Lerret for 2:35:1? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Ser ut som at det er en voldsom bue på dette lerretet. Vet du hvor mye den buer i %, cm eller tommer? Kanskje det finnes noen specs. på siden der du fant dette?
    Linken til presentasjonen
    http://www.smxscreen.com/forum/showthread.php?t=149

Bildet lyver nok litt. Buen ser ikke så ekstrem ut fra andre vinkler. Mye interesant på SMXforum :-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Jeg har målt de fleste lerret som jeg har vært borti og det er ikke mange som er nøytrale, og grå lerret jeg har testet er ikke en gang i nærheten av å kunne gjengi en nøytral refleksjon av bildet..
    Hvilke lerret har du målt Bjørn, og hilket utstyr har du som faktisk klarer å måle dette korrekt?
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    For å kunne kalibrer en projector med grått lerret må du ha lerretet dataene liggende i kalibrerings utstyret slik at du kan kompensere for missfargingen. Billig lerret dataer ligger som regel ikke i kalibrerings softwaren på måleutstyr så derfor er det litt viktig å kjøpe lerret av annerkjente merker
    Dette er etter min mening tull og tøys, og flisespikkeri på et helt latterlig nivå. Det lille avviket du eventuelt måtte kunne måle, er ingen ting i forhold til forandringen i pærens fargetemperatur 50 driftstimer etter målingen.
    Jeg vet EDGE sitter på måleutstyr til flere hundre tusen, som faktisk klarer å måle korrekt på selve lerretet, men jeg viste ikke at du også var i besittelse av så gromt utstyr. Hvilket utstyr bruker du?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

panamorph "Linse"

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dra opp tråden litt igjen...

Hvordan ble det med den kina linsen?
    har og lyst på 2.35 men linsene er jo så inni granskauen dyre! :-|

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for øyeblikket en Dreamscreen DynaGrey 1.0 gain duk, men har begynt å sikle etter Caradas 1.4 gain Brightwhite. Bildet er forsåvidt lyst nok, men for øyeblikket bruker jeg High lamp mode på Pearlen, og det hadde vært kjekt om jeg hadde unngått det.. Lampen slites tross alt en del fortere på High. Finnes det andre alternativer jeg bør vurdere? Prisene på de Caradas dukene er jo igrunnen ganske greie, men det er jo et stykke unna, og er redd for at shipping vil utgjøre ganske mye.. Det blir også en bittelitt mindre duk, men det tror jeg at jeg skal overleve.. (140" vs. 136" i 2.35 "modus".)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allerede har skaffet deg 2.35:1 lerret, hvordan er det å se filmer i andre format, som 16:9?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Hvis du allerede har skaffet deg 2.35:1 lerret, hvordan er det å se filmer i andre format, som 16:9?
    De fleste bruker i så fall det som heter "konstant høyde". Det innebærer at bildet blir mindre på 16:9 og 4:3 materiale. En får rett og slett svarte striper på sidene, men dette kan jo enkelt maskeres med gardiner eller lignende. Det er samme prinsipp som brukes på kinoer.

Det er jo også mulig å ha et 16:9 lerret som er maskert til 2,35:1 - i så fall blir 16:9 bildet større...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Linken til presentasjonen
    My Final Curved SmX Screen - SmX Audio Transparent Movie Screen

Bildet lyver nok litt. Buen ser ikke så ekstrem ut fra andre vinkler. Mye interesant på SMXforum :-D
    Wow takk for linken Counterpointer
    Nå vet jeg hvor jeg skal bestille lerrett fra.

Kim

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Wow takk for linken Counterpointer
    Nå vet jeg hvor jeg skal bestille lerrett fra.

Kim
    Ingen årsak Har faktisk en prøve på lerrettet siden Per Thommas er så snill å ga det til meg . Det kan du godt få låne hvis du vil. Det er bilde av det i min tråd.

Eller du kan ta kontakt med Per Thommas og se hans lerret i full størrelse. Det er en topp kino som er vel verd et besøk.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ingen årsak Har faktisk en prøve på lerrettet siden Per Thommas er så snill å ga det til meg . Det kan du godt få låne hvis du vil. Det er bilde av det i min tråd.

Eller du kan ta kontakt med Per Thommas og se hans lerret i full størrelse. Det er en topp kino som er vel verd et besøk.
    Takk for tilbudet
    Per Thommas? hva er nicket hans her på forumet?
    Det virker som et veldig spennende DIY prosjekt å lage et slikt buet lerrett.
    prisen for matrialene er jo heller ikke akkurat avskrekkende

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som et veldig spennende DIY prosjekt å lage et slikt buet lerrett.
    prisen for matrialene er jo heller ikke akkurat avskrekkende
    Du har tydeligvis gått glipp av denne tråden; http://avforum.no/forum/lerret/44608...nger-tips.html

SMX er et meget bra alternativ om du skal lage noe selv og har behov for å plassere høytalerne bak lerret. Tror det er noe av det beste du får til prisen. Det er jo svær få produsenter som lager AT-duker til budsjettvennlige priser. SMX er meget omtalt på AVS, så et søk der kan være fornuftig.

Det skal forøvrig sies at personen bak SMX kommer med et DIY rammekit for de som ikke er så veldig interessert å bygge det hele fra grunnen av...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er akustisk transparent har egentlig ingen betydning for min del da lerrette vil stå i et fem meter bredt rom med høyttalerene på hver side og senterkanalen på et dedikert stativ foran lerrettet.
    Det er mer selve prosjektet og det faktum at man kan lage et DIY av meget høy kvalitet til en fordelaktig penge som interesserer meg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er akustisk transparent har egentlig ingen betydning for min del da lerrette vil stå i et fem meter bredt rom med høyttalerene på hver side og senterkanalen på et dedikert stativ foran lerrettet.
    Det er mer selve prosjektet og det faktum at man kan lage et DIY av meget høy kvalitet til en fordelaktig penge som interesserer meg
    Da bør du hente inspirasjon fra tråden, men ikke bruke SMX duken... Dersom du ikke trenger AT-lerret vil du kun sitte igjen med ulempene (behov for større avstand til lerret, større fare for moire, lystap og refleksjoner). Legg også merke til den såkalte "black fidelio velvet" som han har brukt til maskering. Den er virkelig SVART. Har en lenke liggende på hvor en får bestilt den...

Uansett - en meget flott ramme det der. Jeg skal også snart i gang med et lerret for 2,35:1. Har hentet en god del informsjon de siste ukene. Akkurat nå sitter jeg og pønsker på hvor mye jeg skal krumme lerretet. Skal vi lage en egen tråd for 2,35:1 DIY brainstorming??

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå sitter jeg og pønsker på hvor mye jeg skal krumme lerretet. Skal vi lage en egen tråd for 2,35:1 DIY brainstorming??
    Høres ut som en god idè.
    Jeg prøver bare å gjøre mest mulig research før Avrommet skal bygges. Det er dog en god stund til. Hvis alt går som det skal så har ihvertfall tomt i løpet av Januar

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D bra du spurte (siden jeg skrev det feil)! Nick'et hans er Per Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bruker i så fall det som heter "konstant høyde". Det innebærer at bildet blir mindre på 16:9 og 4:3 materiale. En får rett og slett svarte striper på sidene, men dette kan jo enkelt maskeres med gardiner eller lignende. Det er samme prinsipp som brukes på kinoer.

Det er jo også mulig å ha et 16:9 lerret som er maskert til 2,35:1 - i så fall blir 16:9 bildet større...
    Takk skal du ha!

Hvis ingen har nevnt det, så kan Hifi Center i Sandnes kan også skaffe 2.35:1 lerret og passende linsen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Hvis ingen har nevnt det, så kan Hifi Center i Sandnes kan også skaffe 2.35:1 lerret og passende linsen.
    Så vidt jeg vet så er det gjennom Bjørn Hegelstad som driver HTtech

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet så er det gjennom Bjørn Hegelstad som driver HTtech
    Skal være riktig, det

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett - en meget flott ramme det der. Jeg skal også snart i gang med et lerret for 2,35:1. Har hentet en god del informsjon de siste ukene. Akkurat nå sitter jeg og pønsker på hvor mye jeg skal krumme lerretet. Skal vi lage en egen tråd for 2,35:1 DIY brainstorming??
    Jeg vil bare gjøre oppmerksom på følgende tråd: http://avforum.no/forum/lerret/48185...nstorming.html

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei alle 2.35:1 fans

jeg gidder ikke lage ny tråd for dette så jeg poster her.

Jeg fikk endelig bua lerretet mitt idag. Må si jeg fikk lettere sjokk over hvilken vanvittig innlevelse dette gir i filmen. Man blir på en måte i ett med filmen. Jeg skal alldri tilbake til flatt lerret igjen. Dette må bare oppleves.

nå har jeg ikke buet lerretet mitt bare for å prøve, men for å kompansere litt for den bittelille kurven i bildet den anamorphiske linsa lager. Resultatet er enormt!.

mvh
    Tor einar

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •