Hvilken type bør jeg gå for?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken type bør jeg gå for?

Hei =) Jeg har nå omsider gått til innkjøp av en Hitachi PJ-TX200 etter jeg fikk en god pris på denne via Canal digital. Mens jeg venter skal jeg prøve å finne et lerret som passer inn i min kjeller-stue rent fysisk og billedmessig. bilde
    Jeg har for øyeblikket min 32"ws stående omringet av et par nokså høye høytalere (115 cm) pluss senter liggende oppå tvn. Avstand fra pj'n til lerretet blir ca 3,5-4 m, alt ettersom hva jeg velger (nedtrekk 3,5m, rammelerret på bakveggen 4m).
    Så til det som er casen her da; Går jeg for et nedtrekkslerret (f.eks. 2m bredt), vil dette skjule 32" men også alt av fronthøytalere, men ingenting er i "synsbana".
    Går jeg for et rammelerret på veggen bak tv og anlegg, vil det bli mye "støy" i synsbana, pluss at jeg har da kun 125cm tilgjengelig i høyden og bildet kommer helt opp under taket. bilde
    Jeg skal bruke prosjektoren hovedsaklig til å se fotballkamper og filmer, kanskje litt playstation. Tv-titting hadde jeg tenkt å bruke tv'n til. Er det noen som har hatt lignende dilemmaer og gjort noe de angrer\ikke anger på, som kan gi meg tips om hva som vil bli best?
    Noen som kan anbefale lerret?

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/lerret/38063-lerret-til-hitachi-pj-tx200.html

her er en tråd ang ditt spørsmål.
    Ellers så er de fleste lerretene du kjøper gode lerreter. Du kan lage kjempebra DIY lerreter for en billig penge, så trenger ikke i prinsippet bruke mange tusen..jeg har et hjemmelaget, malt med goo topcoating, og som er like bra som et nedtrekkbart Projecta jeg hadde til 4000.
    Tenk litt på om du vil ha hvitt eller grått lerret, type gain osv, hva som kan yte din projektor best mulig bilde.
    Jeh hadde først det nedtrekkbare, men syntes det var stygt rett og slett, dessuten hvis det skkulle henge foran tv måtte jeg feste det et stykke utpå veggen og det hadde ikke blitt fint. Mye bedre for meg å ha et rammelerret, ser finere ut og tar seg bedre ut på veggen. Har et 32"tv foran, men finner det ikke særlig sjenerende, det går helt bra.
    Anbefaler deg å lese tråder, masse svar ang ditt tema.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Problemet er ikke kun tvn som står foran, men spesielt kanskje høytalerne som er 20 cm høyere enn tv'n. Og det igjen gjør at jeg kun har 125 cm tilgjengelig opp til taket. Da blir jo lerretet ganske lavt men bredt. De fleste lerret jeg har sett er jo rundt 170 cm i høyden eller deromkring. Da vil jo en del av lerretet bli dekket av tv og speakers. Jeg tror egentlig det enkleste og beste, kanskje ikke fineste, hadde vært et nedtrekkslerret, men jeg er i tvil. Andre synspunkter?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Joda, er enig med deg, et nedtrekkbart hadde nok kanskje vært det greieste for deg..men da hadde det vist ganske bra i taket foran tv og speakers. Hvorfor ikke gjøre som en kamerat av meg, lage et eget DIY lerret, og rett og slett henge det på kroker foran tv. Mål opp nøyaktig lengde og regn ut bredde, 16:9 forhold, og heng det på kroker. Da kan du ta det ned når det ikke er i bruk, slipper du en sjenerende stor beholder for et nedtrekkbart hengende i taket, det er ikke så fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen ja =) takker for innspill!

DIY med kroker var ganske smart igrunn.. Men da har man plustelig et oppbevaringsproblem og det er kanskje lett å skade lerretet når man skal flytte mye på det osv, men det er jo helt klart et godt alternativ som jeg må vurdere. Det er "heldigvis" noen uker til Pjn ankommer så jeg har nok av tid til å vurdere hva jeg skal gjøre ihvertfall

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger tror jeg man må inngå visse kompromiss med seg selv, alle løsninger fungerer, du må bare finne ut nøyaktig hva som fungerer best for deg, og det vet du best selv.
    Jeg hadde som sagt et nedtrekkbart først, selv om jeg hadde et 32"crt tv foran og høytalere som tok sin plass og som ruvet et stykke over tv. Men det fungerte for all del. Men jeg personlig er enda mer fornøyd med et lerret, men det er min smak.
    Men som du sier har du enda en stund å tenke på det, du finner nok en løsning som du blir fornøyd med tilslutt, så får du heller fikse og trikse underveis

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken størrelse bør man satse på da? ser for meg at det blir slitsomt med et altfor stort lerret. 200cm? blir det for stort?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har omtrent samme oppsett som deg og hadde samme problemstilling ang lerret over TV etc. Jeg flyttet da TV'en til sideveggen i forhold til lerretet slik at jeg kunne senke lerretet ned til en mer behagelig høyde. Med den avstanden du har til lerretet passer det fint med 200cm bredde. Jeg har 192cm bredde på bildet og synes det er passende til avstanden. Kan da anbefale Dreamscreen Dynagrey som er bra og som ikke koster altfor mye. Lager du et DIY rammelerret sparer du også endel på det. Forøvrig er 125cm i høyden mer enn nok på et 16:9 lerret på 200cm bredde. Har også TX200 og er veldig fornøyd med den! :grin:

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med samme problem men kom fram til dette som beste alternativ (se bilde). Lerret er 220x125 inkl rammen. Bredden på veggen er ca 340. Det å ha kinoen så pass langt oppe på veggen venner man seg fort til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar =) jeg har desverre ingen sted å stue bort tv'n, utenom å ta den ut av rommet, men det gjør jeg ikke. Et alternativ er selvfølgelig å kjøpe en lavere tv-benk, men hvis lerretet er 200cm så blir det i tillegg trangt mellom høytalerne og vegg\dør, men det får jeg leve med. En løsning jeg vurderer er å lage et DIY-lerret, henge det på kroker foran tv, slik at jeg kan bestemme høyden selv og ta lerret vekk når det ikke er i bruk. Jeg ender nok opp med Dreamscreen Dynagrey, det virker både billig å bra! Er det mye pes å lage disse rammelerretene selv?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boletilt
    Er det mye pes å lage disse rammelerretene selv?
    Se "Min hjemmekino", men svaret er vel egentlig nei! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, ser at du fikk et svært imponerende resultat ihvertfall!
    er det hull i lerretet i kantene så det er bare å spenne det rundt ramma eller?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ferdiglagede hull ja så det var en smal sak å stramme lerretet rundt ramma.

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret (Ramme)

:grin: Fikk selv ett Dreamscreen dynagray her i dag det tok mer tid og pakke ut enn og sette sammen synes filt ramma er topp null gjennskinn. ett lerret og andbefale. fikk dette fra av shop :razz:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •