IKEA Tupplur holdes oppe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IKEA Tupplur holdes oppe?

Banalt spørsmål dette, kanskje, men... ser at en del her bruker IKEAs Tupplur rullegardin som lerret. Hvordan får man denne til å holdes oppe når den er rullet opp?? :-?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å montere det rett vei...?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fjerspennet inne i rullgardin mekanismen som må strammes tilstrekkelig opp til at den trekker duken helt opp og holder duken fast i opprullet tilstand. Har ikke så god kjennskap til Ikea rullgardinene direkte , men har litt erfaring fra andre nedtrekks lerret og rullgardiner.

Ruller duken ut av egenvekta av den fri rullgardin duken eller ikke helt opp, må man gjerne stramme fjæra, noe man gjør ved å trekke ned gardinen et stykke (noe som strammer fjæra), og kobble av den opphengs siden som den innvendige fjeren påvirker uten at låsemekanismen slipper løs fjæra, og rulle opp uttrekket med å holde i rullen rotere rullen mannuelt med denne opphengs siden ute , og kobble inn igjen når duken er oppe (uten at låsemekanismen slipper løs fjæra). Slippes fjæra løs fra låsemekanismen, slakkes den het, og man må begynne strammingen på nytt.

Har man gjort dette riktig vil fjæra få duken til å rulle seg helt opp , uten at fjærspennet er for lavt til å holde duken oppe, eller for høyt så hvis man mister nedtrekks snora at lerretet spretter opp i øvre stilling med stor kraft, følger med runt ellerat fjæra ryker når man trekker rullgardina helt ut....

Vet ikke om disse beskrivelsene hjelper deg noe, og det hender at det er slike invendige opptrekks fjærer brekekr av og slakker seg for så å feste seg igjen, slik at man kan bli litt lurt av innjusteringen.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikea rullgardinene er ikke fjerspennet, men rulles opp ved å trekke i en snor på på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ka
    Ikea rullgardinene er ikke fjerspennet, men rulles opp ved å trekke i en snor på på siden.
    Ja, nemlig. Men hvordan unngår du at den ramler ned igjen når den først er rullet opp??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ka
    ops: opps, da var det litt skivebom fra min side da, men da lærte jeg samtidig noe nytt om Ikea rullgardinene....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Ja, nemlig. Men hvordan unngår du at den ramler ned igjen når den først er rullet opp??
    Har du virkelig dette problemet, eller er spørsmålet hypotetisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du virkelig dette problemet, eller er spørsmålet hypotetisk?
    Ja, jeg har det problemet. Den holdes ikke oppe når jeg har rullet den opp.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Kan ikke si at jeg har problemer med dette på mitt lerret. Kan høres ut som du har lite friksjon på opphenget. Når jeg bruker lerretet til film, har jeg det ikke helt nedtrukket. Da fester jeg en klype på snoren oppe ved opphenget, slik at lerretet ikke detter ned.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påse at du har montert plasthjulene på hver side korrekt. Påse også at du har montert trådtrekket korrekt. Det skal være en viss motstand når du trekker i tauet.

Har benyttet IKEA Tupplur i hjemmekinoen før, samt montert 8 stk. som rullegardin i huset. Har aldri hatt det problemet du skisserer. Mulig ditt er defekt.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gikk det ikke ned. Men jeg kan anbefale å sette 2spikere i veggen med ca1cm mellomrom. Du kan der tvinne tråden rundt de et par ganger også sitter det perfekt. jeg gjorde det når jeg hadde tupplur.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •