DIY rammelerret: PROSJEKT ER FERDIG, MED BILDER,INFO OG TIPS FRA POST #15 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er akkurat ferdig med et hjemmelagd rammelerret også.
    Brukte 4 mm huntonitplate med rammeverk bakpå av lekter for å stive av.
    Profilerte lister med selvklebende sort velour. Dette kan virkelig anbefales, da man kan benytte profilerte lister med konkave former da denne velouren er selvklebende og kan limes rett på. Ser skikkelig "factory-made" ut. (Den sorte selvklebende velouren kommer på ruller i ca 45 cm bredde og fåes kjøpt hos velassorterte tapetbutikker. (Tapetmessen i Bergen))
    Platen malte jeg med matt 02 takmaling i 3000 grå. Visste egentlig at dette var i mørkeste laget, men var interessant å teste det ut, da der er kjapt gjort å smelle på et nytt strøk.
    Brukte også den glimrende ideen med julelys slynge til baklys (ambient light) en grønn sådan. Lerretveggen min er malt matt sort, så det lille grønne skjæret av lys ut fra kantene bak lerret ble meget tøft.

Hvordan virker så dette i praksis med 3000 matt grå?
    Jeg har en gammel Phillips Monroe LCD projektor som er oppgitt til 1000 ansi og kontrast på 1:350, så det er ikke rare greiene...
    (Før hadde jeg et hvitt vanlig lerret og var ikke spesielt imponert av sortnivået kan man si)
    Jeg slengte inn diverse filmer for å teste. Først noen Pixar produksjoner... WOW! dette ble som om jeg hadde kjøpt meg ny DLP projektor. Fantastisk bilde der sort nå ble sort. Men gleden viste seg å bli kortvarig når Miami Vice ble puttet inn i spilleren.... hudfargetoner ble litt lite omfangsrike og trynene på filmen ble litt flate kan man si, men med litt finjustering av lys, farge og kontrast ble det akseptabelt, og sortnivået er iallefall meget bra i forhold til før. Etter ymse filmer er konklusjonen at filmer med bra bildekvalitet blir meget bra, men synker bildekvaliteten på DVDene synker pj bildet enda lavere i progressiv kurve.

Så 3000 matt grå er kanskje too mutch for de som måtte lure på den saken.
    (jeg kommer kanskje til å kjøpe ScreenGoo digital grey for å teste det)

Skal se om jeg få tatt noen bilder av dette...

Hilsen
    Birkeland

Newcomer mitch sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips til maling: bruk jotun heftgrunning oljebasert. Dette produktet tørker senere, og overflaten tørker jevnere. Dette produktet blander man i s2000N

glansgraden er 02 hvis jeg husker rett. jeg brukte 2 strøk og finishen kan ikke skimtes i veldig lyse scener

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mitch
    tips til maling: bruk jotun heftgrunning oljebasert. Dette produktet tørker senere, og overflaten tørker jevnere. Dette produktet blander man i s2000N

glansgraden er 02 hvis jeg husker rett. jeg brukte 2 strøk og finishen kan ikke skimtes i veldig lyse scener
    Ja, kan bekrefta at oljemaling flyter bedre ut en vannbasert, jeg har også brukt fargetilsatt(S2000) grunning med tilnærmet 0 i glans, brukte også samme type maling med matt sort til omrammingen og er selv meget fornøyd. Har noen dukprøver som festet på platen for og teste forskjeller og det er veldig vanskelig og se noe kvalitets forskjell på bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også lurt litt på hvordan jeg skal kunne lage et lavpris lerret, men nå er jo det problemet løst, det er bare et par ting jeg lurer på. maler dere platen og det er det, eller buker dere noen form for lerret oppå platen? hva er egentlig DIY? :S

Newcomer Lunix sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY = Do It Yourself

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    jeg har også lurt litt på hvordan jeg skal kunne lage et lavpris lerret, men nå er jo det problemet løst, det er bare et par ting jeg lurer på. maler dere platen og det er det, eller buker dere noen form for lerret oppå platen? hva er egentlig DIY? :S
    Heisann. Jepp, er bare å male pen siden av platen, er den ikke helt slett så må du pusse den litt med smeigelpapir.

Lykke til med prosjektet ditt:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for hjelpen =)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det går ann å bruke sutaks plater til leret?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få klarert noe. Dette med at det kan være lurt å ha et gråaktig lerret for å få fram sortnivåene høres fornuftig ut, men vil ikke dette gå ut over hvitnivået? Grått er jo grått, uansett hvor mye lyst du lyser opp en grå overflate vil den jo se grå ut, men er det sånn at øynene tilpasser seg det lave lysnivået når man ser f.eks. film at det som vises om hvitt da vil bli overeksponert med tanke på at øynene ikke rekker å tilpasse seg lyset?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Må bare få klarert noe. Dette med at det kan være lurt å ha et gråaktig lerret for å få fram sortnivåene høres fornuftig ut, men vil ikke dette gå ut over hvitnivået? Grått er jo grått, uansett hvor mye lyst du lyser opp en grå overflate vil den jo se grå ut, men er det sånn at øynene tilpasser seg det lave lysnivået når man ser f.eks. film at det som vises om hvitt da vil bli overeksponert med tanke på at øynene ikke rekker å tilpasse seg lyset?
    Nå kan ikke jeg gi deg noe ekspert svar, men nå er det jo slik at det er lettere å gjengi hvit en sortnivå, og derfor er det en fordel med grå tonet lerret. Hadde et hvit medlertidig lerret før jeg lagde mitt. Å noen forskjell i hvit har jeg ikke lagt noe merke til. Hvit blir hvit på grålerret også :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er dette jeg ikke skjønner. Grått er jo grått uansett! Det er jo en farge (eller gråtone :P) og øyet kan fint oppfatte forskjell på grå og hvit. Når jeg sitter å ser på lerretet mitt (når prosjektoren ikke er på) ser jeg jo at den er grå. Lyser man helt hvitt lys på en grå overflate ser den jo fortsatt grå ut.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er vel at øyet er mye mer følsomt for nivåer i det nær sorte enn i det nær hvite. Over et vist nivå lys vil det hvite oppfattes som hvitt uansett. Det man gjør ved å bruke et grått lerret er vel i praksis å heve grensen for hva som oppfattes som sort.

Det er også snakk om svært lyse gråtoner her. Hent noen fargeprøver i malebytikken/byggevaren så kan du selv sjekke dette i praksis; legg fargeprøven på ett hvitt ark. I vanlig belysning kan du se tydelig forskjell på det hvite og det grå. Legg så det hvite arket med fargeprøven i flommbelysning. Feks under enskrivebordslampe. Plutselig ser den grå fargen veldig mye lysere ut.

Så vi ser stor forskjell på nesten sort og litt nærmere sort, enn vi ser forskjell på nesten hvitt og helt hvitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig hvitlakkert huntonittplate som lerret

Heisann. Tenkte bare jeg skulle komme med et alternativ til DIY-lerret for folk som ikke har lyst til å bruke opptil flere tusen på lerretet de vil ha. Jeg vurderte selv å få tak i en form for treplate for å male den selv, og kom borti et kjøkkenfirma. De hadde ferdig hvitlakkerte, 4mm tykke huntonittplater som kunne skjæres til i ønsket størrelse. Disse platene blir brukt som skaprygger, altså bakplata i kjøkkenskap.
    Grunnet kort sitteavstand til mitt lerret bestilte jeg kun 72" (160x90), men platene de skjærer til er oppimot 2,5m x 2,5m hvis jeg husker riktig. 72" betalte jeg kun 150kr for.
    Tenkte bare jeg ville si at dette fungerer kjempebra, og at det sannsynligvis er en del av denne typen firmaer rundt om i Norge som kan gjøre dette.
    Er ikke veggen lerret skal henge på sort/mørk nok, er det bare å bestille noen cm ekstra slik at man kan male en ramme ved hjelp av maskeringstape.

Bilder kan sees på Min hjemmekino (se sig).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig hjemmekino Johannes-A-1, missunner deg Jeg gidder ikke flytte ut herfra før jeg kan få meg en enebolig, mye plass og ingen klagende naboer er den eneste motivasjonen jeg har for å flytte ut og endelig lage meg en komplett hjemmekino

Men er ikke en MDF plate et bedre alternativ enn huntonitt? MDFen er jo enda litt jevnere enn huntonitten. Har MDF selv og er strålende fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Men er ikke en MDF plate et bedre alternativ enn huntonitt? MDFen er jo enda litt jevnere enn huntonitten. Har MDF selv og er strålende fornøyd.
    Det kan godt være! Har ikke peiling selv. Bare skreiv hva som funka for meg

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

screen gogo paint

lagde 120" lerret m screen go go digital grey paint 120mm hvit malte lister rund lerretet i min forige kåk ble knall bilder m gogo paint anbefales :-D brukte en optoma hd70 som bilde kilde blir det et dedikert kino rom igjen er gogo paint systemet for meg:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kas: Er du fremdeles like fornøyd med lerret ? Kan malingtypen du brukte fremdeles anbefales, eller er det noen andre som har en bedre egnet type ?

Tenkte å gå litt "feil vei" skal lage meg et lerret før jeg investerer i projektor.

Projektoren jeg tenkte å gå for er Optoma HD20.

Hvordan er det med størrelse på lerretet ? Kan bilde justeres uansett ?

Så for meg ca 200 x 112,5 (16:9)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •