DIY rammelerret: PROSJEKT ER FERDIG, MED BILDER,INFO OG TIPS FRA POST #15 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Ser bra ut dette. Gratulerer. Hvilket lys endte du opp med å bruke som bakgrunnslys?

Hvordan opplever du å bruke lerretet med baklys kontra ikke baklys?

Heisann. har prøvd å finne ut detta nå. Jeg hvet ikke helt om det hjelper så mye for sortnivået, jeg klarer ikke helt å se det, kanskje andre som har baklys som merker noe bedre sortnivå?...
    Men en ting er sikkert det er mye mer bahagelig å se på film!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på "Underworld: Evolution" i går(22.07.06) og dette er en meget mørk film(alt foregår om natten) og prøvde meg litt fram med denne filmen, det jeg kom fram til var att det "dårlig" sortnivået på PJ min ble midre sjenerende med lyset på ;-)

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra initiativ til en fin tråd. Kommer sikkert med spørsmål når jeg setter i gang

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha. Prøve å hjelpe så my som mulig, regner med att det også er mang med tilsvarende erfaringer også.
    Ja du får lage deg et DIY rammelerret, man får mye ut fra krona $ ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve å sette tråden til liv igjen :P

Har planer om å lage et forholdsvis stort rammelerret (210cm breit ca, widescreen). Jeg har lest igjennom flere poster her, men kan ikke si det ble noe entydig konklusjon på hva som ga best resultat. Jeg skal kjøpe en Benq w100 og er ikke spesielt kresen, mer opptatt av det lave budsjettet mitt. Jeg leste at huntonitt var bra å bruke, mens i denne tråden anbefales det MDF plater (hva er egentlig dette og hvor får man kjøpt det?). Jeg leste også det kan være lurt å kjøpe seg et grått lerret til en lcd prosjektor, og har lest erfaringer her som sier at dette er mye bedre enn hvitt lerret. Burde jeg da ha en hvit, veldig matt farge med en gråtone i (er det flere kriterier for malingen)? Trur dere forresten det kan være en litt rimligere løsning å male kantene helt svarte? De absorberer kanskje ikke lys så godt som fløyel, men det blir jo litt billigere.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Prøve å sette tråden til liv igjen :P

Har planer om å lage et forholdsvis stort rammelerret (210cm breit ca, widescreen). Jeg har lest igjennom flere poster her, men kan ikke si det ble noe entydig konklusjon på hva som ga best resultat. Jeg skal kjøpe en Benq w100 og er ikke spesielt kresen, mer opptatt av det lave budsjettet mitt. Jeg leste at huntonitt var bra å bruke, mens i denne tråden anbefales det MDF plater (hva er egentlig dette og hvor får man kjøpt det?). Jeg leste også det kan være lurt å kjøpe seg et grått lerret til en lcd prosjektor, og har lest erfaringer her som sier at dette er mye bedre enn hvitt lerret. Burde jeg da ha en hvit, veldig matt farge med en gråtone i (er det flere kriterier for malingen)? Trur dere forresten det kan være en litt rimligere løsning å male kantene helt svarte? De absorberer kanskje ikke lys så godt som fløyel, men det blir jo litt billigere.

Hei.
    Hvis du har et trangt budsjett så er det ikke dumt å følge noe tilnærmet min plan. Du kommer langt med 5-600kr, hos meg var fløyel og lyset en stor utgift

- MDF plate er det samme som man bruker til å lage f.eks klesskap\skap og høyttalere, og er trefiber som er presset sammen med trykk, og resultatet blir da et meget hard og slett plate å jobbe med.

Grunden til at MDF er et godt valg er at platet er glat og finn å male for å prosjisere et bilde på, og den er meget stiv!
    Platene får du kjøpt hos Byggmakker, Maxbo ect. for en 12mm plate på 150x250cm er det ca.200kr.
    Men det er ikke alle selgere som vet hva det er så spørr alle som jobber der

- LCD projektorer sliter med dårligere sortnivå enn storbrødrene DLP projektorer, derfor bør man bruke et grått lerret for å hjelpe til å bedre sortnivået.
    jeg malte platen med butinox veggmaling med fargen grå S2000-N og jeg mener jeg kunne ha brukt en litt mattere og mørkere maling nå...

- Når det gjelder kantlistene så kan du jo trekke dem inn med vanelig sort stoff f.eks et sort laken?? Men man kan jo male dem sort i starten som du sier, og når du har bedre råd\mener du trenger det trekke om lister med fløyel(veldig sjekkt ved feil justeringer).

Mvh
    kas

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd Men hva med huntonitt? Det har kanksje ikke så mye å si:P

Men hvis lerretet er grått, vil ikke bildet bli mørkere da? Hvis bildet skal være hvitt, vil ikke da hvitfargen bli gråfarget?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Takker for råd Men hva med huntonitt? Det har kanksje ikke så mye å si:P

Men hvis lerretet er grått, vil ikke bildet bli mørkere da? Hvis bildet skal være hvitt, vil ikke da hvitfargen bli gråfarget?
    Et hvitt lerret blir sort om du slår av lyset, ikke sant. En grå overflate blir på samme måte ganske hvit når du lyser på den i et mørkt rom. Sortnivået er det som er vanskeligst å få bra i en kino. Det er derfor lettere å få et godt sortnivå med grått lerret. Bedre detaljer og klarhet.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den foringen som du la på baksiden, hvordan er den festet? Regner med det ikke er noen fordel å slå spiker/stift gjennom. Og hvordan er festet på veggen din laget for å passe den låsenisjen? Bare kappet til en matchende lekt?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Et hvitt lerret blir sort om du slår av lyset, ikke sant. En grå overflate blir på samme måte ganske hvit når du lyser på den i et mørkt rom. Sortnivået er det som er vanskeligst å få bra i en kino. Det er derfor lettere å få et godt sortnivå med grått lerret. Bedre detaljer og klarhet.
    Jeg er ikke enig at en får flere detaljer, grått lerret kan snarer være med på å kamufere detaljer i det mørke. Fordelen med et grått lerret på LCD projektorer er at sortnivået blir bedre, altså sort blir litt mer sort enn grått. Jeg synes likevel at noe detaljer forsvinner. Jeg vil ikke anbefale et lerret som er noe mørkere enn en lys gråtone.

Når det gjelder huntonitt så gjøre det samme nytten. Fordelen er at huntonitt har en lettere vekt. Det kan dessuten kurves om du lager et 2,35:1 lerret.... Vet ikke om det er noen god ide å kurve et 16:9 lerret da en vil kunne få litt tønneform på filmer med svarte striper over og under. Dette kan kamufleres bort på et 2,35:1 lerret.

Angående hvordan det skal festes så kan du skru det rett på vegg gjennom plater eller lage noen festekorker på oppsiden. Du kan også lage en eller annen feste\låse-løsning på baksiden. Om du skrur rett gjennom platen bør du gjøre det slik at den sorte rammen dekker over skruene. De ønsker du ikke å se.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den foringen som du la på baksiden, hvordan er den festet? Regner med det ikke er noen fordel å slå spiker/stift gjennom.
    Dem er skrudd fast i MDF-platen. Platen jeg brukte er 12mm tykk, og så brukte jeg 35mm skruer( eller så klippet jeg av tuppen på 40mm, husker ikke) Men man må ikke bruke for lange skruer

Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Og hvordan er festet på veggen din laget for å passe den låsenisjen? Bare kappet til en matchende lekt?
    Jeg tok en lekt på 100cm og festet horisontal 1\3 fra toppen som jeg hadde kløvet i 45o med 1cm forskyvning og festet den ene delen på lerretet(se bilde nr.2 i post15) og den andre delen på veggen, se vedlagt bilde.

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det bra og bruke sponplate i stede for MDF?

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kristian`s Hifi
    Går det bra og bruke sponplate i stede for MDF?
    MDF har glattere flater...og er vel mer robust om jeg ikke tar helt feil. :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. MDF platene har mye finere fibere og dermed en glattere flate en spon. Jeg ville aldri brukt en sponplate til et lerret da den har en for grov overflate og tror dette vil komme ganske godt frem når man prosjiserer på den.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har levd med en malt spoonplate selv ganske lenge nå.
    pusset overflaten litt så den ble jevnere. Har også malt den på nytt en del ganger. Jeg synes det er rimelig uproblematisk å få det jevnt. har aldri klart å se noe forskjell noen plass.
    Grunnen til at jeg har malt om er at det skal veldig lite til for å skade malinga. ikke slik at du ser det normalt men når lyset fra proj kommer på så ser man det tydelig.
    Har da pusset litt på den gamle malingen slik at overflaten er veldig jevn nå. hmm lurer på hvor mange strøk det er på plata nå? :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fikk et godt resultat med spon så er jo det flott :-) . Jeg tok det som en selvfølge at den ble for "flisete", men som du sier så måte du pusse den? Da skjønner jeg at man kan få et godt resultat. Men man slipper å pusse på f.eks MDF..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle som vurderer Huntonitt plater.
    Dette er omtrent de billigste platene man kan få tak i, og de er veldig vare på fuktighet. Skal veldig lite til før de vil begynne å gå istykker.
    Oppskummet plast/pvc plate evt. finer om det skal være rimelig billig, er å anbefale. Finer vil også være en del mer "stødig" i seg selv.

Selv har jeg fått litt hjelp av faren min som har litt mer verktøy og utstyr en meg, til å lage en ramme i alu firkantrør med hjørneblokker.
    så brukte vi en kraftig dobbeltsidig tape på baksiden (lerret liggende under ramma), og trakk lerretet rundt til baksiden av ramma. Festet med 2cm bred aluplate som var ca. 4cm kortere en lengden på ramma. Skrudde enkelt og greit tvers gjennom plate, duk og ramme.

Ikke fått testet lerretet enda, men tror det bør funke helt ok.
    Kommer nok til å feste en finerplate på baksiden som er ca. 5-8cm større rundt hele, og dekke den med sort scenemolton.

Skal legge ut litt bilder av baksiden etc. når ting er på plass.

-J

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes spennende ut dette da jacjan

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at jeg har maling med 10 glans... funker det eller burde den være 0?
    skal brukes på mdf plate med benq w100...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg klarer ikke å se "hotspotting" i det hele tatt med 10 glans så regner med det er helt ok!
    Har forøvrig malt ett nytt strøk på mitt gamle lerret. Gikk fra 2000 til 1500 ettersom lyset fra proj ikke er like sterkt som før...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •