maskering?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: maskering?!?

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

maskering?!?

Hei alle sammen, jeg er ny her og har noen spørsmål. Har bestemt meg får å kjøpe meg en projektor i fremtiden når lommeboka sier i fra, hadde da tenkt å gå for sony HS20. Har tenkt å bygge mitt eget lerret med Goo-system og gipsplate, hadde da planer om å ha en sort list rundt hele lerretet. (16:9)(72") Den sorte kanten oppe og nede, skal den falle innenfor eller på selve de sorte listene som jeg skal ha oppe og nede, evnt hvor stor må de sorte listene være oppe og nede på et 72" lerret.

Ps: Så filmen 2 tårn i går, og da de oversatte alvespråket(jeg bruker ikke subtext) så kom dette på på den sorte kanten under, hmm blir det et dilemma hvis den sorte kanten opp og nede skal være på listen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 i 72 tommer:

72 tommer blir vel ca 182 cm. Høyden blir da ca 90 cm, og bredden 161 cm. Den sorte kanten oppe og nede skal falle innenfor rammen, hvis ikke vil filmer i 16:9 komme utenfor rammen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

det er 160 x 90 (184) cm hmmm hva er egentlig poenget med å maskere da hvis den sorte kanten opp og nede kommer innenfor et 16:9 lerret-formatet? Er ikke poenget med 16:9 format at man skal slippe den sorte kanten opp og nede?

Ps: og hvis man ser en film i widescreen blir ikke den sorte kanten opp/nede borte da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps: og hvis man ser en film i widescreen blir ikke den sorte kanten opp/nede borte da?
    I 16:9 er bildeformatet 1.78:1. Mange dvd filmer er innspilt i 2.35:1. Da vil du fremdeles få sorte striper over og under bildet selv om de er mye mindre enn hvis du hadde hatt en 4:3 projektor. Det finnes som regel diverse zoom-funksjoner en kan fylle bildet med, men da må man velge om man vil kutte eller strekke bildet i en eller annen form

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke maskering for filmer som den du beskriver (bredere enn 16:9), bør maskeringen være avtagbar/flyttbar. Du må jo kunne flytte maskeringen for de forskjellige formatene. Både 1.78:1, 1.85:1, 2.40:1, 2.35:1 og så videre er vanlige formater på DVD utgivelser.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mitt kongerike for en standar

Så det du sier er at hvis jeg lager meg et lerret i 16:9 72" med en sort list som sitter fast og rundt utenfor 16:9 formatet så gjør jeg en tabbe pågrunn av alle de forskjellige formatene

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ville laget en løsning som kan flyttes etter behov.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, virker som litt slit. Vil gjerne ha en fast løsning som jeg slipper å gjøre noe med, kansje lage et lerret i "2,35:1" da. he he smule forvirret hva jeg skal gjøre nå. Men en tv har jo et fast format, når den spiller av de forskjellige formatene er det den sorte kanten oppe/nede som flytter seg etter som formatetene spilles av da?

eller lønner det seg å ha et 4:3 lerret der man spiller av alle de rare formatene??

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hairball,
    Ser du har tenkt å satse på en Sony HS-20, og kan jo ikke annet enn å ønske deg lykke til med den! Tipper du blir fornøyd. Har selv hatt HS-20ern i en måned nå og angrer ikke på kjøpet. Hadde også en HS-10 i et år før jeg gikk over til HS-20ern.

Når det gjelder lerret, ehh, 72"? Det er ikke mye for en HS-20, selv kjører jeg 128" og er veldig fornøyd med det. Du må selvsagt ta hensyn til sitteavstand og avstand fra vegg til prosjektør, men tror ikke det lønner seg å satse på for *liten* skjerm for HS-20ern, den er såpass lyssterk at den trenger litt plass for å "temmes". Goo løsningen er sikkert ikke dum den, men kan fort bli problemer å finne plater som er store nok for å få et bra lerret uten å skjøte. Ser at du har tenkt å satse på gips, sikkert ingen dum ide det, men blir fort lite...

Sony HS-20 er en 16:9 prosjektør, og egner seg derfor best med et 16:9 lerrett, maskering er strengt tatt ikke nødvendig, men vil selvsagt gi et mer "konsentrert" bilde. En sort ramme rundt 16:9 bildet er å foretrekke for å ramme inn bildet. Men det er også igrunnen alt du trenger å første omgang, avansert maskering kan komme etterhvert.

Du finner mange bilder fra oppsettet mitt på hjemmesiden min:
    http://home.online.no/~tklev/SonyHS20
    (Ganske rotete der enda, men kommer vel mer når jeg får Greyline lerretet mitt. Begynner å bli en stund siden jeg bestilte det nå, så håper det dukker opp snart.)

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: maskering?!?

Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    Hei alle sammen, jeg er ny her og har noen spørsmål. Har bestemt meg får å kjøpe meg en projektor i fremtiden når lommeboka sier i fra, hadde da tenkt å gå for sony HS20. Har tenkt å bygge mitt eget lerret med Goo-system og gipsplate, hadde da planer om å ha en sort list rundt hele lerretet. (16:9)(72") Den sorte kanten oppe og nede, skal den falle innenfor eller på selve de sorte listene som jeg skal ha oppe og nede, evnt hvor stor må de sorte listene være oppe og nede på et 72" lerret.

Ps: Så filmen 2 tårn i går, og da de oversatte alvespråket(jeg bruker ikke subtext) så kom dette på på den sorte kanten under, hmm blir det et dilemma hvis den sorte kanten opp og nede skal være på listen?
    Tenkte jeg skulle svare på den første posten din litt mer spesifikt.

Først, Sony HS-20 viser bildet som en 16:9 TV, og så lenge du har satt opp prosjektøren til å lyse innenfor 16:9 lerretet så vil ikke noe av bildet/tekstingen på filmen havne utenfor det lerretet.

Du bør lage en sort list rundt lerretet, den kan være på 5 til 10 cm tykk, men gjerne mer. Resten av rommet bør ha mørke farger, og lite blanke gjenstander som reflekterer lys.

Ser at tråden her skal handle om maskering, men det maskering gjør er å "skjule" en del av bildet som prosjektøren prøver å vise. La oss si at du skal se en 2:35 film på din 1:77 prosjektør, det blir da 2 felt over og under som prosjektøren vil vise et "sort" felt på. Det er disse sorte feltene du da skal maskere vekk. Men etter det du skriver så er det ikke nødvendigvis det du er ute etter? Strengt tatt er det nemlig ikke nødvendig med slik maskering, bildet blir veldig bra uten.

Ehh, håper du ble litt klokere, hvis ikke, så får du bare spørre videre.

Mvh.
    Tore K.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer snart til å få meg et greyline lerret, jeg skal ha et pull down 180cm 1:1 type. Tenkte kanskje å lage en slags variabel maskeringsløsning (for å kunne maskere fra 2,35:1 til 4:3). Er det noen som har lagd noe slikt?
    (Som helst er billig og enkelt å lage).

BB

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Jeg kommer snart til å få meg et greyline lerret, jeg skal ha et pull down 180cm 1:1 type. Tenkte kanskje å lage en slags variabel maskeringsløsning (for å kunne maskere fra 2,35:1 til 4:3). Er det noen som har lagd noe slikt?

BB
    Står en beskrivelse her:
    http://www.audiophile.no/hjemmeKINO/maskering.html

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BB
    Hmm, med Pulldown så har du jo allerede et system som kan brukes til maskering, bare dra ned så mye av lerretet du vil skal synes så vil du få 2:35->4:3 maskering uten problemer. Kommer selvsagt ann på hvor mange "hakk" pull-downen lerretet kan "festes" i. Ulempen er jo selvsagt at du får et bilde som flyttes oppover jo smalere filmen skal være. Fordelen er at det er svinaktig billig.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, med Pulldown så har du jo allerede et system som kan brukes til maskering, bare dra ned så mye av lerretet du vil skal synes så vil du få 2:35->4:3 maskering uten problemer. Kommer selvsagt ann på hvor mange "hakk" pull-downen lerretet kan "festes" i. Ulempen er jo selvsagt at du får et bilde som flyttes oppover jo smalere filmen skal være. Fordelen er at det er svinaktig billig.
    Joa, men lerretet skal henge i taket, tror det blir litt ubehagelig vinkel å se på når bildet blir plassert på den øverste meteren på veggen. Tror jeg må finne på noe annet enn det.

BB

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora
    Takk for link. Det blir vel noe sånt, men må tenke litt på å få det litt pent også, har en samboer som også må tas litt hensyn til :wink: (Det hjelper nok litt med roser... ).

BB

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men lerretet skal henge i taket, tror det blir litt ubehagelig vinkel å se på når bildet blir plassert på den øverste meteren på veggen. Tror jeg må finne på noe annet enn det.

BB
    Hva slags kilde skal du bruke på lerretet forresten? Er det en 16:9 prosjektør, eller 4:3?

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt proj ennå, men jeg skal ha en som er 16:9. Det blir sannsynligvis en Z2.

BB

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt proj ennå, men jeg skal ha en som er 16:9. Det blir sannsynligvis en Z2.

BB
    Ehh, hvorfor kjøper du 1:1 da? Hadde det ikke vært bedre med ett 16:9 lerret, for så å lage maskering til det?

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar, har blitt litt smartere nå, men 128" på en hs20 er ikke det litt overkill? hmm... hva er det som er optimal str. på et lerret for å ikke miste noe bildekvalitet med en hs20 da?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev

BB
    Ehh, hvorfor kjøper du 1:1 da? Hadde det ikke vært bedre med ett 16:9 lerret, for så å lage maskering til det?
    Det hadde vært bedre med ferdig 16:9, men gidder ikke å betale 2000 kr ekstra (som er prisforskjellen på avshop) for noen svarte striper.

BB

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •