DIY rammelerret: PROSJEKT ER FERDIG, MED BILDER,INFO OG TIPS FRA POST #15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking DIY rammelerret: PROSJEKT ER FERDIG, MED BILDER,INFO OG TIPS FRA POST #15

EDIT: ER ENDELIG FERDIG OG FORNØYD, BILDER, INFO OG TIPSPost #15 og utover
    Så stay tuned

DIY rammelerret 16:9 180x101,25CM.

Startet med 12mm MDF-plate som jeg har malt med ett strøk heftgrund og deretter 8 strøk med butinox veggmaling med fargen grå S2000-N. Måtte male den så mange ganger før jeg ble fornøyd, fordi i det var vanskelig å male den uten att malingstørkene syntest når man så på lyse sener med PJn. Har foret den ut med 30mm lekter, som jeg også brukte til å lage en låsenisje med, og lagt en lysslynge langs med lektene på baksiden for en litt mer fancy look når man ser på film, og det skal hjelpe for bedre svartnivå :-)

Spørr vis det er noe du lurer på
    Sjekk også ut Min Hjemmekino
    ;-)

---------------------------------------------------------------------------
    Old topic: DIY rammelerret: Hvilken fargekode?
    Heisann folkens, håper på litt god hjelp her. Har lest flere tråder om dette, men har ikke blitt no smartere, så unskyld hvis jeg spørr om noe jeg burde ha funnet ut av lese det et annet sted. EDIT: fant en trånd nå litt lengere ned som burde gjort jobben, sorry.

Jeg skal lage meg et DIY rammelerret 16:9 ca.180 bred tenker jeg. Og jeg skal lage det ut av en 16mm MDF-plate (så jeg slipper den strammingen ect.).
    Men jeg hvet ikke helt ossen maling og aller VIKTIGST HVILKEN FARGEKODE jeg skal bruke?

Rommet(Se vedlegg) jeg skal ha det i er meget lyst (Cafè Latte på vegg og Eggehvit i taket) og projektoren jeg bruker er en Panasonic AE700e.
    Jeg mener vel att det blir en grå farge, men håper dere kan hjelpe meg med en kode jeg kan gi i hånden til malermesteren å få den riktige malingen uten spørsmål :-P

Ble egentlig et veldig mørkt bilde da(SE K750i)

EDIT: Er ikke interisert i ScrenGoo, det blir for dyrt.

På forhånd takk

Mvh
    kas

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel dedikert maling til slikt? Sikkert noen her som kan svare på type...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det finnes vel dedikert maling til slikt? Sikkert noen her som kan svare på type...
    Heisann. Ja jeg hvet om ScreenGoo, men det er utenfor mitt busdsjett på maling. håpet på noe rundt noen hundre kr. siden ScreenGoo blir fort 1000++kr

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Det finnes riktignok maling beregnet på og utviklet for lerretetterligning med riktig farge, glans, lysrefleksjon osv. Den mest brukte heter Screen Goo fra Goo Systems.
    Se her: http://www.goosystems.com/cgi-bin/ic...tems/screengoo

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jotun Lady tak, farge s2000, 1 ltr

Rett og slett. Holder akkurat på med det samme, har malt ett strøk, regner med det blir et par til. På første strøk brukte jeg kanskje 2-3 dl. Grunnet først med heftgrunn men vet ikke om det var nødvendig (hadde noe grunning liggende).

Har et annet sted her på forumet lest at et sted mellom s1000 og s2500 skal gi fin gråfarge. Han jeg snakket med i malerbutikken sa at Lady tak egentlig ikke kunne brekkes i alle farger, og at det ble ca 10% lysere (brukte hvit til å blande i, ikke base). Jeg prøvde meg på s2000...

Kan ikke gi noen som helst garantier på resultatet. Tror det blir helt ok

PS! Tror det kan lønne seg å pusse over platen mellom strøkene, merker at "noe" reiser seg når det har tørket.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempe :-)

Sitat Opprinnelig postet av kirderf
    Rett og slett. Holder akkurat på med det samme, har malt ett strøk, regner med det blir et par til. På første strøk brukte jeg kanskje 2-3 dl. Grunnet først med heftgrunn men vet ikke om det var nødvendig (hadde noe grunning liggende).

Har et annet sted her på forumet lest at et sted mellom s1000 og s2500 skal gi fin gråfarge. Han jeg snakket med i malerbutikken sa at Lady tak egentlig ikke kunne brekkes i alle farger, og at det ble ca 10% lysere (brukte hvit til å blande i, ikke base). Jeg prøvde meg på s2000...

Kan ikke gi noen som helst garantier på resultatet. Tror det blir helt ok

PS! Tror det kan lønne seg å pusse over platen mellom strøkene, merker at "noe" reiser seg når det har tørket.
    Heisann. Takker for innlegg.
    Tenker jeg prøver meg med samme farge som deg jeg da tenker jeg. Ja regner med å bruke noe fin smeigel å pusse med 300-600 kanskje..

Er det lenge til du er ferdig med projektet ditt, kanskje jeg burde vente til du var ferdig å høre om ditt resultat først.... me want pictures :-P

Mvh
    kas

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Laget et nytt stort rammelerret idag, 230 x 130, med lerret som jeg strekte, men hadde ikke ventet meg det resulatet jeg skulle få på projektoren.
    Hadde grunnet med vanlig hvit maling, 2 strøk, og skulle bare teste bildet bare for å se. For å si det mildt, bildet ble bedre enn mitt Projekta Pro Screen High Def lerret og det med hvit maling til nå. Det hvite ble mye hvitere og de andre fargene mye klarere og mer livlige..at det sorte blir mindre sort enn mitt gamle lerret på 1,1 gain i grått er bare tull, forskjellene er jo minimale..men forutsetningen er kanskje å ha en projektor som i utgangspunktet har godt sortnivå. Så kanskje jeg bare skal beholde mitt hvite lerret slik det er, upusset Må si jeg er overasket nå, når dette lerretet så like bra ut som et 4500 kroners lerret..tror vi blir litt lurt jeg. Skal sende over noen bilder så fort jeg kan, tenkte bare dele dette med deg. Dette var btw vanlig matt jotunplast. Skal allikevel ta 2 strøk med den, før jeg går over med Jotunplast 500, minimalt med grått, men nok til ikke tape sort. Ble anbefalt Jotunpalst foran Lady, fordi Lady ikke er 100%matt, den reflekterte litt lys. Han som driver denne butikken er guru innenfor alt som har med malingstyper å gjøre, og er selv dedikert hjemmekino fan

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    tror vi blir litt lurt jeg.
    Hehe, sikkert ikke umulig :-)
    Dette høres ikke dumt ut, ikke værst vist man får et så bra resultat til et minimum av penger hehe..

Ja, vil se bilder, og gjerne erfaringer fra fler angående valg av maling.

takk
    Mvh
    kas

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Er det lenge til du er ferdig med projektet ditt, kanskje jeg burde vente til du var ferdig å høre om ditt resultat først.... me want pictures :-P
    Tenkte du kunne kjøre først, så venter jeg på deg ;-)

Neida, tok andre strøk i dag og fikk kjøpt noe svart filt på Panduro. Trenger noe å strekke filten på men alt av byggevararbutikker var stengt når jeg endelig kom i gang i dag. Skal få lagt inn noen bilder eterhvert.

-F

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirderf
    Tenkte du kunne kjøre først, så venter jeg på deg ;-)

Neida, tok andre strøk i dag og fikk kjøpt noe svart filt på Panduro. Trenger noe å strekke filten på men alt av byggevararbutikker var stengt når jeg endelig kom i gang i dag. Skal få lagt inn noen bilder eterhvert.

-F
    Hehe, typisk alltid stengt når man trenger noe..

jeg håper på å begynne på projektet i morgen, slik at jeg kan forhåpentligvis få en fin filmhelg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Da var prosjektet i gang!!!!

Har i dag vært å kjøpt 12mm MDF plate som er kuttet til 16:9 B=180(192 inklusiv list/maskering)cm H=101,25(113 inklusiv list/maskering)cm.
    Som maskering har jeg kjøp 58mm brede gulvlister som skal trekkes med velur/fløyel. Bak lerretet skal jeg bruke 30mm lekter for å bygge ut lerretet fra veggen samt lage en nisje med dem til å feste lerretet på veggen. Og prøver å få tak i en ca.4m lang lysslynge som legges langs lerretet på baksiden.
    Fargen som jeg har kjøpt på malingen er grå S2000. JEg håper på atte dette blir bra, hvis noen er interesserte i bilder også vidre update, så vil jeg selvfølgelig gjøre det.

Mvh
    kas

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil på DET STERKESTE anbefale å bruke Goo top-coate etter du har malt, det forskjellen blir som natt og dag!
    Jeg garanterer deg at det er verd hver eneste krone!

Har prøvd med hvit maling og det funket greit det, men nå så jeg har Goo ser jeg at det egentlig var crap i forhold!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000-N er ganske mørk farge da?... Nå er jeg veldig spennt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Britax<- Hadde kjøpt hvis budsjettet mitt var der, jeg får se ossen resultattet blir og kanskje det blir noe annet etter vært :-)

hansam<- Hehe, syntest det selv når jeg lukket opp malingspandet. Gleder meg til å se ossen det blir, blir det for jævlig så er det jo bare å male om :-P

Pics are cømming :-P

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Bilder

DIY rammelerret 16:9 180x101,25CM.

Startet med 12mm MDF-plate som jeg har malt med ett strøk heftgrund og deretter 8 strøk med butinox veggmaling med fargen grå S2000-N. Måtte male den så mange ganger før jeg ble fornøyd, fordi i det var vanskelig å male den uten att malingstørkene syntest når man så på lyse sener med PJn. Har foret den ut med 30mm lekter, som jeg også brukte til å lage en låsenisje med, og lagt en lysslynge langs med lektene på baksiden for en litt mer fancy look når man ser på film, og det skal hjelpe for bedre svartnivå :-)

Priser og materieale:
    Lekter og MDF plate - ca.400
    Maling - 100,- på tilbud hos Obs!
    Lysslynge - 200kr
    Velur(fløyel) - 200kr (ikke kjøp fra den første butikken du finner, for dem skulle ha 600kr!!!!)

Totalt kom det på 900kr+ og det er jeg kjempe fornøyd med ;-)

EDIT: TIPS
    Anbefaller alle å trekke om listene sinne med Fløyel, selv om det koster litt ekstra ;-) Fordi den er utrolig bra til å absorbere sjenerende lys. Og hvis man har gjort en feilberegnig når man laget lerrettet slik atte man må zoome litt utenfor kantene for å dekket hele lerretet, så tar fløyelen å absorberer det lyset og du ser det ikke, ikke noe annet at bildet innen for rammen blir perfekt ;-)

Når der skal trekke om listene med fløyel så for all del ikke tro att dere kan spare på stiftene, bruk for gudskyld så mange stifter som mulig.

Når dere skal male med rulle så pass på å styrk ut malingen i alle rettninger, Hvis du f.eks maler i samme retting så vil strøkene bare bli enda mer synelig når du ser på lyse scener i filmer.

Bruk en skumgummi rulle, fordi den "røyter" ikke.

Mellom de ca.4 første strøkene er det viktig at man bruker pussepair(320+ jeg brukte en noe som ble kalt av en eller annen grun våtpussepair fra 3M, funket bra) får å fjerne "nuppene" som oppstår ved å male med rulle\møkk på plate ect. For å si det sånn etter 5.gangen så ga jeg bare F, hehe.
    Men jeg anbefaller ikke å gjøre det etter siste strøket for det ble ikke noe pent, så utsom en masse riper i bildet bare etter å ha pusset plata.

Utgangspunktet, en 12mm MDF-plate

Undersiden av lerretet, med utforing med 30mm lekter, og en låsenisje

Ett av åtte malingstørk + heftgrunnd(ble egentlig aldri helt fornøyd :-P)

Ferdig med å trekke lister med fløyel og festet lysslynge på baksiden av lerretet, er meget fornøyd selv.

Enda et

En scene fra "Walk the Line". Meget bra film forresten (10/10 i min bok ;-) )

Beklager drålig bildekvalitet, brukt en et dårlig mobilkamera(k750i)
    Sjekk også ut min Min Hjemmekino for flere bilder

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Beklager drålig bildekvalitet, brukt en et dårlig mobilkamera(k750i)
    K750i har vel strengt tatt et bra kamera til å være en mobiltelefon? Har W800i selv og er veldig fornøyd med bildene det tar (ihvertfall i dagslys )

Det ferdige produktet ditt ser bra ut - du klarte å unngå ujevn maling? Prøvde meg på et slikt lerrett tidligere og dreit meg ut på rullinga, ble noen felter som så mørkere ut enn andre

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    K750i har vel strengt tatt et bra kamera til å være en mobiltelefon? Har W800i selv og er veldig fornøyd med bildene det tar (ihvertfall i dagslys )

Det ferdige produktet ditt ser bra ut - du klarte å unngå ujevn maling? Prøvde meg på et slikt lerrett tidligere og dreit meg ut på rullinga, ble noen felter som så mørkere ut enn andre
    Hhehe, gullmobil :-P

Det var det jeg slet med også, hengte det opp etter fjerde størk og trodde jeg skulle begynne å gråte, derav 8strøk+heftgrund. Med etter det 8strøket gadd jeg ikke å kødde noe mer, med resultatet ble veldig bra når man så si delte opp flaten i noen store "sjakkruter" og ikke malt samme veien, så da slipper irriterer jeg meg ikke for å se malingstrøkene lengere :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har k750i selv, er gull den. Men holder meg til digital kameraet;-)
    Så veldig bra ut! Gratulere:wink: Walk the line får 10 av 10 i min bok også:!: Knall film8)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Gratulerer. Hvilket lys endte du opp med å bruke som bakgrunnslys?

Hvordan opplever du å bruke lerretet med baklys kontra ikke baklys?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Ser bra ut dette. Gratulerer. Hvilket lys endte du opp med å bruke som bakgrunnslys?

Hvordan opplever du å bruke lerretet med baklys kontra ikke baklys?
    Først, takk skal du ha.

Jeg bruker en lysslynge med LED dioder, kjøpt hos den lokale lyskjeden( dem måtte på fjernlager å rote i jule enskene sinne :-P )
    Siden det er LED så får jeg ikke dimmet dem, men det gjør ikke noe fordi dem gir akkuratt perfekt lys (syns jeg da)
    Tatt bilde av ossen den ser ut, men får ikke lastet det opp, fikser det i morgen. Ser ut som en gummislange med lodda dioder over alt.

Jeg føler att det er mye mer behagelig å se på film kontra uten, men om det har hjulpet så mye på svartnivået ennå er jeg litt usikker på siden jeg ikke har prøvd å sammenlignet ennå, men det kan jo gjøres neste gang jeg snurrer film.

Ps: ser forestten at vi har laget like hyller til ae700 våres (jeg har ikke malt den ennå da) :-P

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •