DIY ScreenGoo. Noen kjappe spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY ScreenGoo. Noen kjappe spørsmål

Vært å kjøpt inn en huntonittplate nå og får ScreenGoo Dig Gray base og topcoat senere i uka.
    Behøver jeg noen form for grunning eller andre forberedelser FØR jeg legger på basecoat? For da tenkte jeg å gjøre det nå, så det er klart :smile:

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan være en fordel å legge på et par lag med grunning før du legger på basecoten. Jeg har hvertfall gjort dette.
    Mener å ha lest i en tidligere tråd at noen (Ak?) hadde fått problemer med at man så mønsteret i plata ved bruk av kun basecoten som grunning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da gjør jeg det. Er det meste av grunning hvit eller spiller dette noen rolle? Tror fattern har noe liggende her..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg lagt på ett strøk med halvmatt hvit grunning. Leser i andre tråder at det anbefales vannbasert maling. Jeg ser i etterkant at jeg har lagt på oljebasert ops: Har ikke mye kunnskap til maling, så har dette noe å si?
    Det er litt ujevnheter, men det er som sagt veldig lite. Burde jeg pusse ned og evt legge på ett lag med vannbasert maling?

Noen steder ser det litt tynt ut (ser fargen av hunonittplata i bakgrunnen).. Har det noe å si? Lettere sagt hvor viktig er grunningen før basecoat skal legges på?

Håper noen kan hjelpe en stakkar i nød ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med en malerforretning og hør med de om man kan male vannbasert på oljebasert. Går dette, så burde det ikke være noe problem slik jeg ser det.

Ang. ujevnhetene, så er det noe grunningen jeg og brukte fikk (dersom vi snakker om struktur i malingen). Tror ikke dette har fått noen innflytelse på resultatet jeg fikk (kan selvsagt ikke være sikker på det, iom at jeg kun har prøvd på dette én gang). Uansett bør du la lerrettet få litt tid på seg før du pusser det ned. Det tok flere uker hos meg før jeg var fornøyd med resultatet. Strukturen blir kraftig redusert med tiden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til ett bilde.. Er kun sånn i det ene hjørnet, men det ser IKKE pent ut..
    Skal i malebutikken i morgen å høre litt om å male vannbasert på oljebasert.
    Det er 30 timer siden jeg malte.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare tillegge at jeg har vært hos en malerforhandler og fått bekreftet at å male med vannbasert på oljebasert ikke er noe særlig

Så jeg pusser ned oljemalingen til den blir matt og legger på 1-2 strøk med matt, hvit, vannbasert maling.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil i så tilfelle anbefale deg å gå over med et veldig fint pussepapir til slutt. Man skulle kanskje tro at malingen dekker over mindre struktur grunnnet pussepapir, men det vil faktisk kunne bli ganske synlig.
    Jeg prøvde selv å pusse ned noen steder hvor jeg hadde skrudd fast huntonittplaten, og selv etter fire lag med maling, kunne man se at det var ruere der enn andre steder.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du bør vurdere å begynne å nytt. Kjøp en ny huntonittplate og annen maling, så vet du at resultatet blir bra

Se minHjemmekino. Følg lenken i signaturen. Jeg har lagt inn endel lenker til forskjellig tråder om Goo Systems... Kan være nyttig lesning, spesielt i forhold til maleprosessen.

Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter LL her.
    Du får mest sannsynligvis bedre resultat sammtidig som du sparer tid.
    Pussing har heller aldri vært noe særlig moro! :smile:

Mvh Geir V

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussing gikk greit det.. Har pussemaskin
    Orket ikke legge ut 400kr til for en ny plate + transport, så jeg krysser fingrene og håper på det beste. Har nå lagt to strøk med Lady, vannbasert, matt veggmaling. Det ser veldig bra ut nå (skal kanskje pusse litt med fint papir).
    Ellers så blir det 2-3 strøk av både og base og topcoat. Leveringen har gått veldig sakte fra Avshop, men håper den er på plass i morgen.

Til dere som har gjort dette før:
    Hvordan har dere festet plata til veggen? Skrudd den rett i veggen og så lagt lister? Jeg tenkte å feste listene med treskruer fra baksiden på plata, men da blir det vanskelig å skru selve plata fast i veggen. Dessuten skal jeg snart flytte så jeg vil ikke gjøre for stor skade på veggen...

Tips mottas med takk

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare skrudd plata fast til noen lekter på baksiden. Lista rundt og festet det til veggen. For meg var det nødvendig å feste det i alle hjørnene for at plata skulle være helt i plan.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et (dårlig!) bilde av slik jeg har festet det. Selve rammen på lerrettet er festet med braketter til bjelkene på sidene. De står støtt i bakken, mens toppen er festet med en spiker på hver side. Vil nok ikke etterlate seg noen sjenerende merker når jeg tar det ned... ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrudde platen rett i veggen... Brukte kanskje 10 skruer eller noe slikt. Veggen kan jeg alltid fikse med litt murpuss og en boks maling.

Rammen har jeg festet slik at jeg kan ta den av og på. Feste fire skruer i lerret (i hvert hjørne). Disse skrudde jeg nesten inn. Så brukte jeg noen "beslag" (eller hva jeg nå skal kalle det). Når jeg skal ta av og på rammen trekker jeg den litt til den ene siden, så glir den av. Fungerer meget bra. PM meg om du har noe spørsmål. Litt vanskelig å forklare.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset ttorneby.. Sendt LL en PM nå også

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Pussing gikk greit det.. Har pussemaskin
    Orket ikke legge ut 400kr til for en ny plate + transport, så jeg krysser fingrene og håper på det beste. Har nå lagt to strøk med Lady, vannbasert, matt veggmaling.
    Du GRUNNER ikke med Lady?! Det finnes egne grunninger, olje- og vannbaserte. Poenget med grunninger er flere:

1) Skal dekke mørke flater.
    2) Skal trenge inn i underlaget for å feste bedre (er gjerne litt tyntflytende og inneholder mindre pigment).
    3) Skal gi feste for sluttstrøk. Da er det viktig at malingen er matt (dvs. med mikroruglete overfalte som neste maling fester seg i.

Sånn sett kan oljebasert grunning benyttes under vannbasert toppstrøk, det er motsatt som ikke går, da vannbasert er mekanisk (mot riper, pussing, slag) mye dårligere.

Et par lag med Lady vannbasert er vel blitt ganske ruglete? Du har ikke påført med sprøyte? Det er IKKE lett å slipe ned.

ScreenGoo flyter også dårlig ut, så påføringsredskap er viktig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal

Sånn sett kan oljebasert grunning benyttes under vannbasert toppstrøk, det er motsatt som ikke går, da vannbasert er mekanisk (mot riper, pussing, slag) mye dårligere.

Et par lag med Lady vannbasert er vel blitt ganske ruglete? Du har ikke påført med sprøyte? Det er IKKE lett å slipe ned.
    Jippi :? Alle har jo sagt at jeg må legge vannbasert.. Det er sånn passe ruglete nå. Var glatt og fint når det var oljebasert. Har brukt rulle. Gir snart opp hele prosjektet.. Maler på ScreenGoo'en uansett. Det blir sikkert ok for min del. Blir det dårlig kaster jeg hele ***** og kjøper ett ferdig lerret.. Litt oppgitt nå

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen å ta motet fra deg, men nå har du ihvertfall kommet ned på jorda...

Jeg følger spent med på prosjektet ditt, siden jeg vurderer å gjøre det samme selv. Har lest at det er vanskelig å få Goo-en helt jevn, både stuktur- og fargemessig. Stå på!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk spørsmål fra poppiuz om litt flere detaljer i forhold til hvordan lerretet mitt er hengt opp:

Lerretet er hengt opp med skruer som jeg har skrudd gjennom huntonitten og rett i veggen. Dette gjorde jeg før platen ble malt. Ettersom huntonitten kan bøyes var jeg redd for at malingen skulle sprekke dersom lerret skulle henges opp etter maling. Jeg regner med at lerretet blir ødelagt når jeg må ta det ned ved flytting. Da skal jeg lage et nytt som er svakt buet - men det blir nok noen år til enda.

Selve lerretet er 189 cm bredt på utsiden av rammen. Det henger 72 cm over gulvet - en høyde jeg finner meget naturlig. Rammen er festet til lerret på følgende måte: 4 skruer, en i hvert hjørne. Disse er skrudd nesten helt inn i huntonitten, men hodet stikker litt opp. På baksiden av rammen har jeg et ganske vanlig belag (se vedlagt bilde). På denne måten er rammen avtagbar. Dette fungerer bra, men krever god nøyaktighet når en lager det til.

Det optimale er nok å spraye Goo lerret med utstyr av god kvalitet. Selv brukte jeg rulle. Jeg er likevel meget fornøyd med resultatet. Jeg grunnet med vannbasert maling. 1 strøk Jotun hvit matt 02. Derettet 2 strøk med Goo basecoat og til slutt 3 strøk med Goo topcoat. Det skal være litt stuktur i malingen - se blide under "minHjemmekino". Det gir en bedre dybde i bildet enn en helt blank overflate. Jeg gikk forresten i en skikkelig malerforetning da jeg kjøpte ruller og slikt. Jeg forklarte hva jeg skulle bruke malingen og rullene til og fikk endel nyttige tips - og ikke minst rett utstyr. Deretter gikk det hele smertefritt.

Se forøvrig lenkene som jeg har lagt inn under "minHjemmekino". Der er det lenket til flere Goo tråder. I den ene er det diskutert måter å henge opp lerret.

Edit: På bildet har jeg skrevet: "Skyves til siden, så henger lerret fast." Det skal være "skyves til siden, så henger rammen fast."

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg malt.. 3 lag base og to med topcoat.. Men strukturen er ikke noe særlig.. To striper a ca 10cm som strekker seg fra topp til bunn.. Det er håpløst å se film nå synes jeg. Er dette noe som vil forsvinne med tiden? Eller burde jeg legge ett lag til for å se om det blir bedre?

Er tre dager siden jeg malte.. og det har ikke forandret seg. :?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •