Lerret for 2:35:1? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Buet lerret er vel mest for å få en mer gunstig og jevn lysstyrke når man sitter ut mot sidene men fremdeles innenfor buen, og man får redusert litt av det lyset som ellers reflekteres mot side veggene, og hvis man har litt høye gain verdier , da det vel reduserer og minnsker hotspott ol.

Et problem med å bruke selv svakt buete lerret, er vel hvis man bruker en projektor med kort kasteavstand og som er beregnet for å lage at riktig rektangelformet bilde på et flatt og plant lerret. da vil man jo få et høyere bilde på midten, enn ute mot hjørnene når lerretet er buet, avhengig av hvor vidvinklet objektivet er og projektorens offsett og eventuelle lens shift justeringer.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har denne mailen framdeles. Counterpointer sendte denne til meg for lenge siden. Skal finne den igjen og poste den, men det må bli senere i dag. [STAND BY FOR TRANSMISSION]
    Godt det er noen som har orden i sakene (les pc'en) :-D
    Der kan en se hvor viktig det er å ikke sitte på all info for seg selv.
    Flott LL

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Hjemmekino med 2.35:1 lerret er det eneste som bør få hete kino alt annet er et tv rom :twisted:
    Husker at du hadde en tydelig uttalelse om lerretsfarve i en annen tråd. Men det gjelder jo like mye (om ikke mer) for 2.35 lerret.
    "Hvit 1.0 gain er det eneste som som gir korrekt farvegjengivelse " gjengir jeg deg riktig ? Kan du utdype dette litt. Det er vel mange som bruker grå lerret for å hjelpe på sortnivået og muligens kontrast.

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Husker at du hadde en tydelig uttalelse om lerretsfarve i en annen tråd. Men det gjelder jo like mye (om ikke mer) for 2.35 lerret.
    "Hvit 1.0 gain er det eneste som som gir korrekt farvegjengivelse " gjengir jeg deg riktig ? Kan du utdype dette litt. Det er vel mange som bruker grå lerret for å hjelpe på sortnivået og muligens kontrast.
    Jeg bruker kun 1.0-1.3 i gain og lerret av god kvalitet, om et lerret er oppgitt til 1.0 i gain er det ikke dermed sagt at det er farge nøytralt.

Jeg har målt de fleste lerret som jeg har vært borti og det er ikke mange som er nøytrale, og grå lerret jeg har testet er ikke en gang i nærheten av å kunne gjengi en nøytral refleksjon av bildet.

For å kunne kalibrer en projector med grått lerret må du ha lerretet dataene liggende i kalibrerings utstyret slik at du kan kompensere for missfargingen.
    Billig lerret dataer ligger som regel ikke i kalibrerings softwaren på måleutstyr så derfor er det litt viktig å kjøpe lerret av annerkjente merker.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det er noen som har orden i sakene (les pc'en) :-D
    Der kan en se hvor viktig det er å ikke sitte på all info for seg selv.
    Flott LL
    Da har jeg lagt ut en kopi av de to mailene som du sendte til meg Counterpointer. Du finner dem på side 3.

Edit: I forhold til innholdet i teksten så synes jeg en pilhøyde på 130mm nok er alt for mye i hjemmekinosammenheng. Dette får en ved en bue på 5%. 0,5 eller 0,25 av dette er vel mer passe (bare tall tatt rett ut fra hodet). En får da en pilhøyde mellom 65mm og 32,5mm.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun 1.0-1.3 i gain og lerret av god kvalitet, om et lerret er oppgitt til 1.0 i gain er det ikke dermed sagt at det er farge nøytralt.

Jeg har målt de fleste lerret som jeg har vært borti og det er ikke mange som er nøytrale, og grå lerret jeg har testet er ikke en gang i nærheten av å kunne gjengi en nøytral refleksjon av bildet.

For å kunne kalibrer en projector med grått lerret må du ha lerretet dataene liggende i kalibrerings utstyret slik at du kan kompensere for missfargingen.
    Billig lerret dataer ligger som regel ikke i kalibrerings softwaren på måleutstyr så derfor er det litt viktig å kjøpe lerret av annerkjente merker.
    Litt OT, men nå som projectorene har fått såpass bra contrastnivå er da da fortsatt noe poeng med grått lerrett?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Litt OT, men nå som projectorene har fått såpass bra contrastnivå er da da fortsatt noe poeng med grått lerrett?
    Jeg har IKKE en ny pj (AE500). Fikk nettopp en prøve på Dreamscreen Dynagrey. Denne er ikke brukbar etter mitt syn blir helt feil farger og kontrast. Nå er pj kalibrert med DVE til mitt eget lerret som er veldig lyst grått, så tar forbehold om dette. Jeg tror jeg kommer til å gå for hvitt lerret når jeg får meg ny pj (enten HC5000 eller AE1100 eller en annen 1080p pj) denne høsten/vinteren.
    Virker på meg som det er alt for mørk gråfarge på de fleste lerretene som selges, i hvert fall for min smak i min kino (100% lyskontroll)
    Brukte utallige timer på å male store felter i forskjellige nyanser for å se hva som ble det beste kompromisset. Men det var alltid noe som var veldig fristende ved det hvite. Havnet dog på en lys lys grå variant for min del.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste DLP projectorer i dag har contrast som fungerer glimmrende uten å bruke grått lerret, og LCD er vel ikke et sjakktrekk hvis sortnivå er viktig.

Har ennå ikke sett et oppsett som på noen måte blir bedre med grått lerret, det og fjerne hvit for å få sort synes ikke jeg er en veldig god måte å gjøre det på.

Så jeg synes ikke grått lerret er et poeng i hele tatt!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste DLP projectorer i dag har contrast som fungerer glimmrende uten å bruke grått lerret, og LCD er vel ikke et sjakktrekk hvis sortnivå er viktig.

Har ennå ikke sett et oppsett som på noen måte blir bedre med grått lerret, det og fjerne hvit for å få sort synes ikke jeg er en veldig god måte å gjøre det på.

Så jeg synes ikke grått lerret er et poeng i hele tatt!
    Men hva er grått?

Grått skal jo i utgangspunktet inneholde de samme fargene, bare at intensiteten er forskjellig. Slenger man opp et hvitt bilde på et hvitt lerret, vil dette se hvitt ut hvis det står alene, og grått ut hvis man sammenligner med et tilsvarende oppsett med den dobbelte lysstyrken.

Jeg mener at et grått lerret kan være gunstig i enkelte oppsett, men det avhenger av hva slags "lysventils" projektor man har med å gjøre, samt hvor god lyskontroll man har i det gjeldende kino rommet.

Ps: er ikke uenig med deg Ingen, og jeg vet du kan mye om disse tingene, er bare ute etter å diskuter frem noen av nyangsene som man har med å gjøre i forskjellige settinger i praksis.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg testet et lerret som faktisk var grått og nøytralt hadde jeg kanskje hatt en annen mening, men så lenge jeg kun har funnet hvite lerret med 1.0-1.3 som er nøytrale så blir det det eneste jeg kan anbefale.

Og sortnivået på fremtidens projectorer blir nok ikke verre så jeg regner med a grått lerret er like interessant som VHS om et år og to :smile:

PS! Jeg er heller ikke uenig med deg ask4me2 ser du

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg testet et lerret som faktisk var grått og nøytralt hadde jeg kanskje hatt en annen mening, men så lenge jeg kun har funnet hvite lerret med 1.0-1.3 som er nøytrale så blir det det eneste jeg kan anbefale.
    Det gjør jo også valg av lerret mye lettere. Jeg setter stor pris på at noen med så mye erfaring i kalibrering av bilde kan gi en så klar og begrunnet uttalelse om lerretsfarve. Mine egne amatørmessige forsøk viste meg i praksis at for mye grått er hvertfall ikke bra uansett.
    For å fortsette litt videre i den samme retningen. Hva med struktur ? Skal det være så glatt som mulig eller er det en fordel med struktur ? Går ut fra at det blir høyere gain jo glattere lerretet blir. Det er vel litt å gå på mellom 1.0 og 1,3 .
    Goo opererer jo med utrykkene "digital grey" og "Crt white". I følge det du skriver om fargenøytralitet blir vel dette litt villedende ? Selv om crt klarer å gjengi svart pga projeksjonsteknikk og digitale sliter med dette har det bidratt til at jeg har tenkt at digitale projektorer "må" ha grått lerret.
    I samme slengen må jeg også ta med filter som f.eks Hoya ND2 ol. dette bidrar jo også til å bedre sortnivå. Siden dette er fotofilter av høy kvalitet går jeg ut fra at det ikke forstyrrer fargenivået ? I hvert fall vil det vel kunne tas hensyn til ved kalibrering.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt klart poengene med hvitt fremfor grå duk. Dersom en har en PJ som er såpass bra at den kan klare å fremskaffe en riktigst mulig gråskala og kontrast (sortnivå) med en hvit duk, er det helt klart å foretrekke. Problemet her er at det nå først finnes gode nok PJer (CRT utelatt ;-)) som (uten?) problem klarer dette.

En ting er hva som måles korrekt med skikkelig utstyr. En annen ting er hva øyet opplever. På min gråe Adeo-duk oppfattes hvitt som skikkelig hvitt med både DLP og LCD-projektorer (selvfølgelig spes DLP), og med en sammenligning mellom grå og hvit duk (ikke AB-testet) var oppfattelsen av hvitt forholdsvis lik. Men ikke sortnivået! Og det er jo her de fleste billige digitale PJer får drahjelp. Jeg mener at det menneskelige øyet er mer sensitivt for dårlig sortnivå/kontrast enn i den lyse enden av skalaen.

Når det er sagt så har jeg nå så god lyskontroll, og min neste PJ blir et garantert kvalitetshopp, så kan det godt være at jeg bytter ut min grå duk med en hvit. Jeg ønsker jo at bildet mitt skal være så "riktig" som mulig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lurt litt på om de farge stikk feilene Ingen beskriver fra målinger av digitale grå lerrets duker, rett og slett er en tilnærming for å bedre det grønne fargestikket de fleste ikke xenon lampebaserte projektorene ofte sliter med, pga lampe teknologien.

I forbidelse med ikke fargenøytrale grå lerrets duker, kan man vel sette et lite spørsmålstegn med D65 nøyaktigheten man oppnår med å fargekalibrere diverse digital projektorer direkte, og uten å ta med fargebalangsen som virkelig blir reflektert fra det lerretet som den skal benyttes sammen med. Sier ikke at det blir veldig galt å D65 kalibrere projektoren, men det blir kanskje utifra det Ingen antyder om grå lerret vel heller ikke helt riktig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jo også valg av lerret mye lettere. Jeg setter stor pris på at noen med så mye erfaring i kalibrering av bilde kan gi en så klar og begrunnet uttalelse om lerretsfarve. Mine egne amatørmessige forsøk viste meg i praksis at for mye grått er hvertfall ikke bra uansett.
    For å fortsette litt videre i den samme retningen. Hva med struktur ? Skal det være så glatt som mulig eller er det en fordel med struktur ? Går ut fra at det blir høyere gain jo glattere lerretet blir. Det er vel litt å gå på mellom 1.0 og 1,3 .
    Goo opererer jo med utrykkene "digital grey" og "Crt white". I følge det du skriver om fargenøytralitet blir vel dette litt villedende ? Selv om crt klarer å gjengi svart pga projeksjonsteknikk og digitale sliter med dette har det bidratt til at jeg har tenkt at digitale projektorer "må" ha grått lerret.
    I samme slengen må jeg også ta med filter som f.eks Hoya ND2 ol. dette bidrar jo også til å bedre sortnivå. Siden dette er fotofilter av høy kvalitet går jeg ut fra at det ikke forstyrrer fargenivået ? I hvert fall vil det vel kunne tas hensyn til ved kalibrering.
    De dukene jeg har fått best resultater med har struktur men ekstremt finkornet slik at du ikke kan se strukturen før du er ca30-40cm fra duken, hotspotting er ofte mere synlig på helt glatte duker.

Filter har jeg aldri prøvd så det kan jeg ikke uttale meg om!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

I forbidelse med ikke fargenøytrale grå lerrets duker, kan man vel sette et lite spørsmålstegn med D65 nøyaktigheten man oppnår med å fargekalibrere diverse digital projektorer direkte, og uten å ta med fargebalangsen som virkelig blir reflektert fra det lerretet som den skal benyttes sammen med. Sier ikke at det blir veldig galt å D65 kalibrere projektoren, men det blir kanskje utifra det Ingen antyder om grå lerret vel heller ikke helt riktig.
    Det er helt riktig at en gråskala kalibrering ikke er verd veldig mye når duken ikke er nøytral, derfor er det ekstrem viktig at du kjøper en helt nøytral duk eller finner et annerkjent merke som ligger i kalibreings softwaren til kalibreingsutstyret.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare legge inn et bilde av et DIY lerret 2.35:1 buet med audiotransparent duk (SMX)

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som hvet om en linse som passer til epson tw600 evt. kinalinsen eller noe billig som er bra?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke kun et spørsmål om hvor bra ett lerret måler, men hvordan bildet ser ut.

Dette gjelder forøvrig for lyd også;-)

Det er en kjensgjerning at øyet er mer følsomt for enkelte lysstyrker enn andre ( vi er utstyrt med iris vet dere ) akkurat som vi er mer følsomme for noen frekvenser enn andre.

En bra duk er den duken som gir deg det bildet som er nærmest virkeligheten, hvordan man kommer frem til det er nærmest uvesentlig.

Hvis en grå duk er det som skal til for at du skal "tro"det du ser så er det duken for deg.

Mulig at jeg er lettlurt, men jeg har sett flere grå duker med bra bilde enn hvite. Om det er riktig eller ikke er meg revnende likegyldig.

Fargen på duken handler ikke bare om projectoren men lyskontroll i rommet.
    Det er ikke alle som full lyskontroll og da hjelper det ikke med verdens beste projector.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Nå er det ikke kun et spørsmål om hvor bra ett lerret måler, men hvordan bildet ser ut.

Dette gjelder forøvrig for lyd også;-)

Det er en kjensgjerning at øyet er mer følsomt for enkelte lysstyrker enn andre ( vi er utstyrt med iris vet dere ) akkurat som vi er mer følsomme for noen frekvenser enn andre.

En bra duk er den duken som gir deg det bildet som er nærmest virkeligheten, hvordan man kommer frem til det er nærmest uvesentlig.

Hvis en grå duk er det som skal til for at du skal "tro"det du ser så er det duken for deg.

Mulig at jeg er lettlurt, men jeg har sett flere grå duker med bra bilde enn hvite. Om det er riktig eller ikke er meg revnende likegyldig.

Fargen på duken handler ikke bare om projectoren men lyskontroll i rommet.
    Det er ikke alle som full lyskontroll og da hjelper det ikke med verdens beste projector.
    Det er akkurat det som er med bilde at når det måler perfekt så er det perfekt enkelt og greit :-D

Om man liker best at alle ser litt solbrente ut eller at gresset er rosa i stedet for grønt er helt klart opp til vær enkelt.

Men skal du ha bildet så naturtro som mulig og at det skal gjengi det regisøren ønsker å formidle med filmen sin, er det viktig at alle komponenter er så nøytrale som mulig og at gråskalaen er så nær perfekt som mulig.

Jeg har også sett grå lerret som viser fine bilder men det er ikke dermed sagt at det er riktig av den grunn, og det finnes mange leverandører av hvite lerret også som er langt fra nøytrale.
    Det gjelder ikke bare grå lerret men av de har jeg faktisk ikke funnet noen som er helt nøytrale enda.

PS! Uten full lyskontroll så kan det faktisk hjelpe med verdens beste projector

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare legge inn et bilde av et DIY lerret 2.35:1 buet med audiotransparent duk (SMX)
    Ser ut som at det er en voldsom bue på dette lerretet. Vet du hvor mye den buer i %, cm eller tommer? Kanskje det finnes noen specs. på siden der du fant dette?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •