Lerret for 2:35:1? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 109 av 109
    Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Par kjappe spm i starten av byggefasen på rommet mitt.
    Er 3 m bredt lerret minimum en bør ha? (Rommet er 4,5 m bredt)
    Mente å høre at kurvet lerret er mest ment for store lerret og da ikke er noe jeg evt trenger?
    Må man over 2-30k for å få en fullverdig linse til en Ruby vlw100?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Par kjappe spm i starten av byggefasen på rommet mitt.
    Er 3 m bredt lerret minimum en bør ha? (Rommet er 4,5 m bredt)
    Mente å høre at kurvet lerret er mest ment for store lerret og da ikke er noe jeg evt trenger?
    Må man over 2-30k for å få en fullverdig linse til en Ruby vlw100?
    Min erfaring tilsier at du bør bruke bildehøyden som mål for størrelse i et 2,35:1 oppsett. Personlig har jeg en sitteavstand på omtrent 3 x bildehøyden (litt i overkant). Dette fungerer meget bra og gir et flott synsfelt. Det kunne faktisk vært en anelse større, men det har jeg ikke plass til i rommet. Dette forutsetter godt kildemateriale og bildebehandling. I tillegg mener jeg at man bør ha en 1080p projektor slik at screendoor ikke blir synlig. En liten advarsel i forhold til 720-LCD projektorer med andre ord...

Til VPL-VW100 ville jeg valgt en av toppmodellene av anamorfe linser. Enten Panamorph, Prismasonic, ISCO eller Schneider. Jeg tror både ISCO II og III fungerer, i hvert fall ut fra det jeg har lest andre steder. ISCO III tillater kortere kastavstand og\eller større linse på projektoren, men kvaliteten på glasset er ikke enormt stor (selv om det er forskjell).

Buet lerret brukes for å redusere krumming av bildet pga. den anamorfe linsen. I tillegg gir det økt dybdrefølelse. Selv har jeg bygget meg en torus, som krummer både horisontalt og vertikalt. I tillegg til å motvirke tønneform på bildet gir dette jevnere lysfordeling på lerretet slik at det blir bedre å se inn fra siden. I tillegg er det mer motstandsdyktig mot lys som reflekteres fra veggene. Jeg bruker en duk med 2.0 i gain, noe som er i overkant for dagens digitale projektorer (med mindre du skal ha veldig stort lerret). På sikt har jeg planer om å få en duk med noe mindre gain, men beholder torusen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm det vil si at man må ut med en betydelig sum for å få 2.35:1 løsning.. Må vel antakelig ha perforert lerret om man skal kunne ha det stort nok med høytalere bak. Og de linsene som ble anbefalt koster vel glatt over 20k...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismasonic sin H-FE1500M koster 14990,- hos AVShop denne er manuell så du må vri linsene selv. Har denne selv og er meget fornøyd med bildekvaliteten den gir. Du får også en med fjærnkontroll til 19990,- hos AVShop som er akkurat samme linsa, men du slipper å vri linsene manuelt. Disse fungerer perfekt på min Cinenersum Black Wing Two, så de vil garantert funke på din VW100.:-D

Jeg har 4,7 m bredt rom og har 3m bredt 2.35:1 lerret. Høytalerene er plasser på utsiden og senteren under lerretet og dette fungerer perfekt, så du trenger ikke perforert lerret tror jeg. Et 3m bredt 2.35:1 lerret fra Adeo ligger på ca 11000,-
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med Andreas og LL.

Selv så ville jeg gått for så stort lerret som mulig, men hatt maskeringsmuligheter for å kunne lage den størrelsen som passer deg. Bare bildekvaliteten er god nok så er 4 meter bredde i et rom som er 4,5 meter helt supert. Har selv rom på 4,5 meter og det er null problem i forhold til størrelsen med 4 meter bredde. Men mange synes det blir for stort så en må korrigere for egne preferanser.

Du har utrolig bra utstyr både på bilde og lydsiden så dette bør bli en kremkino

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at demoen hos deg Andreas blir mer og mer viktig. I løpet av uka skal jeg forresten hente en vp50 hos meridian861 (han skal ha pro versjonen), så begynner å bli bra dette, mangler bare det viktigste nå..rommet :-)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal gå for et 2:35:1 oppsett så vil jeg annbefale deg å få det så stort som du overhode kan!
    Jeg har også høytalerene foran lerretet, sitteavstand avgjør hvor langt inn du kan flytte frontene før de kommer i veien for bildet..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd dette, så der mulig det har skjedd en del siden sist, men synes noe av det som er beskrevet angående gain og buet lerret er litt interessant.

Hvordan er dette på de nye buede lerretene som selges nå, har de en gain som gjør at buen er med på å reduserer kontrasten i bildet?

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har denne mailen framdeles. Counterpointer sendte denne til meg for lenge siden. Skal finne den igjen og poste den, men det må bli senere i dag. [STAND BY FOR TRANSMISSION]
    Sitat Opprinnelig postet av LL

Edit: Her er en kopi av de to mailene som er nevnt. Jeg har utelatt forfatterens navn av personhensyn.

Svar på mail nummer 1:

Buet lerret kan sikkert ta seg pent ut, men det bedrer ikke fokus. Optikken er designet for å vise bilder på flatt lerret.
    På en kino vil man typisk velge en liten krumning, f.eks. 5%. I ditt tilfelle, men 2740mm bredde vil det si en radius på 6780mm, eller en pilehøyde* på 130mm.
    Trekk en linje mellom ytterkanten av bildet (2740mm). Pilehøyden angir dybden fra senter av denne linjen til lerret senter.

Hvis du bruker buet lerret, bør du bruke en duk med refleksjonsfaktor på 1,4 -1,8 for å unngå refleksjon fra en ene siden til den andre. (slik du vil få med matt hvit duk)

Håper dette er svar på spørsmålet ditt.

Svar på mail nummer 2:

Gain og refleksjonsfaktor er det samme (engelsk og norsk).
    Høyere gain gir større refleksjon langs aksen, men større fall i refleksjonen mot sidene (lerretet ser mørkere ut fra siden). Matt hvit duk mindre refleksjon langs aksen (midt i "salen"), men gir et lerret som ser like lyst samme hvor du sitter. Det betyr også at ene sides av et buet lerret vil bli belyst av refleksjonen fra den motsatte siden, og dermed få redusert kontrast.
    Malingsløsningen din er jeg usikker på. (Goo, min anm)
    Matt hvit flate kan man male, men flater med høyere gain er vanskeligere å få til med maling. Men jeg skal ikke avvise at det er mulig.

Den beste løsningen, slik jeg ser det, er å bruke en lydtransparent duk som ClearPix (http://www.screenresearch.com/cpfabrics.html) eller Stewarts microperf (http://www.stewartfilm.com/pdf/spec_.../microperf.pdf) og så plasserer du høyttalerne bak duken. Kostbare duker, men mye bedre opplevelse når lyden kommer fra bildet (som på kino)

Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Gammel tråd dette, så der mulig det har skjedd en del siden sist, men synes noe av det som er beskrevet angående gain og buet lerret er litt interessant.

Hvordan er dette på de nye buede lerretene som selges nå, har de en gain som gjør at buen er med på å reduserer kontrasten i bildet?
    Jeg har sett litt på dette jeg også. Har selv ett buet lerret som jeg laget tidligere. Dessverre har mitt lerret noen små skader i overflaten som plager meg litt. Derfor har jeg planer om en annen løsning.

Etter av alternativene er å benytte den samme rammen. Utfordringen er derimot hvilken duk man skal benytte. De dukene som scorer høyest på bildekvalitet i mørkt rom er gjerne de som har lav gain (rundt 1.0) slik som Stewart Screen StudioTek 100 og Da-Lite JKP Affinity. Disse skal i utgangspunktet oppføre seg så tett opp mot en Lambertian reflektor (Lambertian reflectance - Wikipedia, the free encyclopedia) som mulig. Det betyr i praksis tilnærmet 180 grader spredning av lyset som treffer duken. Dette skal gi jevnest mulig lys/bilde over hele duken. Dette er i hvert fall ett uttalt mål fra Stewart Screen. Når man går opp i gain avtar denne vinkelen, ettersom man fokuserer med av lyset tilbake i en gitt retning.

Utfordringen med ett buet lerret med gain rundt 1.0 er at noe av lyset som treffer duken vil reflekteres videre og treffe duken på motsatt side. Dermed vil man i teorien oppnå dårligere kontraster. Jeg vet ikke hvor mye det er snakk om, da jeg ikke har sett målinger eller sett dette med egne øyne. For Stewart Screen sin del så sier de også at rammene med bue ikke er tilgjengelig med StudioTek 100. Samtidig ser jeg mange andre leverandører som leverer buet lerret med lav gain, så jeg vet ikke om problematikken er så stor. Det er ikke sikkert at alle produsentene legger så mye vitenskap bak produktet i det hele tatt. De tilbyr kanskje bare buet lerret fordi det er folk som ønsker å kjøpe dette uavhengig av om dette er positivt eller negativt for bildet.

Samtidig så ser jeg i en omtale av StudioTek 100 og StudioTek 130 (1.3 gain) at innsynsvinkelen ikke er så forskjellig som det som fremgår av spec. sheet. Se omtale her; Screening Your Room: Stewart Filmscreen StudioTek 100 and StudioTek 130 G3 | Home Theater

På side 3 står det følgende;
    "On the other hand, the result for the StudioTek 100 was surprising. I measured 15.6 ft-L on axis and 13.4 ft-L at 45 degrees. That’s a luminance retention of 85.9 percent at that angle. While this is significantly more than the StudioTek 130 G3’s 70 percent, it isn’t up to the claimed retention of about 97 percent based on analysis of Stewart’s own published Luminance versus Angle chart. (It’s not shown here, but it indicates virtually no loss, even at a 70-degree angle.)"

Det betyr at det på testet eksemplar i hvert fall er relativt stort avvik mellom oppgitte spesifikasjoner og faktiske målinger av spredningen. Det skulle tilsi at man i en del tilfeller også kan bruke lavere gain skjermer i buet lerret?

For min egen del har jeg også sett litt på Stewart Screen FireHawk SST lerret. Dette har 1.1 i gain og er optimalisert for rom som ikke er helt mørklagt (alstå noen lyse vegger). Har er det lav gain, men samtidig mindre innsynsvinkel. Kan kanskje være en god duk for buet lerret...?
    FIREHAWK SST - Commercial Film Screen

Det hadde forøvrig vært spennende med en diskusjon rundt dette tema.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •