Valg av størrelse på lerret til Epson TW600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av størrelse på lerret til Epson TW600

Hei!

Beklager om dette har blitt spurt om før, men fant ikke noe som handlet om akkurat dette.

Jeg skal kjøpe meg en Epson TW600 og et Adeo Grayvision lerret en gang de nærmeste dagene, men er ikke helt sikker på hvor stort lerret jeg skal ha.

Sitte- og kasteavstand vil være omtrent det samme, ca. 3,9 meter.

Jeg vil gjerne ha lerretet så stort som mulig, så lenge det ikke ødelegger for billedkvaliteten. Har mest lyst på 240cm :wink:

Jeg sjekka kalkulatoren på projectorcentral.com, men der har de ikke tw600 på lista, så derfor spør jeg her

Noen meninger?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel si at 240 er passelig om du liker stort bilde. Med en sitteavstand på 3.9m får du et avstand/lerretstørrelse forhold på 1.625 X, noe som er rimelig uproblematisk. Fra denne avstanden vil ikke SDE være nevneverdig plagsomt, men med superøyne vil man nok likevel klare å se det

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg vil vel si at 240 er passelig om du liker stort bilde. Med en sitteavstand på 3.9m får du et avstand/lerretstørrelse forhold på 1.625 X, noe som er rimelig uproblematisk. Fra denne avstanden vil ikke SDE være nevneverdig plagsomt, men med superøyne vil man nok likevel klare å se det
    Støtter meg på AK her. Projektoren har ingen problemer med å klare den bildestørrelsen på den avstanden. En verdi på 1,625*bildebredden er akseptabelt, men den beste bildekvaliteten og "0-screendoor"-problem vil du nok få på ca 220-230.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, da bestiller jeg like godt alt sammen nå. Tenker det blir rimelig digg å gå fra 28" CRT tv/20" LCD pc-skjerm til dette

Den ultimate julegave til meg selv :lol:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig en TW-100 og sitter på eksakt samme avstand, 390cm. Kastelengden er 5.6m elns. Personlig liker jeg stort bilde og gikk for et 300cm (290cm synlig) lerret. Har aldri angret på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Jeg har forøvrig en TW-100 og sitter på eksakt samme avstand, 390cm. Kastelengden er 5.6m elns. Personlig liker jeg stort bilde og gikk for et 300cm (290cm synlig) lerret. Har aldri angret på det.
    Blir ikke screendoor ganske tydelig med så stort lerret på denne avstanden? Hørtes likevel ganske digg ut med 300cm lerret :razz:

Det ble forresten et Dreamscreen 230cm istedenfor Adeo 220cm, siden AVshop hadde Dreamsceen på lager og de skal være helt lystette (som jeg regner med vil være gunstig fordi det vil ha litt luft bak seg).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamscreen leverer vel kun hvite lerret. Blir nok bra det, selv om du ikke får den drahjelpen på sortnivået som et grått lerret gir. Fordel at det er lystett dersom det ikke henger helt inntil en vegg, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamscreen har grå lerret også, det jeg valgte heter DreamScreen DynaGray 230cm og det står at det er grått på AVshop ihvertfall.

Har hørt at Dreamscreen Dynagray er bittelitt lysere enn Adeo Grayvision, men jeg tipper sortnivået blir ganske likt, jeg har uansett nesten 100% lyskontroll.

Det har sort velur-ramme også, til samme prisen som 220cm Adeo uten velur :-)

Anyway, dette er min første projektor, tipper jeg blir rimelig fornøyd uansett :grin:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ikarus
    Dreamscreen har grå lerret også, det jeg valgte heter DreamScreen DynaGray 230cm og det står at det er grått på AVshop ihvertfall.
    Selvfølgelig...ops: Det visste jeg jo...

Sitat Opprinnelig postet av Ikarus
    Har hørt at Dreamscreen Dynagray er bittelitt lysere enn Adeo Grayvision, men jeg tipper sortnivået blir ganske likt, jeg har uansett nesten 100% lyskontroll. Det har sort velur-ramme også, til samme prisen som 220cm Adeo uten velur :-)
    Dreamscreens lerret er bittelitt lysere ja. Velourramme er også en fordel, det er jeg enig i. Eneste fordelen med Adeo da er at den nye Plano-rammen er vinklet 45 grader i stedet for 90 og da får en ikke noe gjenskinn fra rammen. Men med velour reduserer du dette betraktelig.

Dette blir nok kanonbra, og lykke til....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dreamscreens lerret er bittelitt lysere ja. Velourramme er også en fordel, det er jeg enig i. Eneste fordelen med Adeo da er at den nye Plano-rammen er vinklet 45 grader i stedet for 90 og da får en ikke noe gjenskinn fra rammen. Men med velour reduserer du dette betraktelig.

Dette blir nok kanonbra, og lykke til....
    Takktakk
    Men jeg trodde at DreamScreen også hadde rammen vinklet inn mot lerretet, hmmm :?:

Edit: Visste jeg hadde lest at rammen var vinklet inn mot lerretet et sted: http://avforum.no/forum/produkt-og-prisjakt-video/25140-dreamscreen-dynagrey.html
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Var ikke lett å få fokusen riktig mot det grå lerretet og den sorte stoff ramma gitt. Selve ramma har en skråkant ned mot lerretsduken, noe som var omtrent umulig å få fotografert.
    Vet ikke om det er 45 grader men.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •