Kryssfinèr eller gipsplate? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Maskeringen utføres med trelister kledd med sort filt. Sitter som et skudd
    Joda, brukte trelister, eller plank vil jeg si. Stiftet fast stoffet på baksiden, satt som et skudd (som man kan se på bildet i min forrige post). Men det gir etter, blir slapt, mister stretchen osv. så det blir hengende i små poser. Det ultimate må jo være å lime fast filt - for en ting er sikkert, på neste forsøk skal jeg definitivt bruke filt. Etter mye leting fant jeg endelig noen som førte filt, en hobbyforretning - 59,- til 69,- pr.m.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd at det kan oppstå siging. Derfor er det som du sier en god idé å bruke lim. F. eks. påføre tapetlim på planken og kle filten på rett før limet størkner. Da slipper du "flekker" på filten.

PS: DIY lerretet ditt ser proft ut.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    PS: DIY lerretet ditt ser proft ut.
    Enig! Det ser veldig bra ut på bildet.
    Jeg har selv argumentert for at andre lerretsstørrelser enn projektorens native størrelse er fullt mulig for dem som har zoom på projektoren.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på skryt Og det er uber å se filmer på 2.35:1 uten å drive på med noe fancy maskeringsmekanisme. Men jeg har begynt på et nytt 16:9 lerret, og tenker jeg switcher om litt etter behov. Det går jo ikke an å se fotball eller tv på et så smalt lerret :roll: Det veier sikkert ikke mer enn 2-3kg, så å hekte det av - sette på loftet - hekte på nytt, blir en minimal utfordring.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt lei av å kunne se kun smalfilm på lerret, så jeg bygde et nytt et i 16:9 format. Samme greie, men brukte litt bedre beslag til hjørnene (resulterte i en ramme som ble meget stiv ), og limte ordentlig filt på som maskering istedenfor å stifte fast bomullsstoff. Endte da opp med litt dyrere lerret, men det ses da også på resultatet. Mye stivere, og maskeringsstoffet sitter dønn fast. Det veier veldig lite, så skal jeg se smalfilm (2.35:1 format) så bytter jeg ut til lerretet som står i naborommet, tar 1 1/2 minutt. Etter å ha brukt dette systemet et par dager anbefaler jeg det til alle som gidder å bruke 2 stk. Har du ikke et kurant maskeringssystem funker dette som knall! :!:

Har flytta litt på saker, investert i en brukt Pioneer DV-668 og skaffet en effektforsterker til - flytta tv'n over til en egen tv benk en annen plass i stua, hvis noen lurte på forskjellen på de 2 bildene. Smalfilmlerretet kan ses i det mindre bildet i den nederste høyre bildekant.

Edit:
    2.35:1 lerret er 90"
    16:9 lerret er 93"

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice...skikkelig lekkert!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble meget snygt, Atano

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sponplate OG duk

Sitat Opprinnelig postet av bblqg99
    Hva med å ta Ikea Lerretet eller Kirch løpemeter og spenne det utpå platen? Vil vel da også få en mer slett overflate

hvor får jeg tak i "kirsch løpemeter" da?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se under side 2 i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig lekkert lerret atano, du kunne ikke ha lagt ut full beskrivelse av arbeidsfremgangen, materialer og pris?

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poco_Niño
    veldig lekkert lerret atano, du kunne ikke ha lagt ut full beskrivelse av arbeidsfremgangen, materialer og pris?
    hadde vært fint om du kunne det ja :wink:

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mye å si egentlig. Jeg kjøpte den billigste furuplanken (19mm x 73mm ) jeg fant på trelastforhandleren, under 20kr/m. Pass på at planken ikke er skjev, da det selvfølgelig gir stort utslag på resultatet. Målte opp lengdene jeg skulle ha etter 16:9 formatet og brukte gjærsag til å kutte opp planken.

Jeg kan ikke si det ofte nok, men bruken av gjærsag er helt avgjørende for resultatet, da et par milimeter forskjell på lengdene gjør med en gang at ramma kan bli vinglete. Gjærsaga kostet 90,- (!!) på Clas Ohlson.

Når lengdene var ferdigkuttet brukte jeg et spraylim jeg fant på en hobbyshop rett over gata. Spraylimen var egnet til tekstiler, tre og papir. Vanlig tapetlim egner seg også godt, men du må som regel kjøpe ei bøtte i slengen. Sprayboksen kostet ca 50,- og jeg brukte kun en brøkdel. Filt finner du på samme type butikk, hobbyshops, og det kostet meg 19,-/m (kjøpte 2m). Spray på, legg på filten, og jevn ut med handa slik at overflaten blir fin, klipp av det som blir til overs. Akkurat det samme vi alle sammen dreiv på med på barneskolen 8) Hjørnene kan være litt tricky, men bruk litt tid på det for å få det til skikkelig. Her kan du bruke stiftemaskin for å stramme til litt ekstra. Jeg lot dette ligge over natten slik at limet var tørket da jeg startet neste dag.

Hadde kjøpt inn 4 hjørnebeslag hos jernvaren, jeg kjøpte de største jeg fant, 30,-/stk. Og tilhørende skruer som er lange nok til at det sitter, men ikke så lange at de går igjennom planken. Et viktig poeng her er at du skru på beslagene ytterst i hjørnet, ikke innerst. Og få planken så tett sammen som mulig før du skrur fast beslagene. Jeg stod på planken med begge føttene og pressa innover slik at 80kg vekt holdt de på plass. Resultatet ble ei ramme som ble så stiv som en.. ja... meget stiv ihvertfall.

Så begynner slitet. Kan vel bruke hvilket som helst lystett rullegardinstoff, Ikea sitt er vel det mest populære. Men det var akkurat for lite til mitt bruk, så jeg gikk for dyrere Kirsch stoff i løpemeter. Da fikk jeg også litt mere valgfrihet i fargevalg. Kostet ~600,- for 250cm x 195cm. Grunnen til at jeg bestilte litt i overkant av det jeg trengte er at under strekkingen av stoffet så kommer det godt med å ha endel stoff å holde fast i når du skal rive og slite i det. Tips her er å bruke en trekloss eller lignende (jeg brukte et avkapp fra treplanken) til å presse ned stoffet mens du stifter det fast. Bruk ordentlig stiftemaskin ala det man bruker for å henge opp plakater. Jeg lånte en fra jobb. Stifta fast stoffet på baksiden, mens ramma lå med fronten ned i gulvet. Husk å stram langsidene først, og deretter hjørnene. Viktig! Ikke vær redd for å ta i, ramma går istykker før stoffet gjør det :wink:

Og vips har du et ferdig rammelerret. Perfect! Skru fast et par treklosser (igjen bruk avkapp) på baksiden i øvre kant, så kan du lett henge den opp på skruer/spiker osv. Totalsummen kom seg på ca 850,- men greier du deg med et lerret under 200cm bredde så bruk Ikea rullegardin e.l. så presser du med en gang prisen under 500,- totalt.

Etter noen måneders bruk er det ingen tegn til svakhet i rammen. Den er så lett at man lett kan hekte det av og på med en hånd på ryggen. Maskeringen sitter som et skudd, så spraylim er absolutt å anbefale. Og best av alt, det ser meget proft ut, og bildet ble veldig bra. Jeg har testet det opp imot dyrere pulldown lerret, og det var kun nyanseforskjell på fargene, noe man kan justere lett på prosjektoren/dvd-spilleren. På endel dyrere prosjektorer vil man nok merke forskjell på et ordentlig lerret og et DIY, men på min Panasonic var det minimal forskjell. Det skal nevnes at jeg har 100% lyskontroll i rommet.

Der, det var den matpausen. Lykke til til dere som skal lage. Eneste du trenger er litt ledig gulvplass og 2-3 timer fritid.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke digitalkamera tilgjengelig under monteringen, men søk litt på forumer rundt omkring (vårt søsterforum i USA er å anbefale) så finner du lange billedserier med step-by-step oppskrift på hvordan lage. Det er egentlig bare å bruke hodet, og være litt handy, så kan man ikke feile.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •