maskering?!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28

Tråd: maskering?!?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    Tusen takk for alle svar, har blitt litt smartere nå, men 128" på en hs20 er ikke det litt overkill? hmm... hva er det som er optimal str. på et lerret for å ikke miste noe bildekvalitet med en hs20 da?
    Vel, jeg trodde kanskje 128" skulle være i meste laget når jeg fikk tak i min HS-10 for et år siden, og hadde tenkt å gå ned i størrelse når jeg fikk se hvordan bildet ble. Problemet var bare at bildet ble så utrolig bra at jeg ikke klarte å få meg til å gå ned i størrelse.

Sitteavstand er egentlig eneste argumentet for å gå ned i størrelse, HS-10/HS-20 kan klare å vise et tilnærmet perfekt bilde på 1.5 ganger bildebredden. Dvs. jeg har 285cm bredt bilde, 285*1,5=427,5 cm. Som tilsvarer ganske nøyaktig den sitteavstanden jeg har. I praksis kan du godt sitte enda nærmere også, men da bør du ha god kvalitet på den filmen du skal vise, type tegnefilm eller HDTV.

HS-20 er så lyssterk at jeg har tenkt å prøve å få temt den litt, skal først forsøke med Greyline 0.8 gain for å se om det hjelper, hvis ikke så får jeg satse på gråfilter. Det som var fordelen med å ha så stort lerret med HS-10ern var nemlig at den fikk en ganske bra sort når lyset skulle fordeles utover så mye, problemet med HS-20ern er at den er en god del mer lyssterk enn HS-10, og da må jeg arbeide litt med den for å få den ned på et bedre sortnivå.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ta en titt på maskering "systemet" mitt. Her har du noe som funker bra og som er relativt enkelt å bruke.

Har 4:3 lerret. Løsningen var å bruke finèr plater trukket med sort stoff, en for 16:9 og en for 2.35:1 og hekte de på med kroker til lerret boksen. Er ikke vannskelig å sette opp og platene legger du under sofaen etter bruk.

Har sett diverse borrelås løsninger og "heng stoff fra taket" løsninger som rett og slett ikke funker bra.. Her får du en fast og helt rett maskering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er av interesse så finner du mer om maskering "her"

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Hei!

Ta en titt på maskering "systemet" mitt. Her har du noe som funker bra og som er relativt enkelt å bruke.

Har 4:3 lerret. Løsningen var å bruke finèr plater trukket med sort stoff, en for 16:9 og en for 2.35:1 og hekte de på med kroker til lerret boksen. Er ikke vannskelig å sette opp og platene legger du under sofaen etter bruk.

Har sett diverse borrelås løsninger og "heng stoff fra taket" løsninger som rett og slett ikke funker bra.. Her får du en fast og helt rett maskering.
    Interessant!
    Har du noen flere bilder? Som også viser opphenget kanskje?
    Hvor tykke plater brukte du? Hva blir avstanden mellom plata og lerretet? Brukte du store plater og lagde hull for bildet eller lagde du rammer ved å sette sammen avlange deler? Hva slags stoff? (Det bør vel være matt...)

BB

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max bredde på en gipsplate er det 120 cm, event da kan man lage et 96" lerret? eller finnes det noe bredere standard?

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se om jeg kan få tatt noen bilder her.. Hmm. Ok! Da er det gjort.

Som du ser på det første bildet så har jeg borret to små hull i lerret boksen hvor krokskruene henges fast..

Og på det andre er platen hengt på. Platene er standard finèr plater. Stoffet er sort matt ja. Platene ligger klin inntil lerretet.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Skal vi se om jeg kan få tatt noen bilder her.. Hmm. Ok! Da er det gjort.

Som du ser på det første bildet så har jeg borret to små hull i lerret boksen hvor krokskruene henges fast..

Og på det andre er platen hengt på. Platene er standard finèr plater. Stoffet er sort matt ja. Platene ligger klin inntil lerretet.
    Ser bra ut! Takk for bilder. Det blir nok noe lignende på meg også etter hvert.

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, med Pulldown så har du jo allerede et system som kan brukes til maskering, bare dra ned så mye av lerretet du vil skal synes så vil du få 2:35->4:3 maskering uten problemer. Kommer selvsagt ann på hvor mange "hakk" pull-downen lerretet kan "festes" i. Ulempen er jo selvsagt at du får et bilde som flyttes oppover jo smalere filmen skal være. Fordelen er at det er svinaktig billig.
    Joa, men lerretet skal henge i taket, tror det blir litt ubehagelig vinkel å se på når bildet blir plassert på den øverste meteren på veggen. Tror jeg må finne på noe annet enn det.

BB
    Hva med 1:1 lerret og en svart IKEA-rulle-gardin(hvis det finnes) foran lerretet, som kan dras slik at du får ønsket format, og samtidig beholder bredden.

Karknissen

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •