Lerret felt inn i tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret felt inn i tak

Jeg har en plan om å felle inn et lerret i taket.

Har absolutt null erfaring, men en gang må man vel begynne.
    Jeg blir sittende ca 5,5 m fra lerrete.
    Tror jeg satser på et kingpin, 4:3 2,4m, eletrisk.

Er det noen som har peilin på hvor strømuttaket er, og hvor stor boks jeg må lage i taket. Tenker da på en boks som jeg skal felle hele lerrete inn i samt støm/styring.

Snekkeren kommer om 2 dager, slik at jeg må få på plass alle rør før taket lukkes.

Skal bruke "kinoen" til PC, TV og kino.

Wise

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Beklager, jeg har ingen erfaring på området, men hvis du får målene på selve lærettet med oppheng og motor, så kanskje noen andre her kan lage en tegning eller komme med noen gode forslag..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått laget meg en kasse som er felt inn i taket på 2,6m.
    Blir litt greit å få hengt lerrete opp slik at det ikke synes.

Har lest meg blå for å finne ut hva og hvorfor jeg skal ha hva.

Hadde en stor plan om en 4:3 prosjektor, men nå ser det ut som om det blir 16:9 på et 200 cm lerret. Pj har jeg ikke bestemt meg for men en Panasonic PT-AE900 ligge langt fremme i køen. Kan feste den max 4,0 m fra lerrete. Regner med at det kommer til å funke.

Hadde vært lettere å kjøpt en tv ja.

Wise

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson TW600 og hvis du får god pris, Sanyo PLV-Z4, bør vel også tas med i vurderingen såvidt jeg har forstått.

Akkurat nå ligger vel PLV-Z4 hakket forran PT-AE900 på projectorcentral, men de er hvertfall gode begge to. Jeg synes det er litt synd at de ikke har testet TW600 enda, men det kommer vel det også.

Ser flere på forumet som er meget fornøyd med TW600. Den er rimeligere enn PT-AE900 og nesten halvparten av PLV-Z4, men med samme lcd-panel. Specsene på de tre projektorene er nærmest vilt forskjellige, men de har vistnok ytelser i samme område allikevel.

Lykke til med innbygg av lerretet! Post noen bilder av byggeprosessen og resultatet da vi er bilde-freaks alle som enhver her tror jeg.

BTW, hvis du lurer på avstanden på max/min zoom og har lerretstørrelsen for hånd så kan du lett bruke kalkulatoren på projectorcentral til å finne avstanden du må ha for å treffe innenfor lerretet!

TW600 ligger ikke inne i systemet på projectorcentral, men du finner samme funksjonalitet i epsons egen kalkulator som du kan installere på maskinen.

BTW2, ble mange endringer på denne posten min... Fant ut at Epsons amerikanske "TW600" ligger på projectorcentral (den heter hvis jeg ikke tar feil Powerlite Cinema 550 og ligger her)

BTW3, ny feil følger:
    Sitat Opprinnelig postet av en annen tråd på forumet
    TW600 er en blanding mellom amerikanske tw550 og tw800. Bildemessig kanskje mest lik tw800
    DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det bare var å løpe og kjøpe en pj jeg, men der tok jeg feil.
    Som sagt så går jeg for et 200 cm lerret, og det blir nok en 16:9 pj og lerret.
    Ikke lett det der å velge pj. Jeg har strømuttaket 4,2 m fra lerrete, og det hadde sett best ut om pj`en hadde hengt rett foran.
    Det med pj var en ide jeg fikk sekunder før snekkeren kom og platet taket. Derfor ble det en kjapp planlegging av hva jeg kunne ha skjult i taket. Har lagt opp et 2" plastrør til pj´en, satser på at det holde. Har strøm i eget rør.

Hvordan er det å spille pc/x-box i 16:9?

Bør jeg ha et 16:9 lerret, eller kan jeg kjøre et vanlig 4:3 lerret.

Har fått forståelse for det at folk her inne er bilde freaker. Skal ta noen bilder etter hvert som prosessen skrider fremover.

Wise

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør satse på 16:9. Og det er ikke noe problem med PC/XBOX i det formatet. På PC-en velger du bare 720x1280 oppløsning og på XBOX'en endrer du til 16:9 i innstillingene. Tar du den helt ut kan du få 720p fra XBOX'en din på utvalgte spill.

Ser spennende ut med innebygd lerret. Lurt en stund på å gjøre noe slikt jeg også, men slo det fra meg. Tenkte da å lage en tynn spalte i panelen slik at lerretet kom ned gjennom spalten. Kassetten skulle da være på loftet. De fleste lerret har min 40 cm drop så det burde ikke være noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange måtern å gjøre det på.
    Jeg har revet ned hele taket, dette for å få lagt inn spotlights.
    Rommet er 36 m3, og ca halve vil blir brukt til kino.

Jeg har bygd een kasse på 2,7m, av hvite vindusforinger. Denne skal jeg skru opp i taket, er også innlagt strøm i kassen.
    Kassen skal stikke ca 5mm nedenfor taket, slik at det blir lett å lage en fin avslutning.

Vet ikke helt hva jeg har begitt meg ut på, men det blir sikkert kult når det er fedig.
    Har allerede lagt 75 m rør i taket, og det kommer vel til å gå minst 100 i veggene.

Wise

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •