Lerret foran vindu

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret foran vindu

Hei AVforum!

Takker på forhånd for veldig mye (for mye? ) bra info på alt av AV utstyr.

Jeg skal i løpet av noen uker kjøpe min første pj,og har selvfølgelig sett på hundrevis av forumtråder,poster og tester.
    Vet ikke helt om jeg er blitt noe klokere av det men

Planen min er å kjøpe et nedtrekks lerret på 2m i bredde,og bruke det som del av mørklegging av et vindu på 2.5m. Resten av vinduet blir da dekket av mørke,men ikke lystette gardiner jeg trekker til siden.
    Mitt spørsmål er hvordan sola (og til dels varmen) som står på viduet 5-6 timer om dagen vil påvirke lerretet. Jeg vil selfølgelig ikke ha det nede hele dagen,men en film i uka kan det tenkes jeg ser på dagtid.
    Jeg kan evt. henge en gardin bak lerret som vil ta unna det meste av solstråler.

For øvrig kommer jeg til å velge en pj med 720p oppløsning,men fremdeles usikker på om det blir lcd eller dlp,pris blir mellom 10 og 20k.
    Rommet dette skal inn i er 3b x4.2l x3.2h og pj vil bli plassert 10 cm fra taket med ca 3.8m kaste lengde.

Takker på forhånd for alle svar.

Thriz

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet Thriz, eller med første innlegg i alle fall .;-)

Har aldri selv prøvd den løsningen du beskriver, så jeg vet ikke helt hvor mye varmen fra sollyset vil kunne spille inn for oppvarming eller degradering av lerretet over tid.
    Dette avhenger sikkert av om duken er sort eller hvit på baksiden også, har sett både hvite men oftest sorte baksider bli brukt, og med en hvit bakside vil vel ikke oppvarmingen bli like stor som med sort.

Ellers så børr man også være klar over at ikke alle lerret er lagd like lystette, og det betyr vel at det kankje ikke er så dummt å la noen mørke gardiner også dekke vindus feltet bak lerretet, noe som vel også vil redusere oppvarmings problematikken.

Ellers så er tanken med å plassere lerretet der hvor man får inn lys og plaserring av sitteplass og projektor der hvor man har best lyskontroll etter min mening en riktig vei å gå, da man ikke direkte får opplyst lerretet med den uønskede lyskilden .

Når det gjelder valg av projektor, så er det vel litt lurt å få de modellene som er innefor prisklassen du kan tenke deg demonstrert, så man f.eks finner ut om man er "råka" av Regnbue effekter + hodepine med fargehjuls DLP, eller om man liker LCD projektorens større andeler av screendoor osv. Er det første projektor som kommer i hus, kan selv en presentasjones projektor virke meget imponerende i begynnelsen, men slike ting går som regel over, og etter hvert blir man som regel mer kresen, og ser og legger merke til svakheter i bildet på en annen måte. Kjenner du f.eks noen som er vandt med projektor fra før og gjerne har en ptojektor i hjemmekinoen, kan det kanskje være en ide å få en liten innføring av han, eventuellt ha han med på demorundene i butikkene.

Til syvende å sist er det den som skal kjøpe seg projektor som sitter med fasiten for hvilken modell som passer best, men det må gjerne litt erfaring til for å se forskjell på middels gode og virkelig gode projektorer.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVforum.

Løsningen du skisserer vil fungere greit, men du bør selvfølgelig velge et lerret som er forholdsvis lystett. Dreamscreen sine lerreter er det nærmeste du kommer i en rimelig prisklasse. De er ikke 100% lystette, men har et sort belegg på baksiden som tar det meste.

Når det gjelder gardiner gjør du jo helt rett i å velge noen tykke, mørke gardiner. Følg gjerne opp med persienner på innsiden også, så begynner det å hjelpe. Dersom dette er trekt for er det ingen ting å bekymre seg over med tanke på lerretet. Kun lerret foran et udekket vindu derimot er ikke å anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var vel mest redd for at varmen skulle ødelegge lerretet så jeg fikk bølger eller værre med en gang.

Thriz

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Thriz og velkommen.

Jeg har nøyaktig det oppsettet du beskriver.
    Et vindu på 2.5m og et lerret på 2m bredde.
    Stuen min en vestvendt så jeg har solen stående inn vinduet fra ca. kl.14 til seint på natt... (21-22).
    Jeg bruker et Projecta Lerret (sort bak) og har ingen betenkligheter med å ha det hengende nede hele dagen (til fruens store fortvilelse...)
    Det har vært montert siden jula 2003 til nå uten degradering. Så jeg tror det skal være trygt ;-)

Selv bruker jeg trepersienner i vinduene, og det funker greit nok. Det jeg plages mest med er hullene (der tråden går), der kommer lys igjennom og jeg ser prikker på lerretet. Kunne sikkert ha mere som dekte til (gardiner m.m), men vi har ikke gjort noe med det. Vurderer persienner på utsiden også, men det er mere for varmen i stua sin skyld, og litt lyskontroll.
    Resten av stue-veggen består av en verandadør og et vindu til så det er ikke det mest optimale hva lyskontroll angår, men synes det funker greit. Den største jobben er vel å ta blomstene m.m ut og inn av vinduskarmen.

Bruker videre en TX200 LCD prosjektor og jeg synes det er bra nok selv på dagtid.

Ser du skriver 3.8m kastelengde. har du vurdert et lerret på 2.5m (som vil dekke hele(begge) vinduene? Tror en TX200 skal kunne kaste så stort på 3.8m (sjekk kalkulatoren på projectorcentral.com). Tx200 trenger heller ingen plass på baksiden, så du kan sette den helt inn til veggen (foruten kabler da).
    Selv kjøpte jeg nesten et 2.5m lerret sammen med TX200 da det ville bli perfekt foran vinduene, men med en kastlengde på 3m så det gikk ikke det, dessverre. (dersom jeg ikke tar ned persiennen som dekker de siste 0.5m så plager det meg, med lys derfra, selv på en overskyet dag)
    Noen kan sikkert uttale seg om 2.5m lerret fra en Tx200 gir nok lys osv... (også noen anbefalinger i den nevnte kalkulatoren hva lysstyrke m.m angår)
    Hva er forresten sitteavstand til lerret?

Skulle det være noe mer så bare spør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det svaret jeg håpet på
    TX200 er vel den prosjektoren jeg vurderer sterkest,så det er godt å høre den fungerer uten full lyskontroll.
    Jeg sitter ca 3m fra lerretet,så noe mer enn 2m mener jeg blir for stort.

Siden jeg har fått det svaret jeg håpet på kan jeg fortsette å tenke mer gardin og pj

Takker for hjelpen så langt.

Thriz

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.. Jeg har vel nesten egentlig fått svar jeg også nå..

Jeg lurte på det samme, og også om noen vet mye om lys igjennom lerretet.. Men i det jeg skrev innlegget så tenkte jeg å søke litt først

Begynte i dag å ommøblere stua, og tenkte å ha elektrisk nedfelbart lerret forran vinduet, men ble litt bekymra.. Tok ett bilde med kameraet mitt også for å bare vise.. Men tror nå at dette skal gå greit..

[Gleder meg til alt kommer opp igjen... Har vært litt kort avstand til lerretet fra PJ, men det skal vel gå bra nå.. Nå har jeg også en god grunn til oppgradering av kabler til bakhøytalere, utenat kjæresten skal klage over merkelig prioritering av pengebruk, osv.. (ja, jeg gruer meg til å bygge HTPC, men vet at alle blir fornøyde etterpå. En sydentur varer bare en uke, og fargen i 2 ) ]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •