Ny hjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino!

Hei

Er ny her på forumet så jeg er litt usikker på hvor jeg skal poste. Men siden posten min tar for seg lerret og prosjektor, valgte jeg denne.

Jeg er ny innenfor dette området og tar derfor all hjelp jeg kan skaffe. Planen min går som følger;

I mitt gutterom i kjelleren skal det kjøpes prosjektor. Målet mitt er å lage et fin hjemmekino som senere skal bli påbygget, men la oss starte generelt simpelt. Budsjettet varierer. Men tenkte meg en prosjektor mellom prisklassen 10 K til 20 K. Lerret kan vel ligge mellom 2-4 K.

Jeg har laget et lite bilde som illustrerer hvordan jeg vil ha det.
    Fra der lerret skal henges er det ca. 3,5 m fra sitteplassene.
    Jeg skal også gå til innkjøp av ny sofa, som blir en 4 seters behagelig sofa med masse beinplass :razz:

Så spørsmålet er hvor stort jeg egentlig kan kjøre dette? Da mener jeg ikke at jeg vil kjøre det så stort som mulig, men å finne en perfekt balanse.
    En venn, Straatveit, anbefalte 200 CM / 230 CM til mitt rom, noe jeg egentlig er enig i, bare jeg skulle gjerne hørt deres synspunkt på saken.

Når det gjelder prosjektor er Epson EMP-TW600 meget fristende. Mest på grunn av den lave prisen på ca . 10.000. Jeg har også lest en del god kritikk om denne, så jeg tror valget faller på denne, om ikke dere har et bedre alternativ mellom 10-20K?

Videre er jeg usikker på lerret. Blir noe i denne duren link
    En ting jeg lurer på. Er det noe lurt å kjøpe elektrisk? For meg er det egentlig det samme. Er det bortkastet med penger? Men det hadde selvfølgelig hadde vært litt greit. Er det noen fordeler/ulemper? ( Altså elektrisk lerret som går ned)

Siste spørsmål går også til prosjektoren. Hvordan bør den henges opp?

Er klar over mine høytalere og HI-FI anlegg ikke ligger direkte i den beste klassen. Men dette for bli noe jeg oppgraderer med tiden og når pengene kommer litt tilbake. Men for jeg flyttet litt på dem, satt på spikes og justert litt så får jeg en ganske OK lyd. Men som sagt, dette for jeg ta senere.

Takk for hjelp!

Bjørn Erik

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heng prosjektorn i taket hvis du ikke har gips der. Har du gips kan jeg anbefale denne prosjektorn: LG AN110. Kjøp grått lerret 16:9 slik at sortnivået på bildet blir bedre, hvis du har full kontroll på lys. Jeg ville ha valgt rammelerret for å unngå bulker i lerretet (sees spesielt når en bil kjører forbi). ikke kjøp billig automatisert lerret for det kan lettere henge seg opp og gå i stykker (pga. kvaliteten). ellers er jeg like mye nybegynner som du er

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er utstyrt med lydisolerte plater og senere gips. Men som du ser på bilde, er det en luftvei for aircontion, noe jeg kan feste den i. Men rammelerret kan jeg dessverre ikke kjøpe. Grunnen til dette er at jeg har planer om å bruke min CRT tv til normal tv titting, for å spare pæra. Ideen med å kjøpe en automatisert lerret har jeg lagt på is. Grunnen er at jeg har verken behov eller ser poenget i det.
    Har også planer om å kjøpe rullergardiner til vinduene med lister, slik ingenting! lys slipper igjennom. Noen som vet hvor slike kan kjøpes for en rimlig penge?

Bjørn Erik

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal gå for en lcd prosjektor så vil jeg ikke annbefale deg større lerret en 200 cm bildebredde, Blir bildet større med den avstanden så vil du kunne se screendoor.

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, men hva mener du egentlig med screendoor?

Leste testen av TW600 som ble gjort her på forumet, han kjørte den på 230cm lerret uten problem.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he Ja det er ikke noe problem å få ett stort bilde med den prosjektoren. Screendor er rutenettet som kommer til syne dersom du har for stort bilde i forhold til sitteavstanden. Se vedlagt bilde. Har du riktig avstand fra lerretet så vil bildet fremstå som mere sammensatt (I mangel på ett bedre ord)

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah.. Da forstår jeg.

Er det noe lurt å bestille PJen først, så teste ut litt? Tenkte jeg gjerne skulle teste ut hvor stor skjerm jeg egentlig kan ha før jeg bestiller lerret.
    Men om jeg velger å vise film på lerret som jeg skulle ha gjort om jeg hadde hatt 200cm, ville det sett stygt ut på ett 230cm lerret?

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo henge opp et hvitt laken eller noe annet billig, så kan du prøve deg fram litt med bildestørrelser før du bestiller lerret.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 200cm bredde på bildet på ca 4m avstand fra sitteposisjon rfam til lerret. Jeg synes det er en ok str. i forhold til avstand. Når det gjelder pj så kan du gå for enten Epson TW600 eller Panasonic PT-AE900 som ligger rundt 10k. Så kan du i stedet for å bruke 20k på pj, bruke litt mer på et Tab-Tension lerret (se Avshop) Denne typen lerret er nedtrekkbare, men har i tillegg stramming slik at det ikke blir bølgete. Koster noe mer, men kan nok være verdt prisen. Montering av pj blir velenten takmontert eller på en hylle bakerst i rommet. Du bør i alle fall ha pj slik at du slipper å flytte på den eller andre ting før du skal bruke den.

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var det vel på tide med en liten oppdatering. Riktignok kan alt følges via min hjemmekino, men tar litt her.

Først så har jeg bestemt meg for Dreamscreen 230CM Grey moterisert lerret.
    Epson TW600 skal inn. Rumperistere skal inn, av typen Clark Syntesis 329 Gold! Leter for tiden etter ny center. Tja.. Da er det vel snart bestilling på gang! Må bare komme meg hjem fra Oslo, bli ferdig med muntlig eksamen så stikke innom avshop :-P

Mer info ; http://avforum.no/minhjemmekino/show...0Erik%20Hansen , om noen vil.. :grin:

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående projektorfeste, så er jo takfeste å anbefale, ellers så hadde det vel vært snedig om du får bygd den inn i den luftekanalen?

Blir jo litt mindre jobb, men får skjult den litt mer, pluss at rommet vil slippe en del av "strø" lyset. Og du vil ikke ha noen problemer med at projektoren vil gå varm, i og med at det faktisk er en kjølig luftekanal?

Bare noen tanker jeg hadde, føl dere fri til å henge meg

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå blir jeg voldelig ;-) Neida..

Men tanken har faktisk aldri slått meg. Å bygge PJen inn i luftkanalen var jo mer eller mindre genialt. Men å skjere hull i denne, så vil jeg jo egentlig ødelegge kanalen? Hm..

Har fått diskutert litt med fatt'ern. Det vil gå, men det blir en del arbeid. Så jeg tror jeg går for hjemmebygd hylle eller takfeste.

Men takk for tips :grin:

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil isåfall anbefale takfeste til de fleste projektorer, ihvertfall min. Har hatt den hengende i feste før, men pga av flytting står den nå på hylle. Og på hyller samler det seg støv, og før jeg visste ordet av det så var pelle hybelkanin og vennene hans flyttet inn i pj'n.

Også er alle luftekanalene vendt opp når den står på hylla så det er vel litt av grunnen og

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil minne om at TW 600 støyer en del mer hvis den henger opp/ned i taket...

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg både hørt TW600 stående på hylle og i taket. Jeg begriper ikke hva dere kaller støy? Den høres knapt. Nei, jeg har intet dårlig hørsel. Men det var ihvertfall ingen plagsom støy..

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg har min på hylle, og er ikke voldsomt fornøyd med støynivået. Når den takmonteres, øker viftehastigheten etter hva jeg har forstått.

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer.. Har lest en del om akkuratt det.. Derfor jeg egentlig vurderer å bygge en hylle i taket.. foran vanlig takmontering..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •