Skal sitte 6 meter unna, hvor stor lerret??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal sitte 6 meter unna, hvor stor lerret??

Ja hvor stort lerret må jeg ha da, Jeg er vel forbredt på at det kanskje ikke vil bli så bra, nå har jeg et som er 2 meter bredt og det ser ut som en liten fislete 14" tv...

Har prøvd disse kalkulatorene men hodet mitt er ikke istand til å skjønne slikt nå. Det er full snøstorm oppi der nå....

Så om noen gidder å hjelpe meg så er jeg takknemmelig for det.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er avhengig av projektoren også. noen grunn til å sitte så langt unna egentlig? hva er målene på rommet?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser på 2 meter lerret med 4 meters avstand, så du skal vel ha 3 meter bredt du da?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengde fra lerret /1.5 til 2 altså 3 - 4m.
    tipper 3 vil virke litt lite mens 4 litt vel stort så noe midt i mellom blir nok bra

Selv har jeg 2m og sitter 3-4m unna alt eller om jeg sitter på første eller andre rad

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg må sitte så langt unna er at jeg skal hjemmekinoen i stuen. og stuen er slik at jeg må ha sofaen på en vegg og resten Laaaangt borte på motsatt vegg...

Har laget en glimrende fantom tegning i paint som beskriver problemet.. Dette er altså stuen min..

4 meters lerret kan jo ikke være sunt.. Men rundt 3 meter må jeg vel ha.. Stakkars projektoren min ( infocus 4805.. jaja, den får henge midt i taket og glinse den da

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et på 2,3 meter blir vel alt for lite det også da... hmm..

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å flytte sofaen nærmere lerrete?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må sofaen stå midt i rommet og det er ikke særlig kult... og flytte sofa etc de gangene jeg skal se film er ikke tema...

Tingene må stå der de står desverre.. Har avtale med noen nettbutikker så jeg kan få tak i et 244cm lerret til en slikk og ingenting så jeg skal bestille et for å se hvordan det blir......

Sånn ser det ut.. Det ser trist ut nå men det har seg slik at alt er fjernet bortsett fra det viktige, vi skal male veggene i helga!!

Edit: det ene bildet er tatt der lerret skal henge og det andre er tatt fra sweetspot ( midt i 3 seteren )

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke ha en nedtrekkbart lerret 3-4 meter fra sitteposisjon.
    Enten bygget inn i taket, eller festet oppunder, med motor eller uten.

6 meter fram til lerret blir nesten litt komisk. Lite sannsynlig at at du får god lyd også.

Så det er du som kjøpte bassene til Akto. Fornøyd?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hvorfor ikke ha en nedtrekkbart lerret 3-4 meter fra sitteposisjon.
    Enten bygget inn i taket, eller festet oppunder, med motor eller uten.

6 meter fram til lerret blir nesten litt komisk. Lite sannsynlig at at du får god lyd også.

Så det er du som kjøpte bassene til Akto. Fornøyd?
    De bassene burde jo trøkke litt..:wink: Jeg synes C. Alshus har et godt forslag her, dersom det lar seg realisere i stua?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må nesten si at jeg sliter med å forestille meg at det oppsettet du skisserer skulle resultere i en lyd du blir fornøyd med dessverre. bare vegger og trange vegger med en trakt mot lytteposisjon høres ikke spesielt ideelt ut. med fire meter bredde burde du kanskje prøvd med kinoen på tvers der inne hvor lerretet står?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville til å foreslå det samme som deg Alshus. Jeg tipper han skal ha nedtrekkslerret uansett, siden det er et vindu på "filmveggen".

Et annet forslag er å ha 2 svingbare lenestoler sammen med sofagruppen din. Da kan du benytte disse når du ser film, samtidig som du kommer nærmere lerrete.

Hvis du er fast bestemt på å benytte sofaen der den står og ha lerrete på endeveggen, så bør du nok ha minimum 3 meter bredt lerret for å få den gode kinofølelsen. :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg som kjøpte basstårnene ja.. Akkurat nå har jeg vel bare effekt nok til å drive 1 tårn ganske bra... og veggene er slik akkurat nå pga. malingsarbeid i helga...

Jeg kan ikke snu å vende noe på det, det er en del dører og slikt i veien..
    Men jeg er faktisk "fornøyd" med lyden SVS som står ved siden av sofaen hjelper veldig bra til på trøkket..

Jeg kan montere et lerret hvor jeg vil men vet ikke hva jeg skal gjøre, dette er jo en slags "midlertidig" løsning. og det er ikke så trangt som bildene vil ha det til, jeg er bare en helt elendig fotograf..

Men igjen Lyden er OK.. tro det eller ei... Klart den er ikke 100% men så har jeg ikke et 100% anlegg heller...

EDIT: jeg har vurdert å sette 2 stoler og et bord nærmere ja.. Det er vel den beste løsningen...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående bassene. Da jeg hadde dem, trøkket det noe hinsides. Det er et godt kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekk ut armen og knytt neven.

På kino har du som regel ca. 4-5 knyttnevers bredde på bildet, minst.

Skal du nøye deg med mindre hjemme? Nei mener jeg. Mindre bilde gjør at jeg personlig mister hele kinoopplevelsen.

Men det vil kreve en bra projektor.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Angående bassene. Da jeg hadde dem, trøkket det noe hinsides. Det er et godt kjøp.
    Men hva slags og hvor karftig forsterker hadde du??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått nytt rom igjen ? Så denne http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/36086-er-dette-rommet-lite.html og den rimer ikke med 6 meter unna.
    Du dividerer sitteavstann med 1,6, da har du et ca. mål for dit lerret.
    Rammelerret på veggen og da flytter du sittegruppen opp litt før ovnen hvor den skal være.
    Flyt anlegget over på veggen etter ovnen, da får du et rent design med det ute av veien, helst stablet opp på et rack så det ikke tar så mye plass, ta ned gardinkassen og heng rammelerret der.
    Da flytter du dine surronder opp ca. 1/2 meter bak sittegruppen, og du flytter også dine front høyttalere mindst 1 meter ut fra bakveggen og 1/2 meter fra sideveggen slik du får god lyd fra de...og da nyt...., pluss du da har fått et helt hjørne i stuen som du kan bruke til hvad du vil...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du fått nytt rom igjen ? Så denne http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/36086-er-dette-rommet-lite.html og den rimer ikke med 6 meter unna.
    Du dividerer sitteavstann med 1,6, da har du et ca. mål for dit lerret.
    Rammelerret på veggen og da flytter du sittegruppen opp litt før ovnen hvor den skal være.
    Flyt anlegget over på veggen etter ovnen, da får du et rent design med det ute av veien, helst stablet opp på et rack så det ikke tar så mye plass, ta ned gardinkassen og heng rammelerret der.
    Da flytter du dine surronder opp ca. 1/2 meter bak sittegruppen, og du flytter også dine front høyttalere mindst 1 meter ut fra bakveggen og 1/2 meter fra sideveggen slik du får god lyd fra de...og da nyt...., pluss du da har fått et helt hjørne i stuen som du kan bruke til hvad du vil...
    Det rommet jeg testet ut der ble VELDIG trangt.. går greit til 1 men ikke noe mere.. Den tanken om å snu stuen slik er genial.. Takk for det tipset... Nå er malearbeidet snart igang..

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke tenke litt "ut av boksen"? Hvis rommet er 4m bredt, blir ikke dette da en ideel avstand med et 100" lerret og en bra DLP PJ? Så kan du bruke stuen både til film og kaffelag. Delt det i 2 med en bra (les tungt og tett) gardin...

Bare noen av mine tanker (fra en som har 2,68 mellom sitteposisjon og lerret (84" og en BenQ PE7700....))

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt tanken men pågrunn av diverse subber og gulvstående bakhøytalere så har jeh en følelse av at det blir litt trangt.. Men det er noe av de tingene som skal testes ut etter at den jævla stuen er ferdig malt

Maling suger!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •