Lerret for 2:35:1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret for 2:35:1?

Juhuuu, tenkt til å skaffe meg en anamorfisk linse.. men noen som vet om det finnes lerreter i dette formatet? ( 2:35:1 )
    ( Helst Rammelerret ) og i en grei prisgruppe? eller må jeg ty til sponplater og maling?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener lerret i formatet 2.40:1?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke 2:35:1 ?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som topic'n blir litt bedre forklart Noen som har tips?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.carada.com/ selger 2.35:1 lerett.Ved forespørsel kan flere produsenter levere 2.35:1 .Jeg vet både Stewart og Dalite har mulighet for dette.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DIY rammelerret? Kjøp f.eks dreamscreenduken hos avshop som finnes i str intil 330cm bredde, så kan du selv tilpasse duk og ramme og lage 2.35:1 eller 2.40:1 aspect ratio lerret i den str du vil.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carada var jo ikke så ille dyrt da.. Diy lerret har jeg hatt, syntes det var litt vanskelig å få duken spent fast bra og helt rynkefri men.. Er jo en mulighet..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det mest fleksible er å lage et lerret selv, enten en rammespendt duk eller en eller annen form for malt plate med ramme.

Hvilken linse er det du har skaffet deg? Skal ha et slikt system når jeg en gang flytter til en mer egnet bolig...

Mener også at 2,35:1 er veien å gå. Jeg har sett noen filmer som er oppgitt med 2,40:1

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en kineser på avsforumet som lager linser til meget bra priser, og de skal være ganske bra! så hvis jeg kjøper inn 10stk så kanskje noen her er interessert? etter du har prøvd 2:35:1 så er det ingen vei tilbake

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Er en kineser på avsforumet som lager linser til meget bra priser, og de skal være ganske bra! så hvis jeg kjøper inn 10stk så kanskje noen her er interessert? etter du har prøvd 2:35:1 så er det ingen vei tilbake
    Har du en lenke til dette på AVS? Er så mye der at det er vanskelig å finne frem. Dessuten er søkemotoren deres dårlig.

2:35:1 er jo virkelig kino, men det krever jo litt å sette opp i forhold til skalering, etc... Dessuten krever det mye plass, da bredden på bildet gjerne må være mer enn 2 meter. Hvis ikke blir bildet så "lite".

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er klart, det trengs plass.. her er noen bilder:
    Link http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...2&page=1&pp=30

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi Center kjeden kan skaffe 2,35:1 lerret.

Eller 47:20 format som jeg kaller det :-P

De kan skaffe skreddersøm, i alle størrelser og formater.

Jeg har kun spurt om Lissau rammelerret, som etter min erfaring måler helt nøytralt. Lerretene har en pulverlakkert sort alu-ramme som reflekterer minimalt.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det ikke flere her i Norge som satser på en slik løsning. Ser jo så mye kulere ut. mer KINO feeling lissom;-)

sjekk

http://gallery.avsforum.com/showgall...ppuser/7485993

hilsen
    pt

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre ser det ut som veldig få i det hele tatt har fått med seg at aspect ration for 2:35:1 skal være større (bredere) enn 16:9 (1:85:1).
    I tillegg så kommer prisen på Anamorphic forsats som fremdeles er alt for høy, selv om det som investering er bedre økonomi enn prisen på en projektor. Projektoren bytter du ut med en ny model, den anamorphic linsen beholder du for all fremtid hvis du har investert i en kvalitetslinse.
    Det er mulig å lage adekvate anamorphice linser til en billig penge, noe som Lizuwien's linse til $300 beviser.
    Foreløbig er 2:35:1 markedet marginalt og derfor er det bare "high-end" PJ produsenter som tilbyr løsninger og de overpriser produktene så til de grader at en får bakoversveis.
    På Cedia i september vil mye fokus bli på 2:35:1 løsninger som forhåpentlig hvis vil tenne interessen hos flere produsenter, så prisene kommer ned og de tekniske løsningene på plassering av linsen sammen med projektor blir bedre og billigere.

Selv har jeg en ISCO II sammen med en projektiondesign AMO mkII. 2:35:1 lerretet er 3,80 bredt , projektor avstand 6m og sitteavstand 5m.
    Hvis du ser mye film er dette etter min mening den eneste veien å gå. Etter at jeg fikk linsen måtte jeg se opp igjen alle 2:35:1 filmene mine. Bedre 3 dimensjonalitet og bedre visuel opplevelse av filmen. Du blir dratt mer inn i filmen, til de grader at selv en mediokre film som er bra filmet kan løftes flere hakk for den visuelle opplevelsen alene. Jeg vil aldri kunne gå tilbake å se 2:35:1 filmer på et 16:9 lerret
    En ISCO II koster ca.20K inkl.moms.

Snapshot av AMO & ISCO II før montering.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,80 meter bredt ja. Da begynner vi å snakke kino ja:-) Er lerretet ditt hjemmelagd ? har du eventuellt noen bilder?

takker for info!

mvh
    PT

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte 2:35:1 er totalt overlegent! at dette formatet ofte får mye pes vs. 16:9 har jeg store problemer med å skjønne. Nå som HD-DVD og BD er i kjømda så får vi kanskje flere special editions i 2:35:1.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke vært mer enig.. drømmen hadde vært et 2.35:1 AT lerret så jeg på den måten kunne plassert alle høytalerene bak lerretet og dermed fått et så stort lerret som overhodet mulig.

Blir spennende å se hva som skjer med hddvd og Bluray ja. Håper det kommer mange Cinemascope utgivelser.

pt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet er DIY av stående gipsplater. Hele seksjonen med sortmalt maskering er 420x240cm hvor lerretsdelen utgjør 380x159cm.
    Har desverre ingen bilder av lerretet, men planlegger en større screenshot serie tatt med filmbasert kamera når kveldene blir litt lengere.

Hadde vært morro om interessen for 2:35:1 og anamorphic forsats økte såpass her på forumet at vi kunne få en dedikert tråd, enten her eller i projector forumet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En korrekt maskering har uten tvil utrolig mye å si for et godt bilde, men til spill og en rekke filmer er nok fremdeles 16:9 kjekt å ha. Derfor vurderer jeg i disse dager å teste ett av disse: http://www.projectascreens.nl/pages/...&productID=108

Variabel drop, der du selv kan sette maskering etter eget ønske, alt fra 2.35:1 til 4:3 støttes... Aberet er prisen på nesten 30.000, men med en projektor til nesten 100 (VW100) er det jo kanskje forsvarlig allikevel...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Kunne ikke vært mer enig.. drømmen hadde vært et 2.35:1 AT lerret så jeg på den måten kunne plassert alle høytalerene bak lerretet og dermed fått et så stort lerret som overhodet mulig.
    Høytalere bak lerretet er et helt annet "ballgame".
    Da må du ha akustisk transparent lerret som er dyrt og omdiskutert om hvor mye pixelinformasjon som forsvinner i hullene. Selv har jeg Jamo d6. De tar mindre plass enn stående høytalere. Samme som du kan se bilde av på Rolf Hult's hjemmekino.
    http://www.hulten.no/

Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Blir spennende å se hva som skjer med hddvd og Bluray ja. Håper det kommer mange Cinemascope utgivelser.
    pt
    2:35:1 Cinemascope varianter utgjør circa 80% av de mest sette filmene. 72% av de nominerte filmene ved siste Oscar var i "scope".
    Her i europa kommer nesten alle filmene på DVD i sin "original aspect ratio". Når filmen er lagt anamorphic på DVDen kan de fleste projectorer strekke bildet korrekt vertikalt så den anamorphice linsen kan strekke bildet horisontalt.
    Dette ligger ikke i tekniske spec. for HD materialet, så her ser vi faktisk et tilbakesteg i forhold til SDDVD. Hvis ikke projektor produsente forbarmer seg over oss og legger inn flere scaleringer i softwaren må vi med anamorphic linse kjøpe ekstern prosesor.
    Foreløbig har vel HD gutta nok med å komme dit hen at de kan levere anstendige avspillere og film.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •