Sort bakside...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sort bakside...

Ser at det er mange lerret som har sort bakside for å ungå lite/ingen gjennomlysning. Hva er fordelen med det når f.eks. et rammelerret henger på vegg? Da tenker jeg i forhold til et som ikke er sort bak. Jeg har et som ikke er sort bak og kan da se vist jeg vipper det frem litt at det slepper en del lys fra bildet igjennom. Hadde bildet blitt bedre vist det hadde vært sort bakside? Vist det er tilfelle er det noe jeg kan bruke bak på mitt for å få det sort?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 99,9% av tilfellene vil dette ikke ha noen praktisk betydning om lerretet har sort bakside eller ikke dersom det henger på vegg. Ser du film i et opplyst rom vil det lyset som skinner inn bak lerretet være ditt minste problem.

Men noen har jo lerretet hengende foran vinduer (evt med gardiner trekt for) og da kan det hjelpe med en sort bakside.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke den sorte baksiden som hindrer gjennomlysning fra for eller baksiden, men mer hvor lystett selve lerretsduke er i seg selv. Vil tro en sort lerret bakside er gunstig for å redusere at lys og lyskilder bak lerretet kan bli reflektert fra lerretet igjen og det dermed kan virke litt mer lysabsorberende på uønsket strølys denne måten.

Sort bakside kan vel også redusere antall spørsmål her inne i forumet for hvilken side man skal benytte av lerretet. Dette har nemlig vært et problem på noen populære lerret modeller tidligere, som har vært meget lik i hvit/gråfargen på begge sider, men som bare har hatt litt forskjeller i struktur på selve flaten. På den måten vil vel en sort lerret bakside virke mer "opplysende" hvis man ikke har gjøpt et av de litt spesielle sort daglys lerretene da...

Når det gjelder Rammelerretet til trådstarter, kan det kankje virke litt kontrast og sortnivå reduserende hvis lyset som kommer gjennom lerretsduken blir reflektert av veggen bak lerretet og reflekters mer diffust og litt forskjøvet tilbake og blander seg med det som skal være sort i bilde, men vil tro en sort flate bak på duken, eller sort stoff/filt oppspent rett bak duken eller på veggen vil kunne gjøre mye av den samme lysabsorberende effekten.

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Rammelerretet til trådstarter, kan det kankje virke litt kontrast og sortnivå reduserende hvis lyset som kommer gjennom lerretsduken blir reflektert av veggen bak lerretet og reflekters mer diffust og litt forskjøvet tilbake og blander seg med det som skal være sort i bilde, men vil tro en sort flate bak på duken, eller sort stoff/filt oppspent rett bak duken eller på veggen vil kunne gjøre mye av den samme lysabsorberende effekten.[/QUOTE]

Det skader ikke å prøve. Nå er jo veggene mine nesten hvite og de er av ganske brei panel som har både under og overliggende bord i samme bredde. Så vist det reflekterer tilbake så kan det jo gå i alle retninger. Så jeg skal ikke se bort i fra at det kan hjelpe. Må jo si at jeg har forsåvitt ikke problem med sortnivå, men jeg skal dekke halve lerretets bakside sort for å se om det har noe for seg. Gir en tilbakemelding på hvordan det ble.

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen forskjell.

Jeg dekket halve lerretet med sort filt på baksiden og jeg kunne ikke se noen forskjell i på bilde. Så da har ikke det noen hensikt hos meg ivertfall, men det var artig å teste det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke et lerret som slipper gjennom lys være dårlig pga at man taper lysstyrke. Dette er jo uavhengig av fargen på baksiden vil jeg tro men bør ikke et lerret reflektere lyset best mulig? Litt usikker her...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •