DIY-lerret til Epson TW600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Marv sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-lerret til Epson TW600

Skal lage et lerret av en MDF-plate som skal brukes sammen med en Epson TW600 projektor.

Det jeg lurer på er hvor bredt lerret jeg burde lage og om det er 16:9 som er tingen? Sitteavstanden er på 3.5m ca, men PJ kan ha en avstand på opptil 4,5m om dette er nødvendig.

Er også usikker på hva slags maling og rulle som gir brukbart resultat.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en 16:9-projektor bør du ha et 16:9-lerret, ja.

Ingen erfaring med egenlaging av lerret, men er endel brukere som har god erfaring med ScreenGoo-systems. (Kan kjøpes gjennom AVshop bl.a.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er vel kanskje ferdig med lerretet nå...

Jeg laga meg selv et lerret til min epson og er veldig fornøyd med resultatet.

For og finne ut hvor stort det skulle være, så monterte jeg først opp pj. der den skulle være. slo den på og justerte størrelsen til det som passet best, tok så mål av bildet. Kjøpte så inn en duk (vanlig stoff men ganske kraftig), tynne trelister, maling, malingsrull (fin type). Brukte trelim og kraftig stiftmaskin (snekkertype) til å sette sammen rammen. Malte først duken med Lady takmaling type s2000 og spendte duken på rammen.

Litt spesiell løsning i og med at jeg har rammelerret som ikke henger fast på veggen. Kom frem til denne løsningen i og med at Tab- Tension koster såpass mye og at DIY rullegardin type er vanskelig og lage.
    Må bare nevne at jeg merka stor forskjell på orginal duk og malt duk, med hensyn til bildekvaliteten. Fargene og sortnivået ble merkbart bedre på malt duk. Er da litt spent på hvor bra Goo maling blir i forskjell.

Totalpris inkl verktøy: ca 800 kr.

Newcomer Marv sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så og si ferdig med lerretet ja, men har ikke fått PJ ennå. Kan slenge opp et bilde seinere når alt er på plass.

Fikk en huntonitt-plate fra maxbo til 89kr som egentlig kostet 260 spenn Med lister, maling og utstyr kom det på underkant av 500kr totalt.

Hva ble måla på ditt lerret og hvor lang avstand har du til PJ ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet mitt ble på 240 * 140 såvidt jeg husker.
    Kasteavstanden er på ca 4,5 m
    Var det minste bildestørrelsen jeg klarte og få til på den avstanden. Pga lerrets duken ikka fantes i breiere versjoner ble det sånn. Men størrelsen passet perfekt i forhold til sitteavstand og slikt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •