Lerret for 2:35:1? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjemmekino med 2.35:1 lerret er det eneste som bør få hete kino alt annet er et tv rom :twisted:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt en god del på 2.35:1 men det har ikke blitt noe av bl.a. på grunn av lerret. Vil helst ha et buet men da får en ikke huntonitt, som er det som egner seg til dette formålet etter mitt syn.
    Har nå lekt litt med tanken på å lage et lerrett med skjøter, etter å ha lest Arty sitt innlegg. Da kan jeg bruke tre stk huntonitt med 140 cm høyde. 120 cm mitd del og to sidestykker på 105 cm totalt 330 cm.
    Ved å sparkle skjøter nøye etter at det er skrudd og limt på veggen burde det være mulig å få det sømløst. Har konferert litt med kinoekspertise og kom frem til at en krumming på 2-3 cm fra senter til ytterkant vil være hensiktsmessig. Dette er kun for å få "Coloseum" følelse, tror ikke det vil innvirke spesielt hverken positivt eller negativt på bildekvalitet. Muligens kan det gi en viss godfølelse psykisk (som en ikke skal undervurdere )
    Vil gjerne ha innspill på dette.

Sikler på Optoma HD7300 og Isco II til dette formålet
    http://cgi.ebay.com/NEW-OPTOMA-HD730...QQcmdZViewItem
    http://cgi.ebay.co.uk/ISCO-II-Anamor...QQcmdZViewItem

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som en god plan det.. beste er vel å se ann litt etter du har fått projektert bilde på veggen før du setter ut kantene, er ikke mye som skal til..

Har noen nyheter om kina-linsen, han nevnte at han hadde solgt alle og har en ny produkjon på gang, om det er gjort forbedringer vet jeg ingenting om enda..
    * stay tuned..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig fornuftig ut. Blir spennende om du får konstruert det...

Det eneste som bekymrer meg er skjøten mellom platene; Er det mulig å få det til uten at dette blir synlig når en får kraftig lys på lerretet? Kan ikke sparkelen sprekke litt når det får satt seg? Synlige skjøter kan nemlig ødelegge stort for opplevelsen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoracle: er fremdeles interesert i å høre om kina linse

LL: siden Arty ikke har noe problem med dette har jeg lyst til å forsøke. Tror at hvis en er veldig nøye så kan det gå.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje til inspirasjon for noen

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oooh mama.. * drooool..der snakker vi vel sitteavstand fra 15 meter ^^

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kanskje til inspirasjon for noen

Absolutt Men kun en liten bemerkning, det må være litt mer plass på hver side til høytalerne. Med stooort bilde må en ha stor lyd, og det betyr vanligvis store høytalere.......
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    oooh mama.. * drooool..der snakker vi vel sitteavstand fra 15 meter ^^
    Ikke nødvendigvis ! Har selv 1,13 i sitteavstand (3 m på 2,65 bredt lerret) og gleder meg til å få 0,9 i sitteavstand med 2.35:1....
    Har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra de som har besøkt kinoen på at de sitter for nærme eller at bildet er for stort.
    Men vet at det er mange som vil sitte lengre i fra skjermen. Men er ikke et av hovedmålene med 2.35:1 å fylle synsfeltet ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Absolutt Men kun en liten bemerkning, det må være litt mer plass på hver side til høytalerne. Med stooort bilde må en ha stor lyd, og det betyr vanligvis store høytalere.......
    Kan det være høyttalerne står BAK lerret?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dårlige/gode nyheter: Kinalinsen passer dårlig med min prosjektor (benq 7700)
    men passer bra på: 4805 AE900 AE700 og VW100

Det var veldig synd for min del, så da blir iallefall jeg nødt til å legge bort ideèn med 2:35:1 :/

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke vurdere å bytte projektor da?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dlp prosjektor som gjelder for min del.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kan det være høyttalerne står BAK lerret?
    Da er det i så fall en stor nedtur ! Hull i lerett gjør at en må sitte langt unna. Visuelt er det jo topp men for meg blir det noe som ikke kan brukes i hjemmekinoen. Der ser en jo de minste små ujevnheter, så hull duken er fy fy :twisted:

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4805 er da dlp, men det er jo en helt annen oppløsning på den da.

Har du kjøpt den kinalinsa?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    dårlige/gode nyheter: Kinalinsen passer dårlig med min prosjektor (benq 7700)
    men passer bra på: 4805 AE900 AE700 og VW100

Det var veldig synd for min del, så da blir iallefall jeg nødt til å legge bort ideèn med 2:35:1 :/
    Betyr det at du fikk et tilbud på den nye produksjonen ? Har du mål og priser ?

Synd for din del :-|

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke fått noe mere info om den nye produksjonen, men jeg har spurt så vi får vente å se om det kommer no svar..
    Men jeg tipper linsen fortsatt er den samme og til samme pris. nå husker jeg ikke diameteren på linsen, men ARTY gjør det, så da kan dere selv måle om dere får bilde gjennom linsen..

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det i så fall en stor nedtur ! Hull i lerett gjør at en må sitte langt unna. Visuelt er det jo topp men for meg blir det noe som ikke kan brukes i hjemmekinoen. Der ser en jo de minste små ujevnheter, så hull duken er fy fy :twisted:

Med SMX lerret slipper du å sitte langt unna, hullene er mao ikke synlig. Samtidig kan du ha 3 dedikerte gulvståene høytalere bak lerretet. Jeg sikler iallefall på en slik løsning. Men skal det ha noe for seg bør man gå for en størrelse på minimum 3 meter helst 4 meter eller større. Da trenger man igjen en relativt lysterk projektor. Skal ikke være billig denne hobbyen:-)

pt

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det "screenshot" bilde er fra Wolfgang Meyer's hjemmekino. Skal være 7 meter bredt 2:35:1.

Har tenkt en god del på 2.35:1 men det har ikke blitt noe av bl.a. på grunn av lerret. Vil helst ha et buet men da får en ikke huntonitt, som er det som egner seg til dette formålet etter mitt syn.
    Lage buet lerret med delte plater er nesten umulig. Du må i tilfelle ha en buet rigg som du tvinger/skrur platene fast i. Sikkert et spennende prosjekt for en hobbysnekker, men fare for mye fortvilelse. Du må også ha riktig kurvatur, bare bue i vei holder ikke.
    Det finnes avanserte regne program for curvatur men jeg kan ikke finne dem igjen.
    Det finnes en enkel måte som jeg kan beskrive hvis noen gjør alvor av DIY buet lerret.
    DIY Tourus er beskrevet her, følg linkene. Cavax har gått bort fra Tourus og kjører bare buet.

Screen Research har akustisk transparente lerret både meterhvis og ferdig montert 2:35:1.
    These patented fabrics allow speakers to be placed directly behind the screen with no sound or picture quality compromise. Their vivid and neutral moiré-free picture associated with their unmatched acoustical transparency make them the best solution for fixed-pixel projectors.

All of our ClearPix™ screens can be equipped with our black backing layer, which is acoustically transparent and certified by THX and ISF, to suppress reflections from behind the screen and improve the perceived contrast ratio.
    De har nylig lansert et buet 2:35:1 lerret CineWideCurve
    Den er ikke vist på hjemmesiden enda.

Fordelen med DIY lerret sammen med Anamorphic linse er at du kan rigge alt minus maskering. Etter at du har sett flere 2:35 filmer så vil du se at mange filmer sitter til høyre eller venstre i bildet. Noen er også litt smaler enn det ideelle. Etter den erfaringen så kan du lage en maskering som passer gjennomsnittet.
    En Anamorphic linse skal også vippes litt så den følger PJ's lysbane. Det har en "lensshift" effekt som dikterer litt hvor høyt lerretet blir hengende.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig mye nyttig info du sitter på Arty :-D
    Desverre har jeg ikke lenger mailen til han som ga meg de eksakte målene for buet lerret. Han heter Bjørn "et eller annet" og er den som har kompetanse i forhold til lerretene de har på Sandnes kino. Tror han jobber på Norsk kinodrift eller noe i den retningen.
    For ordens skyld så snakker vi ikke om tourus her, det vil bli en meget komplisert sak. Fikk ikke forståelse av å kun bue lerrettet vil lage mye problemer. Spesielt om det kun var snakk om noen cm.
    Men mulig jeg bør retenke prosjektet enda en gang.
    Problemet med ferdige rammelerrett er at de blir svindyre, og det er vanskelig å si nøyaktig hvilken str. en trenger...
    Spennede linker. Det franske Screen Research lerrettet hadde høy "siklefaktor" har du noe peiling på prisleie ?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre har jeg ikke lenger mailen til han som ga meg de eksakte målene for buet lerret. Han heter Bjørn "et eller annet" og er den som har kompetanse i forhold til lerretene de har på Sandnes kino. Tror han jobber på Norsk kinodrift eller noe i den retningen.
    Jeg har denne mailen framdeles. Counterpointer sendte denne til meg for lenge siden. Skal finne den igjen og poste den, men det må bli senere i dag. [STAND BY FOR TRANSMISSION]

Edit: Her er en kopi av de to mailene som er nevnt. Jeg har utelatt forfatterens navn av personhensyn.

Svar på mail nummer 1:

Buet lerret kan sikkert ta seg pent ut, men det bedrer ikke fokus. Optikken er designet for å vise bilder på flatt lerret.
    På en kino vil man typisk velge en liten krumning, f.eks. 5%. I ditt tilfelle, men 2740mm bredde vil det si en radius på 6780mm, eller en pilehøyde* på 130mm.
    Trekk en linje mellom ytterkanten av bildet (2740mm). Pilehøyden angir dybden fra senter av denne linjen til lerret senter.

Hvis du bruker buet lerret, bør du bruke en duk med refleksjonsfaktor på 1,4 -1,8 for å unngå refleksjon fra en ene siden til den andre. (slik du vil få med matt hvit duk)

Håper dette er svar på spørsmålet ditt.

Svar på mail nummer 2:

Gain og refleksjonsfaktor er det samme (engelsk og norsk).
    Høyere gain gir større refleksjon langs aksen, men større fall i refleksjonen mot sidene (lerretet ser mørkere ut fra siden). Matt hvit duk mindre refleksjon langs aksen (midt i "salen"), men gir et lerret som ser like lyst samme hvor du sitter. Det betyr også at ene sides av et buet lerret vil bli belyst av refleksjonen fra den motsatte siden, og dermed få redusert kontrast.
    Malingsløsningen din er jeg usikker på. (Goo, min anm)
    Matt hvit flate kan man male, men flater med høyere gain er vanskeligere å få til med maling. Men jeg skal ikke avvise at det er mulig.

Den beste løsningen, slik jeg ser det, er å bruke en lydtransparent duk som ClearPix (http://www.screenresearch.com/cpfabrics.html) eller Stewarts microperf (http://www.stewartfilm.com/pdf/spec_.../microperf.pdf) og så plasserer du høyttalerne bak duken. Kostbare duker, men mye bedre opplevelse når lyden kommer fra bildet (som på kino)

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •