Vb

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Vb

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vb

Jeg har en PT-AE700 på et Grandview Chrystal motor 210. Etter min mening har jeg alt for mye VB, mens en bekjent som har den samme PJen på en IKEA rullegardin ikke er i nærheten av det samme problemet. Kommer dette av at mitt lerret reflekterer mer lys??? Eller er det rett og slett variasjoner fra PJ til PJ......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har en PT-AE700 på et Grandview Chrystal motor 210. Etter min mening har jeg alt for mye VB, mens en bekjent som har den samme PJen på en IKEA rullegardin ikke er i nærheten av det samme problemet. Kommer dette av at mitt lerret reflekterer mer lys??? Eller er det rett og slett variasjoner fra PJ til PJ......
    Kan du ikke bare låne rullegardinet hans litt og se selv? Hvis problemet forsvinner da så har du jo rett og slett for "bra" lerret.

Jeg tviler imidlertid på at det er der problemet ligger, slik jeg har forstått det så er det rett og slett slik at det ene LCD panelet i projektoren ikke får nok strøm slik at det "glipper" litt innimellom, det tyder på forskjeller i byggekvaliteten fra PJ til PJ. Om det derimot ikke er stor kvalitetsforskjeller kan man jo se på strømmen man forer PJ'en med. Kanskje kompisen din har bedre kvalitet på strømmen i sin leilighet? En god UPS bør i såfall ordne problemet for deg, og er jo uansett å anbefale med projektorer så slipper man at plutselige strømbrudd går ut over levetiden til pæra.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Skal teste med å koble strømmen gjennom min Monster 5100signatur som forer resten av anlegget og se om det blir noen forskjell
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Skal teste med å koble strømmen gjennom min Monster 5100signatur som forer resten av anlegget og se om det blir noen forskjell
    Gi tilbakemelding når du har testet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å hijacke tråden din, men kan du si noen ord om bildekvaliteten på de to lerretene? Er det stor forskjell på rullegardinen og lerretet ditt? Jeg vurderer å oppgradere fra Tupplur til noe "skikkelig", men er usikker på hvor stor forbedring jeg vil oppleve.

Når det gjelder VB på PT-AE700, så har jeg forstått det slik at det er en del variasjon fra enhet til enhet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Ikke for å hijacke tråden din, men kan du si noen ord om bildekvaliteten på de to lerretene? Er det stor forskjell på rullegardinen og lerretet ditt? Jeg vurderer å oppgradere fra Tupplur til noe "skikkelig", men er usikker på hvor stor forbedring jeg vil oppleve.

Når det gjelder VB på PT-AE700, så har jeg forstått det slik at det er en del variasjon fra enhet til enhet.
    Det er helt klart bedre farger og svartnivå på mitt lerret. Dette er et forholdsvis billig lerret, men er etter min mening verd pengene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VB skyldes vel spenningsforskjeller mellom de 3 LCD-panelene? Ergo bure det ikke ha noe å si hvilket lerret du bruker. Det vil imidlertid være store forskjeller fra projektor til projektor. Kobler du fra strømmen til projektoren (skrur av strømbryteren) når du ikke bruker den vil også problemet reduseres.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedsakelig enig med Gorm her, og det er mange brukere av disse PT-AE x00 modellene som tidligere har gitt tilbakemelding om at det å ikke la projektoren stå i standby med power på stømforsyningen, men å slå stømmen helt i fra så man slår hovedstrømms bryteren på projektoren på for hver gang man skal se film har gjort "underverker" for reduksjon av VB.
    Når det gjelder problemet rundt VB for disse Panasonic projektorene er nok den viktigste faktoren hvor heldig Panasonic har vært med kalibreringen av spenningene på panelet på den gjeldende projektor, og det er helt klart idividuelle forskjeller både med VB og nøyaktigheter på convergens osv mellom forskjellige AE 700 eksemplar.

Å sørge for gode arbeidsbetingelser med UPS osv, er selfølgelig også ting som kan testes ut, men jeg tror det skal være virkelig dårlig stelt med el.forsyningen skal dette gjøre de store utslag på bildefeil som minner om VB, og man vil kanskje heller se uroligheter og variasjoner i lysstyrke fra lampa hvis man har et støyfullt el.nett med til dels store spennings variasjoner og støy. Ellers kan vel også problemer med uheldige jordsløyfer og kabel TV jordede komponenter osv, spille inn og skape støy i bildet det også, og en eliminasjons runde der man kun har kobblet sammen kildespiller og projektor kan vel være et greit sted å feilsøke i såmåte.

Det at kvaliteten på lerret kan spille inn for hvor synlig VB blir, tror jeg faktisk kan være riktig det også, da et dedikert projektor lerret oftere får frem mer av kvalitetene og potensialet som ligger i en projektor, har gjerne en bedre kontrast og riktigere gråtone skala hvor primær fargene RGB gjerne følger hverandre bedre, og derfor muligens får frem skavanker som VB.

En annen viktig faktor man ofte glemmer for hvordan frontprojektor oppsett viser bilde, er hvor god lyskontroll man har i rommet der man bruker projektoren. Lyse vegger gulv, tak osv og mye "falskt" reflektert lys tilbake på lerretet, vil ofte kunne redusere bilde kontrasten og vil til en viss grad maskere slike lysstyrke variasjons feil som VB, og f.eks Halo effekter hvis man snakker om CRT projektorer osv. Dvs mange slike bilde skavanker kan bli noe tydligere hvis man har god lyskontroll, fordi øye blir mer lysømfintlig og evetuelle ujevnheter i forskjellig lysstyrke kan bli fremhevet.

Når det kommer til stykket, er vel også fenomen som VB, litt person avhengig hvor mye man legger merke til den også, og jeg synes mange ganger det er litt rart hvordan noen nermest aldri ser forskjellige bilde skavanker, mens andre ikke gjør annet....;-)

Ikke enkelt å bli kvitt problemer med VB kankje, men det å bruke hoverdstøms bryteren så man starter opp projektoeren fra en "utladet" tilstand, er det jeg ville testet aller først i alle fall, så kan kanke de andre nevnte faktorene testes ut og se om de egentlig har så stor betydning i gjeldende oppsett.. ;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informativt svar. Skal teste ut det med hovedbryteren. Den sitter litt tuvlete til på baksiden, så det er lett å bare bruke fjernkontrollen.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller bare trekk ut stikkontakten. Eller kjøpe "padde" med bryter på.

Kan bekrefte at det utgjør STOR forskjell på min AE700 fra når jeg glemmer å ta strømmen kontra de gangene jeg husker det. Av og til er det lett å glemme når en venter på avkjølingsperioden.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet dette med hovedbryteren må jeg si jeg er overrasket over hvor stor forskjell det ble. Vb-problematikken ble så godt som borte........ Dette burde faktisk opplyses fra leverandør når man kjøper pjen. Skal legge en lysbryter på kabelen til stikket pjen sitter i. Blir da enkelt å stenge den ned
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å gjøre bryteren "litt utilgjengelig" slik at den ikke blir betjent til av når du ikke ønsker det (i.e. mens du er i full gang med film på varm pære). Har du små-folk i huset anbefaler jeg bryteren montert i høyden.

Selv kunne jeg tenkt meg en 230V bryter med nøkkel men den er ikke std hyllevare hvor jeg handler mest.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •