterst på kanten hvor den bøyer seg litt, men dette er på det maskerte området. Sjekk http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=60372.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å trekke lerretet opp i stedet for ned er ikke et god idè!!

Bildet vil jo komme opp ned da!!

ops:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Å trekke lerretet opp i stedet for ned er ikke et god idè!!

Bildet vil jo komme opp ned da!!
    Neida, man snur bare DVD-spilleren slik at den blir liggende med føttene opp.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye lettere å bare legge dvd-platene opp-ned. Å snu hele spilleren blir for mye mas og kjas for min del ihvertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en annen portabel løsning:

http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPath=22_23_49

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og prisen er ikke så ille heller.

Ut fra beskrivelsen din, så ser det ut til at du kan ha det stående på gulvet bak en benk. Men hvis ikke kan det bli feil høyde på lerretet i forhold til det du ønsker. Det er en mulighet for at du ikke kan justere høyden på lerretet, siden det ofte er en mekanisme bak for å holde det på plass, og denne mekanismen må kanskje være strukket helt ut for å holde duken oppe. Det er hvertfall slik på det jeg kjenner, men det er mulig at andre modeller er bygget annerledes.

Newcomer John Preston sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme krav....

Hadde noe av de samme krava fra min samboer. Ble en litt annen løsning, men vi ble begge veldig fornøyd. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra løsning

bra løsning john

(og jeg ser du har store høytalere.. dama mi satte fotene ned, og jeg måtte finne meg noen små. heheh. har kjøpt tanoy arena 5.1.. har ikke testa dem enda, men regner med de spiller bra etter å ha lest noen tester av dem )

Newcomer John Preston sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbud...

Vi møttes på halvveien Dessuten var de på tilbud når jeg kjøpte de, 675 kr pr par!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •