Lerret midt i rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret midt i rom?

Hei,

prøvde å søke litt og ellers lese rundtomkring men fant ingenting om akkurat dette. Jeg har en stue med halv-åpen kjøkkenløsning slik at en av veggene går ut til midt i rommet. Jeg tenkte å montere et nedtrekks-/motorisert lerret ved siden av denne, slik at det kommer ned foran kjøkken-"kroken" når det er i bruk. Er det noen som har erfaring med å henge lerret andre steder enn rett foran en vegg? Vil dette gi problemer med "svaiing" og bevegelse i lerretet el.l.? Er det forskjell på lerreter her mht tyngde, stoffkvalitet etc. som gjør at jeg burde velge ett framfor et annet? Budsjettmessig ser jeg egentlig på Kingpin men er villig til å gå opp et par lapper dersom dette kan være et problem.

Ellers har jeg en stue med store vindusflater og relativt dårlig lyskontroll, og lyse vegger/tak. Jeg vurderer en Hitachi TX200, er det riktig av meg å anta at denne lyssterke projektoren gjør det ok i et slikt rom med hvitt lerret?

Og et siste lerrets-spørsmål, grunnen til at jeg ser på motoriserte lerret er egentlig at jeg ser for meg at det blir vanskelig å dra et manuelt nedtrekkslerret til nøyaktig samme posisjon hver gang (mtp maskering og billedplassering etc.). Er det mulig å "stille inn" manuelle lerret slik at jeg vet når de er i riktig posisjon i forhold til projektoren/bildet?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 1200 lumen er ikke akkurat TX200 det jeg vil kalle lyssterk. Jeg tester ut en Epson TW600 nå - den har 1600 lumen i en tilsvarende modus. Disse "lyssterke" modus'ene har ikke riktige farger, så brukes bare når du må.

Du har tenkt å prøve å mørklegge (dra for gardiner etc) hver gang du skal bruke prosjektøren??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar. Jada, klart jeg har tenkt å dra for gardinene. Men pga eksterne faktorer (kone) er det ikke aktuelt med fullstendig skjerming (blending) akkurat. Men alle sluser åpne er det heller ikke snakk om.

Mente jeg hadde lest at tx200 var mer lyssterk enn mange andre, men der har jeg tydeligvis blandet.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg har funnet ut, er vel at det er så å si håpløst med projektor så lenge du ikke har 100% lyskontroll....

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående dette med svaiing så skal vel i grunn et lerret som henger 5cm fra veggen svaie like lite/mye som et som henger midt i et rom. Spørsmålet blir hvor mye luftgjennomstrømninger det er i leiligheten... Bare en liten lufteluke kan nok by på problemer. Men det er helt sikkert mulig å løse ved å ha en form for vekt som holder lerretet nede, spørsmålet blir vel heller om du får til det på en WAF måte:razz:... Mulig det finnes lerret med vekt nederst, men neppe nok til at lerretet står 100% i ro..

Jeg er ikke sikker, men det må da være en eller annen form for markør som viser når lerretet er der hvor det skal, hvis ikke kan du vel bare lage en form for merke (teipbit, farget stripe ol.) bak på lerretet så du kan sjekke når det er i riktig posisjon.. Sikkert andre her som vet mer..

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OhmRecs, 100% lyskontroll har omtrent ingen av oss - til tross for at det er mange som påstår de har det. Legg merke til at alle flater (vegger, tak, gulv) lyser opp når du har på prosjektøren. Dette lyset reflekteres tilbake til skjermen og vopsi....

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er altså ANSI-kontrasten det går utover (ikke on-off). Ellers er jeg veldig enig i at lyskontroll er et meget stort problem når det gjelder prosjektører. Det skal ikke mye lys til for at bildet blir blasst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at lyskontroll er et problem, folkens. Spørsmålet mitt gjaldt egentlig hvordan projektoren jeg ser på oppfører seg i forhold til andre under slike halvdårlige forhold. OK lyskontroll får man jo gratis på høstkvelden uansett, så at jeg ikke kan se krigsfilm under optimale forhold kl 14:00 en sommerlørdag må jeg leve med. Men det lever jeg jo med i dag også, om enn i mindre skala på min vanlige tv. Selv om farger blir blasse og filmopplevelsen ødelagt er det ikke et så stort hinder at jeg dropper hele projektorprosjektet på grunn av det.

For å avspore enda mer da, ihvertfall ut fra forumkategorien "lerret", er det andre projektorer jeg bør se på for rom uten ekstremt god blending for sollys? DLP vs LCD? OhmRecs, hvilke(n) projektor(er) er det du har erfaring med er håpløse uten lyskontroll?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson TW600 er den som på papiret har høyest lumen. Ellers er det ikke stort som skiller de forskjellige LCD-modellene.

Mitsubishi WD2000U er en ny DLP-prosjektør som kan varte opp med 3000 lumens. Sjekk denne tråden:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=674203

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, WD200U ser jo spennende ut, men litt utenfor mitt budsjett foreløpig tenker jeg... regner med max 20k på prosjektoren. HD72i seiler også opp som en kandidat, jeg må nok kikke meg litt mer rundt før jeg bestemmer meg.

Tilbake til lerret, har fått et tips om at tab-tension kan være lurt fordi dette har mer tyngde i bunn og dermed vil ha mindre "svai". Noen andre som har noen meninger eller erfaringer om dette?

Edit: og hva med gain? I et lyst rom, bør jeg gå for grått lerret og gain under 1?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nedrekkslerreter har jo en vekt nederst, i form av en stålstang. Denne skulle være nok til å holde lerretet stabilt, med mindre du har vinduet åpent og det blåser ute, eller du har f.eks. aircondition eller vifter som skaper luftstrømmer. Mulig lerretet også vil svaie når du går forbi det når det henger midt i et rom.
    Mitt lerret, et manuelt nedtrekkslerret fra AView, har kun én posisjon, så når jeg trekker det ned, havner bildet akkurat der det skal på lerretet. Mange lerreter har dog en bred sort stripe øverst, så det er mange posisjoner på det. Men dersom du trekker det hele veien ut, så vil du jo ikke ha det problemet du beskriver med posisjonering av bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •