Greyline lerret, suger ikke det lysstyrken ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Greyline lerret, suger ikke det lysstyrken ?

Jeg har ikke så store peilingen på dette med projektor og lerret, holder på og sette meg inn i det.
    Men jeg har et spørsmål som følger, viss jeg velger greyline lerret som jeg har hørt skal være bra for kontrasten og sortnivået, men suger ikke det lysstyrken litt i forhold til hvitt lerret, at det blir svakere lysstyrke på bildet eller tar jeg helt feil nå ?

Takker for respons

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at du senker refleksjonen, og dermed får litt mindre lysutbytte fra lerretet. De aller fleste digitale projektorer har derimot litt for høyt lysutbytte, og dermed oppnår man både bedre tilpasset lysutbytte, og bedret sortnivå. Det beste med et grått lerret er at det ikke er like følsomt for strølys i rommet som det et hvitt lerret er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett tx-200 nå med litt forskjellige filmer men det var i en butikk så det var jo litt lyst men alikevel så "lite" lys at det burde ver mye lysere og synelig bilde, men vil dette bildet nesten forsvinne med greyline lerret da ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TX200 har egen iris i optikken som gjør at du kan justere lysutbyttet til de fleste forhold (noe de butikkansatte sikkert ikke kunne fortelle deg :? ). På grunn av det vil du like gjerne kunne bruke et hvitt lerret, men jeg anbefaler deg uansett grått hvis du har hvite/lyse vegger og tak i rommet ditt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Også ikke minst at øyet ditt skal tilpasse seg en mørk kino.
    Å sprette inn i et demorom gir sjelden samme opplevelse som når en har satt og sett film en liten stund.
    Merker selv en del ganger når jeg starter hjemmekinoen og lysene skrues av at jeg synes bildet har litt lite punch i hvitt. Når så øynene har vendt seg til det mørke kinorommet så blir et hvitt snølandskap, en lys himmel osv sterkt blennende.

Kanskje derfor de komersielle kinoene demper belysningen når de siste trailerne går før kveldens film vises.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •