Kjempe forvirret av størrelse på lerreter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjempe forvirret av størrelse på lerreter

på avshop står det størrelse 170cm (77"). er da lerretet 170 cm bredt? (16:9) eller er det fra ende til hjørne til hjørne de mener? skjønner ikke en driit jeg. takker for alle svar

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er utvendig mål hvis det ikke står noe annet. Til sammenlikning er Adeo sitt 170cm lerret 65", men det er målt innenfor rammen (dvs bildeflaten).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde fra prosjektoren min er på det største 166 cm fra det stedet jeg har den nå. Betyr det at 170 cm (innenfor rammen) er for stort? eller blir lerretet målt fra hjørne til hjørne? takker

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    170cm er bredden på bildeflaten vanligvis (170cm bred 16:9 bildeflate gir 77" diagonalt).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    170cm er bredden på bildeflaten vanligvis (170cm bred 16:9 bildeflate gir 77" diagonalt).
    Men er det målet inkludert de 6cm listene som sitter på? Hvis ikke er det 158cm effektiv bildeflate.
    Dypbassen:Send en e-post til Avshop`s kundeservice og spør, så er du sikker på at svaret blir riktig :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt nysgjerrig selv og sendte en e-post til avshop. Dreamscreen opererer med mål på bildeflate, så maskering/ramme kommer i tilegg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg ble litt nysgjerrig selv og sendte en e-post til avshop. Dreamscreen opererer med mål på bildeflate, så maskering/ramme kommer i tilegg.
    har du e-mailen til avshop? finner den ikke. takk for hjelpen

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du like forvirret som to homoer i et badekar fullt av knakkpølser? :grin:

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at man alltid prater om diagonalen når man prater om TV og lerret! Så ett lerret på 100" er ikke 100" breit, men fra ett hjørne (f.eks nede høyre)til det stikk motsatte hjørnet (oppe venstre) er det 100"....

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antageligvis visste du det, men det var det jeg fikk intrykk av at du ikke gjorde første gang jeg skummet igjennom

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Husk at man alltid prater om diagonalen når man prater om TV og lerret! Så ett lerret på 100" er ikke 100" breit, men fra ett hjørne (f.eks nede høyre)til det stikk motsatte hjørnet (oppe venstre) er det 100"....
    Det er forsåvit riktig, men hvis man leser spesifikkasjoner på mange av de lerretene som er i handelen, er det faktisk ganske vanlig med cm angivelser av bredde og høyde på bildefelt og eventuelle mål på sorte maskeringer.

Diagonalen opgitt i tommer er som du sier vanlig for TV og data skjermer, men for lerret er det etter min mening mer vanlig med cm mål i vår del av verden, mens det på den andre siden av kjølen hvor man på mange måter er litt "gammeldags" og hvor man fremdeles vegrer seg for å bruke det metriske målesystemet, også har beholdt vanen med å oppgi diagonalen for bildet på lerret i tommer.

Jeg synes ellers at det å oppgi diagonalen i tommer er litt tungvinnt og litt unøyaktig for oppgiving av lerret, og resulterer ofte i at man må til med bredde og høyde forhold og pytagoras for å finne ut om man har plass osv.

Har man et projektor oppsett hvor man pga plass utnytting, begrenset zoom område kastelengder osv er helt i grenseverdiene for den bildestørrelsen man skal ha på lerretet, kan det lønne seg å kontakte lerret forhandleren og få bekreftet størrelsen nøyaktig på bildefeltet, men ellers har man vel ofte såpass mye å gå på med bildeareal i projektor oppsett, at ikke noen cm avik gjør så veldig mye forskjell for bildeopplevelsen. ;-)

Tror jeg vil utrope Audiomur sitt innlegg som en vaske ekte skivebom i denne diskusjonen, men det er kankje ikke så greit hvis man har litt problemer med det forurensede badevannet....;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Er du like forvirret som to homoer i et badekar fullt av knakkpølser? :grin:
    Jeg er like forvirret som deg, er vel bedre beskrevet. Men bra forslag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •