Step by Step DIY Lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Step by Step DIY Lerret?

Siden jeg var innom her igjen ang noe greier med prosjektoren min ble jeg bitt av basillen igjen.. og noe må gjøres. Bruker noe dårlig løsning ved duk på min ASK M3 Akkurat nå og det er jo ikke helt prima.

Har prøvd og lese meg fram litt her men er så mye info at jeg blir noe forvirra..

Vel uansett om noen har en slags step by step.. på hva jeg skal handle/gjøre i hue så post her?

er ca 3 Meter fra Vegg til Projektor.. Projektoren er ASK m3 men skal byttes ut.

Tenkte noe Sponplate type, grunning og grå-ish maling på topp men som sagt jeg er langt fra en ekspert på dette feltet..

Så det jeg lurer på først er størrelse, hvilken type og tykkelse på platen jeg skal kjøpe inn..

Neste er vel grunning/maling..

Takk takk..

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ombestemmer deg og vil lage rammelerret kan du kikke her:
    http://avforum.no/forum/guider-video/22943-guide-diy-lerret.html

Litt nede på siden i denne tråden kan du finne en kalkulator for å regne ut størelsen på lerretet ditt:
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/22397-lerrets-kalkulator.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den kalkulatoren var fin, er plate jeg vil gå for da jeg liker noe jeg kan ta i sikkelig

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt utgangspunkt er en huntonittplate. Den er forholdsvis lett og har en helt glatt oveflate som gjør at du slipper å pusse. En sponplate tror jeg du måtte sparkla og pussa til det uendelige før resultatet blir bra.
    Selv har jeg tatt utgangspunkt i en 6mm tykk plate, og skrudd den fast til fire lekter på baksiden (tror de var ca 25 x 50mm).
    Hva slags maling du bør begynne med har litt med økonomien din og gjøre. Du bør uansett velge et litt grålig lerett, med mindre du har tekt til å kjøpe CRT. Dersom du vil gjøre det så billig som mulig bruker du rulle og en eller annen veggmaling (hva somm egner seg best her vet ike jeg, men det finner du ved litt leting på forumet), eller så kan du bruke sprøyte og f.eks ScreenGoo som er maling til lerett. En mellomting er også selvsagt mulig. Selv har jeg brukt screengoo og rulle (veldig viktig at man er nøye for at resultatet skal bli bra) og fått bra resultat. For å hindre gjennomskinn fra plata, anbefales det en god del strøk med grunning. Jeg brukte to strøk vanlig grunning, to strøk Screengoo basecoat og to strøk topcoat. Vær påpasselig med å ikke blande oljebasert og vannbasert maling. Det er det noen her som har brent seg på.
    Når det gjelder størrelse, bør sitteavstanden være ca. 1.5-2 ganger lerettets bredde. Altså sitter du tre meter unna, bør det være et sted mellom 1.5m og 2m. MTP fremtidens høyoppløste videoformat, kan det kanskje være greit å velge et opp mot to meter (synsing).

Håper dette kanskje gjorde ting litt klarere hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ask er en 4:3 prosjektor burde jeg gå for et lerret noe alla det eller lage 16:9 da jeg har planer om og oppgradere prosjektoren?

EDIT* Maling, tenkte jeg skulle kjøpe maling også så om noen vet akkurat hva jeg burde bruke hadde det vært satt pris på da jeg ikke har peiling

Tenkte jeg skulle ut på Stiltre nå etterpå og se hva dem har så et kjapt svar hadde vært kjekt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen? ;/

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 er nok det gunstigste hvis du har tenkt til å se film ja...
    Ang. maling: Let gjennom noen gamle tråder i lerett-kategorien, eller gjør noen søk, så finner du helt sikkert ut hva som skal brukes. Jeg vet at jeg har lest dette flere steder, men husker ikke akkurat hva de forskjellige malingstypene heter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •