Infocus X1 og valg av lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus X1 og valg av lerret

Er på utkikk etter et 2 meter 16:9 lerret, men er usikker på gain og om et grått lerret ville passe X1.

Noen her som kan anbefale et lerret?

Og hva er forskjellen mellom DaLite og EuroScreen, når EuroScreen koster halvparten på lerret som har samme størrelse og gain?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte også å skaffe meg X1, hvis jeg tørr på tross av regnbue-effekten alle klager på for tida :-) Men X1 i seg selv er over min prisklasse, så da er gode råd dyre mtp lerret. Jeg har et gammelt lysbildelerret her, men det er vel nesten "bare" 1.0m bredt. Hva med lerrettene www.toshibashop.no selger da? De er laget av glassfiberduk og har gain 1.1, men meget hyggelig pris tror jeg: 1143 ekskl. mva for 2x2m i kassett. Er ikke dette billig da?

Hører folk sier at det er best med grått lerret til X1 for å forsterke sortnivået, men har man ikke penger er vel dette et godt valg. Mulig du ikke spurte om noe økonomilerret da ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bestilt et plus proscreen 180x180 til min x1 som også er bestilt.
    men vet ikke gain eller noe info om den, bare at ekspeditøren anbefalte den. Er det noen som sitter med noe info om dette lerretet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanama: Hvorfor velger du 16:9 lerret for X1? Er det ikke bedre med et 4:3 lerret på en 4:3 projektør, og heller se 16:9 filmer på dette? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønner dette med lerret helt... Ser f.eks. på www.pcshop.no at 220cm greyline duken er billigere i 1:1 format, enn i 4:3 og 16:9. Er det ikke "mer" duk på 1:1 versjonen enn de to andre da?
    Eller er det slik at man streber etter å fylle hele lerretet med bilde, helt ut til svartrammen? Vil det for eksempel se rart ut å også ha lerret "utenfor" der projeksjonen slutter? (Hvis dere skjønner hva jeg mener...)

Lygren: Mener du grå lerret er best for X1? Og når du oppgir bredden på www.pcshop.as til f.eks. 220cm, er dette med eller uten den 10cm sorte rammen rundt lerretet?

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjantiok:
    De fleste hvite lerret er som regel matt hvit med gain 1. Du kan regne med at det du har bestillt er det.

Linuxguru:
    Hvis ikke jeg tar feil har de gamle lysbildelerretene et optisk lag utenpå som gir høy gain(tenker på de sølvfargede med glassperler). Tror ikke det blir noe bra. Det er jo bare en meter bredt også Du må prøve det for det da. Lerretene toshibashop selger er helt sikkert ok de. Husk at det er et problem med lerret i kassett og det er at de kan generere skrukker etter tid. For å unngå dette kan en kjøpe et lerret som er 'tab tensioned' eller av typen rammelerret.

Jeg er en av de som anbefaler bruken av gråe lerret. Har du ikke full lyskontroll så kan et grått lerret hjelpe med sortnivået. De fleste vil nok få seg en tankevekker når de ser hva et grått lerret kan gjøre. Sjekk tidligere tråder her på forumet der lerret har blitt diskutert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linuxguru
    Hvorfor velger du 16:9 lerret for X1?
    Dette fordi jeg kommer til å bruke x1 primært til filmer, + at bilde blir bedre grunnet "cropping"-en som gjøres av prosjektoren når det kjøres i denne modusen. Ved 4:3 titting er det bare benytte "native" innstillingen til prosjektoren som minker størrelse på bildet slik at det passer perfekt i et 16:9 lerret. Jeg ønsker også å bruke et rammelerret!

SpaceMoose
    Jeg er en av de som anbefaler bruken av gråe lerret
    Har ikke prosjektorens lysstyrke (lumens) noe å si for valg av grått lerrett :?:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det må være minst 700 ansilumen!http://www.pcshop.as

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sanama
    Har ikke prosjektorens lysstyrke (lumens) noe å si for valg av grått lerrett :?:
    Det avhenger av hva duken har i gain. Du kan fint benytte et FireHawk lerret sammen med en Plus Piano(450 ansilumens). Det går fordi dette lerretet har en gain som tilsvarer 1.35. Flere produsenter setter en nedre grense på sine gråe duker med negativ gain. Stewart sier vel 700 ansi++ for GreyHawk med 0.8 i gain.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av Euroscreen Greyline lerret. http://minhembio.com/test.asp?tid=103

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å vente på at en powerbuy blir dratt igang :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sanama
    Har ikke prosjektorens lysstyrke (lumens) noe å si for valg av grått lerrett
    Jupps det har det, så husk på at hvis du kjører X1 i film modus så gir spytter den bare ut 500 Ansi lumen kontra de 1000 i presentasjons mode, så hvitt er vel da det greieste tenker jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva! viser x1 bare 500 ansi lumens i film modus? (det vil vel si 16:9 ja...?) Den må du forklare nærmere warelf. Lurer på å gå til innkjøp av x1, men ble litt usiker nå ja :?

Btw min første post på forumet . Håper jeg er velkommen....

Magnus

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du er velkommen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei VooDoo.
    Velkommen til forumet.
    Dette med 1000 kontra 500 ansi lumens høres dramatisk ut men det oppleves ikke slik. Skal du vise film i et lyst rom, kan du godt vise den i "presentasjons mode" med 1000 ansi lumens. "Film mode" er et mode for å se film i mørke rom. Du kan også lage dine egne mode for film pasert på fullt trykk på lampen.
    Jeg bruker full gass i dagslys, men film mode i mørke. Bruker du full lysstyrke i mørke rom vil det svi i øynene etter kort tid.

Litt tomsete forklart dette (er trøtt som fy), men jeg håper du ser tegningen.

MVH Gorm

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man dermed trygt kjøpe et greyline lerret da? Selv om film-modus kun gir 500?

Øyvind

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke det byr på problemer nei.

MVH Gorm

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mas mas mas

Må mase litt mer på deg. Lerretet jeg tenker å kjøpe er manuelt. Hvordan fungerer strammingen nederst? Må man feste fast eller er det stramt nok når det henger av seg selv?

Er lerretet så viktig at jeg bør legge to tusen ekstra i det for å få greyline?

Og til sist: Ville du personlig valgt 4:3 eller 1:1 til x1?

Øyvind

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med denne typen lerret. Bruker selv et projecta lerret som er spent opp på en sort aluminiums ramme. Dette er fast montert på veggen.
    Jeg har ikke grått lerret og føler ikke at jeg trenger det heller.
    Vet ikke hvor i verden du holder til eller om du har fått testet X1, men ønsker du en demo ved Gardermoen er du velkommen.

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker et plus proscreen 180*180 på stativ det er matt hvit. jeg må si at med projektoren i film modusen er svart nyansene veldig bra. siden jeg må ta bort stativet etter visning blir største jobben og justere inn stativet hver gang. så langt er jeg veldig fornøyd, Men (hehe) hadde jeg hatt plass skulle jeg nok ha valgt et større lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hei VooDoo.
    Velkommen til forumet.
    Dette med 1000 kontra 500 ansi lumens høres dramatisk ut men det oppleves ikke slik. Skal du vise film i et lyst rom, kan du godt vise den i "presentasjons mode" med 1000 ansi lumens. "Film mode" er et mode for å se film i mørke rom. Du kan også lage dine egne mode for film pasert på fullt trykk på lampen.
    Jeg bruker full gass i dagslys, men film mode i mørke. Bruker du full lysstyrke i mørke rom vil det svi i øynene etter kort tid.

Litt tomsete forklart dette (er trøtt som fy), men jeg håper du ser tegningen.

MVH Gorm
    Takker.... begynte å bli litt redd der.

Ingen som har sett forskjellen mellom vanlig hvit duk og grå duk på x1 da? Når jeg ser på bildene fra den testen på minhembio.com ( eller hva det nå var....) så er det jo enorme forskjeller! Blir forbedrinen på x1 like stor? Isåfall er det ikke tvil om hva jeg skal kjøpe 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  2. Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2004, 01:19
  3. Valg av lerret LCD prosjektor.
    By colest in forum Lerret
    Svar: 6
    Siste melding: 08-17-2004, 15:29