Er det verdt å kjøpe et "skikkelig" lerret? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glem det, jeg tenkte helt feil.. ops:

Det er jo en kabel.. :roll: tenkte på det som en kloss som du kobler komponentkablene inn i til vga utgang

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan komme opp i samme situasjon, kommer litt an på hvilken prosjektor jeg kjøper. Jeg har strukket skjult komponentkabel i taket og den er nå ferdig terminert. Jeg så for meg at det fantes en slik "boks" eller overgang som gjorde det mulig å koble sammen kabelen og prosjektoren. Finnes det ingen slike - kun kabler?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ehhmmm, kan dere ikke heller starte en ny tråd med kabeldiskusjon, eller eventuelt endre headingen på denne?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en av mange her på forumet som har valgets kvaler: Skal man kjøpe et Greyline-lerret, eller ikke? Hvorfor? Opplagt, det bedrer sortnivået er vel det sterkeste og mest omtalte fordelen her på forumet. MEN det koster penger.

Jeg har selv IKEAs "Greyline", men har nå utført en test hjemme for å studere "sortnivå"-saken selv (man tror det ikke før man ser det selv ). Da IKEAs "Greyline" faktisk er veldig likt veggen, og faktisk lysere enn veggen, gadd jeg ikke montere dette.

Og jeg er nå overbevist. Grått lerret har sin overlegne styrke...i alle fall på min X1 projektor. Legger ut 3 bilder slik at dere ser hva jeg mener.

Har ikke kjøpt et Greyline men gått for et svært godt kompromiss: Lystett rullegardin fra Kirsch som er "ordentlig" grått på den ene siden og en nyanse mindre grått på baksiden. 250cm x 190cm = 650 kroner.

PS: IKEAs Greyline er nå rullet sammen og plassert på loftet. Pengene til Greyline bruker jeg på noe annet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg er nå overbevist. Grått lerret har sin overlegne styrke...i alle fall på min X1 projektor
    Det som skal være sort, blir helt klart bedre.. Men det som skal være hvitt, er på ingen måte hvitt lenger.. Ikke bare bra det heller.. Spørs litt hva man liker..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ak.

Faktisk så oppleves det hvite på grått lerret hvitt da man ikke har en ren hvit referanse å sammenligne med. At det sorte blir sortere gjør også at man opplever hvitt på grått lerret som praktisk talt hvitt. Men selvsagt smak og behag

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Og jeg er nå overbevist. Grått lerret har sin overlegne styrke...i alle fall på min X1 projektor
    Det som skal være sort, blir helt klart bedre.. Men det som skal være hvitt, er på ingen måte hvitt lenger.. Ikke bare bra det heller.. Spørs litt hva man liker..
    enig der,

et godt eksempel er Alien filmene, i Verdensrom-scener, og scener med selve monsteret. det hvite er like viktig som det sorte, for å se at det glinser, og en nattehimmel er ikke det samme med lysegrå stjerner.

det aller beste hadde vært hvitt lerret, med en projektor med sort lys. det nærmeste man kommer det, er vel sølvlerret, og en bra CRT. ( :?: )

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simbas øyne og tekst på film oppleves hvite for meg, men jeg ser jo at det ikke er "kritthvitt". Husk allikevel en ting: Infocus X1 kan kjøres i "presentasjonsmodus" der det hvite segmentet i fargehjulet gjør det hvite mer intenst.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Simbas øyne og tekst på film oppleves hvite for meg, men jeg ser jo at det ikke er "kritthvitt". Husk allikevel en ting: Infocus X1 kan kjøres i "presentasjonsmodus" der det hvite segmentet i fargehjulet gjør det hvite mer intenst.
    og det sorte gråere.....
    da er du jo tilbake på samme resultat som med hvitt lerret. :roll:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he...i teorien ja, i praksis nei. Tro meg :lol:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror det er vesentlig å teste grånyansert duk før en kommenterer hvordan det vil se ut, bare en liten kommentar til deg, Burre! 8)

Du "klipper" meget lite av hvitnivået med en projektor på >500 AL, og siden øyet er så mye mer følsomt for lys i de lavere deler av gammaskalaen, er effekten rent praktisk faktisk meget god... MEN, dette må en selvsagt se med egne øyne! I tillegg er det jo vesentlig hva man ser etter. Noen er jo ikke opptatt av bedret sortnivå/oppfattet kontrast, og da faller poenget med grå duk selvsagt bort uansett...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal velge lerrettype så er vel også fargene en har i rommet viktige? Har forstått det sånn at har en lyse vegger og tak så vil en få best utbytte av et grått lerrett. Har man derimot mørke vegger og tak så er kanskje effekten tvilsom ?

Er rommet lyst så vil man jo få refleksjoner av lysstyrken, mens man i et mørkt rom ikke vil få dette. Da vil man automatisk oppfatte sort-/kontrastnivået som bedre tror jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tror det er vesentlig å teste grånyansert duk før en kommenterer hvordan det vil se ut, bare en liten kommentar til deg, Burre! 8)

Du "klipper" meget lite av hvitnivået med en projektor på >500 AL, og siden øyet er så mye mer følsomt for lys i de lavere deler av gammaskalaen, er effekten rent praktisk faktisk meget god... MEN, dette må en selvsagt se med egne øyne! I tillegg er det jo vesentlig hva man ser etter. Noen er jo ikke opptatt av bedret sortnivå/oppfattet kontrast, og da faller poenget med grå duk selvsagt bort uansett...
    Du har rett i det Lygren, men et grått lerret skiller seg ikke fra ett hvitt med annet enn å sette hele kontrastskalaen ett hakk ned. presentasjonsmodus setter hele kontrastskalaen ett stort hakk opp, altså hvitere hvitt, men også lysere sort, altså forsvinner litt av poenget med grå duk om man bruker presentasjonsmodus. var bare det jeg ville frem til. Og hvorfor går du utfra at jeg ikke har sett grått lerret? jeg har sett det, og synes grått lerret ser bedre ut, men synes ikke det hvite kommer til sin rett.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i det Lygren, men et grått lerret skiller seg ikke fra ett hvitt med annet enn å sette hele kontrastskalaen ett hakk ned.
    Et grått lerret vil vel i tillegg bidra til å dempe refleksjoner fra tak og vegger, og dermed gjøre at bildet ser mindre 'utvasket' ut.

Hadde det bare dempet kontrastskalaen kunne man like gjerne brukt et ND-filter på linsa.

-Torstein

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det har du rett i. lavere gain er også en fordel.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et grått lerret vil vel i tillegg bidra til å dempe refleksjoner fra tak og vegger, og dermed gjøre at bildet ser mindre 'utvasket' ut.
    Da er man inne på poenget mitt lenger oppe. Har man mørke vegger og tak så får man ikke refleksjoner kontra lyse vegger og tak (minimalt i alle fall).

Spørsmålet mitt er:
    Vil det være best med et grått lerrett når man har et lyst rom og vil det være best med et hvitt lerrett når man har et mørkt rom ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen Burre

Beklager, trodde ikke du hadde sett grått lerret av en eller annen merksnodig grunn, siden du kommenterte problemer med hvitnivå, noe jeg aldri har sett noe til mer de projektorer jeg har testet på Greyline...

Uansett, det blir selvsagt en smakssak, og de som liker å ha på solbriller under hjemmekinoøkten må selvsagt bare gjøre det! Neida, det er helt klart at hvitnivået rent teknisk reduseres noe, og det er også helt klart at noen kan synes det er problematisk, alt ettersom hvilke preferansen en har. En kan ikke alltid få både i pose og sekk, og med Greyline mener jeg en får er i sekken enn posen eller no' sånn...!

Uansett, det beste hadde jo vært om disse produsentene kunne fått laget en projektor med så høy kontrast at vi ikke lenger trenger å benytte grå duk, det hadde jo vært no'!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er 'best' er vel et spørsmål om smak og behag.
    Et grått lerret vil vel alltid gi bedre opplevd sortnivå enn et hvitt, men med den bieffekten at hvitt bli grått.

Det man antagelig kan gjøre i et rom uten refleksjoner, er å bruke et ND
    filter dersom man ikke er fornøyd med sortnivået med hvitt lerret.

Uten refleksjoner å tenke på, vil et ND filter og et gråfilter fungere på samme måte, og det er mye lettere og billigere å eksperimentere med gråfiltre enn med lerret

-Torstein

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Burre

Beklager, trodde ikke du hadde sett grått lerret av en eller annen merksnodig grunn, siden du kommenterte problemer med hvitnivå, noe jeg aldri har sett noe til mer de projektorer jeg har testet på Greyline...
    jeg overdrev kanskje en smule da jeg sa lysegrått. det er jo hvitt, men ikke så intenst som på ett hvitt lerret, og jeg ser slett ikke på det som et problem! jeg synes faktisk grått er å foretrekke, men jeg ville bare frem til at hvitnivået også har en betydning, som f.eks. (for å følg samme eksempel) en sort himmel med stjerner. det vil se mer realistisk ut på ett hvitt lerret.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja...det er det fine med dette forumet...det engasjerer og tonen er, når det kommer til stykket, vennlig.

Nå var jo tittelen på denne tråden om det er verdt å anskaffe seg et skikkelig lerret. Meget mulig at Greyline overgår Kirsch-løsninga. Som sagt før, dette med hjemmekino er sterke saker for lommeboka og tankevirksomheten. Så derfor inngår man selv de kompromisser man må...

God helg

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •