Lerret for 2:35:1? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En korrekt maskering har uten tvil utrolig mye å si for et godt bilde, men til spill og en rekke filmer er nok fremdeles 16:9 kjekt å ha. Derfor vurderer jeg i disse dager å teste ett av disse: http://www.projectascreens.nl/pages/...&productID=108
    Med ett 2:35:1 lerret så har du jo alle 3 AR på samme flate, siden de alle har samme høyde, så du trenger strengt tatt bare bevegelige sidemaskeringer.

Variabel drop, der du selv kan sette maskering etter eget ønske, alt fra 2.35:1 til 4:3 støttes... Aberet er prisen på nesten 30.000, men med en projektor til nesten 100 (VW100) er det jo kanskje forsvarlig allikevel...
    Til den prisen er du jo i nærheten av en ISCOIII, ihvertfall hvis du kan ta den med i kofferten fra et besøk i Tyskland så du slipper moms.
    Da har du "creme de la creme" av anamorphic linse for alle dine fremtidige projektorer, og resten av din levetid, og ekte 2:35:1 Constant Hight.
    Det vil svinge film opplevelsen av Ruby til nye høyder. Jeg kan love deg at ekte 2:35:1 CH er avhengighets skapende.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En korrekt maskering har uten tvil utrolig mye å si for et godt bilde, men til spill og en rekke filmer er nok fremdeles 16:9 kjekt å ha. Derfor vurderer jeg i disse dager å teste ett av disse: http://www.projectascreens.nl/pages/...&productID=108

Variabel drop, der du selv kan sette maskering etter eget ønske, alt fra 2.35:1 til 4:3 støttes... Aberet er prisen på nesten 30.000, men med en projektor til nesten 100 (VW100) er det jo kanskje forsvarlig allikevel...
    Tøft lerret ja, forresten gratulerer så mye med Ruby;-) For min del med projektor til kun 20K er det kanskje litt overkill.. En annen ting er at ved en slik løsning er det altså 2.35:1 som blir det "minste" bildet. Jeg er ute etter det motsatte nettopp at 2.35:1 blir det største og alt annet blir mindre.

mvh
    pt

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mmm det lerettet så skikkelig rått ut, synd med så høy gain da...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Lerretet er DIY av stående gipsplater. Hele seksjonen med sortmalt maskering er 420x240cm hvor lerretsdelen utgjør 380x159cm.
    Hvordan fikk du gjort dette uten synlig skjøt mellom gipsplatene? Jeg ser for meg at det fort kan bli et problem i forhold til lerret som går over mer enn en plate...

Hadde vært morro om interessen for 2:35:1 og anamorphic forsats økte såpass her på forumet at vi kunne få en dedikert tråd, enten her eller i projector forumet.
    2,35:1 er helt klart et mål for meg. Problemet er bare at jeg ikke har plass/mulighet for dette der jeg bor - så jeg er avhengig av å flytte for å få et mer egnet rom. Det ser ikke ut til at det skjer med det første. Jeg har brukt utallige timer på å prøve å pønske ut en genial måte som muliggjør 2,35:1 her, men det virker temmelig umulig. Det er ikke så lett når man ikke har et dedikert kinorom!

Ellers kan det være verd å merke seg 2,35:1 avdelingen på AVSforum. Der er det en del interessant lesning: http://avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=117

Merk også Prismasonic sitt sommertilbud på DIY anamorph linser til AVSforum medlemmer. Prisen er godt nedsatt i forhold til de ferdig konstruerte linsene. Tilbudet varer kun til 15/7-06, så det kan være en ide å reagere raskt. Kunne godt tenkt meg H-1200d linsen med fjernkontroll. Den kommer en langt med tror jeg... Den uten fjernkontroll kan forøvrig oppgraderes siden.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Merk også Prismasonic sitt sommertilbud på DIY anamorph linser til AVSforum medlemmer. Prisen er godt nedsatt i forhold til de ferdig konstruerte linsene. Tilbudet varer kun til 15/7-06, så det kan være en ide å reagere raskt. Kunne godt tenkt meg H-1200d linsen med fjernkontroll. Den kommer en langt med tror jeg... Den uten fjernkontroll kan forøvrig oppgraderes siden.
    Jeg har kjøpt H-1200d linsen, besparelsen er nesten 10k i forhold til en ferdigbygget og det er et relativt enkelt byggesett. Loddingen er en liten utfordring. Jeg kjøpte en grå/svart, har ikke sett ferdig byggde i den utførelsen.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mere inspirasjon sjekk ut denne linken: http://avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=561280
    Det er ikke tvil, den dagen jeg kjøper hus så skal formatet være 2:35:1

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    For mere inspirasjon sjekk ut denne linken: http://avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=561280
    Det er ikke tvil, den dagen jeg kjøper hus så skal formatet være 2:35:1
    Jeg like spesielt godt denne (se vedlegg). 2,35:1 med buet lerret, her i form av Stuart lerret med en bredde på 9 fot. De fleste i denne tråden har ikke ûber-projektorer - så det viser at det er mulig selv med beskjedent utstyr som f.eks. Panasonic eller Hitatchi... En må selvfølgelig legge litt ekstra i en skikkelig linse og gjerne en videoproessor som kan strekke bildet på en god måte.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hvordan fikk du gjort dette uten synlig skjøt mellom gipsplatene? Jeg ser for meg at det fort kan bli et problem i forhold til lerret som går over mer enn en plate...
    Gipspatene har en nedsenket kant på ca. 2,5cm. Så 2 plater mot hverandre får en nedsenket stripe på ca. 5cm. I denne stripen fyller du opp med sparkel og en glassfibernetting til det formålet.
    Er du flink med sparkelspateln blir det lite pussing men mye støv. Grunnet platene med 02 og malte platene flere strøk med en blanding av utvannet 03 og 07. Helt jevn matt overflate uten de nuppene som jeg ser på ditt screengoo nærbildet.
    Har hatt 16:9 delen av lerretet oppe siden høsten 04 uten antydning til sprekking. Platene er skrudd rett på panelt trevegg, men er justert med kiler under montering for å kompansere for ujevnheter i veggen.

2:35:1 lerret er ikke så mye bredere enn 16:9 som man skulle tro. Gang lerret's ditt's bredde med 1,33 så får du målene. f.eks. Et 2m bredt 16:9 lerret trenger bare 33cm på hver side så har du 2:35:1 AR. Effekten er større enn målene tilsier. 2:35:1 bildet blir både høyere og bredere enn når du ser det på et 16:9 lerret som jo er CW (constant width) i motsetning til CH(constant hight) hvor alle formater har samme høyde men forskjellig bredde, som er riktig "Cinematic aspect ratio".

Buet lerret er for å få jevn fokus hjørne til hjørne og at lysrefleksen fra lerret treffer publikum, "sweet spot", i samme vinkel. Jeg kan ikke se at det er nødvendig med mindre en har en dårlig Anamorphic linse eller er svært pirkete. Jeg har skarp fokus hjørne til hjørne.

Har du plass og har du råd så er dette veien å gå, du vil aldri angre. Unntagen, kanskje du vil ønske at alle filmer var i 2:35:1.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg bestilt nevnte VariVision Projecta lerret med grånyansert dukmateriale for omtale og test på AVforum, får dette om noen uker (ferie på fabrikken nå). Gleder meg som en liten unge, lerretet ser jo unektelig utrolig spennende ut!

Da er det bare å begynne jakten på en anamorfisk linse som vil gjøre jobben mot VW100'en, og jeg trenger vel også en videoprosessor som ikke bare strekker DVD, men også takler HD. Jeg er faktisk ikke sikker på om selv Vantage HD støtter dette, skal få testet dette i løpet av en måneds tid...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å spolere gleden,men hvis du tenker på å handle linse for ett 2.35:1 oppsett.Blir det helt feil å handle 16:9 lerret.

Hvis det da ikke er noe annet en ett CH opsett du er ute etter,men da trenger du strengt tatt ikke en "2.35:1-linse"

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Ikke for å spolere gleden,men hvis du tenker på å handle linse for ett 2.35:1 oppsett.Blir det helt feil å handle 16:9 lerret.

Hvis det da ikke er noe annet en ett CH opsett du er ute etter,men da trenger du strengt tatt ikke en "2.35:1-linse"
    Mener å ha lest et sted at en vertical squeeze linse vil kunne fylle et helt 1,78:1 lerret der filmen er 2,35:1.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med VS får du fremdeles samme billedstørrelsen på 2:35:1 som du har nå på et 1:78:1 lerret, siden lerretets bredde er den samme (constant width). Forskjellen på VS og HS er at du med VS først strekker bildet vertikalt med scaler i PJ eller eksternt, så du får brukt de pixlene som som vanlig hvis blir brukt til den sorte stripen over og under bildet. Så "squizer" linsen geometrien vertikalt tilbake til 2:35:1 begrenset av bredden på lerretet.
    Du oppnår bare å bruke alle PJ pixler.
    Med "Horizontal Stretch" HS strekker du først bildet som over, før linsen strekker horisontalt til 2:35:1, som er 1,33x bredere enn 1:78:1.
    Ble litt omstendlig, men skitt la gå :razz:

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    Jeg har kjøpt H-1200d linsen, besparelsen er nesten 10k i forhold til en ferdigbygget og det er et relativt enkelt byggesett. Loddingen er en liten utfordring. Jeg kjøpte en grå/svart, har ikke sett ferdig byggde i den utførelsen.
    Jupp.. Samma her(kjøpt H-1200d/remote).. Skal bli spennende å se hvordan det blir. Kommer vel til å kjøpe meg en ny duk som er noe bredere også, AVSHop selger en ganske grei duk på 3,3meter.. Passer perfekt. Blir litt mindre 16:9 bilde enn jeg har nå, men det får nå bare bli slik.

Action Model Two er jo også genial for bruk med anamorfisk linse siden den har innebygd modus som zoomer inn på 2.35 delen av bildet og bruker hele panelet uten behov for ekstern scaler. Funker like bra på HDTV som DVD. (Har uansett lyst på en ekstern scaler for å gjøre jobben enda litt mer proff, men det får vente litt til.. Ikke funnet scaleren som har "alt" enda..)

Neste prosjekt blir vel da å skaffe motorisert maskering av duken (selvsagt med fjernkontroll og automatisk dimming av lys ).. Sette på en trailer i 16:9 modus, og så åpne til 2.35 når filmen starter.. Hadde vært tøft.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis, vurdere selv et lerret fra carada :arrow: http://www.carada.com/ProductInfo.as...N-SCREEN-C120C

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med VS får du fremdeles samme billedstørrelsen på 2:35:1 som du har nå på et 1:78:1 lerret, siden lerretets bredde er den samme (constant width). Forskjellen på VS og HS er at du med VS først strekker bildet vertikalt med scaler i PJ eller eksternt, så du får brukt de pixlene som som vanlig hvis blir brukt til den sorte stripen over og under bildet. Så "squizer" linsen geometrien vertikalt tilbake til 2:35:1 begrenset av bredden på lerretet.
    Du oppnår bare å bruke alle PJ pixler.
    Med "Horizontal Stretch" HS strekker du først bildet som over, før linsen strekker horisontalt til 2:35:1, som er 1,33x bredere enn 1:78:1.
    Ble litt omstendlig, men skitt la gå :razz:
    Ok,trodde det var et "constant height" opsett Lygren var ute etter,siden tråden i stor grad dreide seg om det.Var jeg redd "feil-type" lerret var bestilt

Av nysgjerrighet Lygren når du uansett skal handle linse , scaler og lerret, hvorfor gå for et "constant width" opsett ? Personelig ser jeg flere fordeler med "Constant Height 2.35:1"
    Eneste minus med et 2.35:1 lerret må vel være plassen,det krever en del bredde kontra 16:9 lerret.

Du har sikkert lest en del på AVS sin"2.35:1 constant image height chat" ? Men jeg legger ved link for sikkerhets skyld.http://www.avsforum.com/avs-vb/forum...prune=30&f=117

Også 2.35 Constant Height Faq: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=554901

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Ok,trodde det var et "constant height" opsett Lygren var ute etter,siden tråden i stor grad dreide seg om det.Var jeg redd "feil-type" lerret var bestilt
    For orden skyld:Innlegget mitt var svar på Hamtors innlegg!

Mener å ha lest et sted at en vertical squeeze linse vil kunne fylle et helt 1,78:1 lerret der filmen er 2,35:1.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    AVSHop selger en ganske grei duk på 3,3meter.. Passer perfekt. Blir litt mindre 16:9 bilde enn jeg har nå, men det får nå bare bli slik.
    Hvorfor ikke kjøpe et 2:35:1 lerret med samme høyde som 16:9 lerretet du har nå?

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Action Model Two er jo også genial for bruk med anamorfisk linse siden den har innebygd modus som zoomer inn på 2.35 delen av bildet og bruker hele panelet uten behov for ekstern scaler.
    Vet ikke om jeg missforstår deg eller om AMT menyen er forskjellig fra AMO, men du skal ikke bruke zoom i menyen, men den funksjonen som strekker bildet vertikalt slik at folk blir høye å tynne. PÅ AMO heter innstillingen "Letterbox to 16:9"! ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe et 2:35:1 lerret med samme høyde som 16:9 lerretet du har nå?

Vet ikke om jeg missforstår deg eller om AMT menyen er forskjellig fra AMO, men du skal ikke bruke zoom i menyen, men den funksjonen som strekker bildet vertikalt slik at folk blir høye å tynne. PÅ AMO heter innstillingen "Letterbox to 16:9"! ;-)
    Kjøper en DIY duk, så jeg kommer til å maskere den til 2.35 etterpå.. Er vel ingen som selger DYI duker med 2.35 aspect? Fordelen er jo at jeg kan øke på bildehøyde i 16:9 i ettertid dersom jeg ombestemmer meg(så lenge jeg beholder hele duken.. I tillegg har jeg teoretisk muligheten til å bruke 3 veis maskering for å øke fleksibilitieten. Men det vet jeg ikke hvor lett det blir enda.

Når det gjelder oppsettet i Action prosjektøren så har du helt sikkert rett.. Muligens skrev jeg det veldig tungvindt, men uansett så er poenget at du kan bruke funksjonen på 16:9 materiale. Det er såvidt jeg vet ganske unikt at du kan bruke prosjektøren til å scale til 2.35 duker.. genialt.. (Litt fikling er det jo, men det må en tåle.)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis, vurdere selv et lerret fra carada :arrow: http://www.carada.com/ProductInfo.as...N-SCREEN-C120C
    Hehe.. proft.. Min duk blir over 140" i 2.35.. Galskapen lenge leve.. Dreamscreen DYI 330 bred duk (dynagrey). Det er iallefall planen.. vi får se..

(Har tidligere hatt 133" i 16:9, og det fungerte greit.. Men dette blir jo tross alt litt større.. Skal bli spennende å se om det blir for "stort".. Sitter jo på ca. 4.5m avstand, så det blir nok ikke helt riktig med 3,3meter bred duk.. men skittau.. Kan uansett minske bredden enkelt dersom jeg bestemmer meg for det.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Er en kineser på avsforumet som lager linser til meget bra priser, og de skal være ganske bra! så hvis jeg kjøper inn 10stk så kanskje noen her er interessert? etter du har prøvd 2:35:1 så er det ingen vei tilbake
    Er interesert Sendte en melding men det er noen ganger de ikke kommer frem (virker det som)
    Meld eller mail meg (evt gjerne sms 980 44 524)

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •