Kryssfinèr eller gipsplate? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Jeg bruker selv sponplate for vegg som jeg har malt med lakkrulle og 07 takmaling. Sponplaten har jeg rammet inn med brystningslist lakkert gullfarget. Dette funker veldig bra og blir minst like bra som lerret. Vil absolutt anbefale å liste inn platen da du får bedre kontrastfølelse.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fadamacka
    Da har jeg vært og bestilt Kirsch i løpemeter...Så da tar det vel rundt en uke, og jeg har nytt lerret!
    Du får fortelle hvordan det ser ut når du får prøvd det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok med en liten presentasjon når alt er oppe for fullt.

Bestemte meg for 220cm bredde, i 4:3.

Å bruke Kirsch kontra gipsplate frigjorde meg totalt, da jeg ikke har begrensninger på tyngde nå i alle fall.

Bygger vel ramme/maskering i morgen, så får vi se når Kirsch ankommer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fadamacka; Noe nytt i saken?

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Siden vi ikke kan nevne forhandler og pris, sier jeg bare forhandler: "Interiørland". God service. Tar ca. 1 uke da de spesialbestiller.
    Da Ikea gardina ikke var bred nok (ca. 220), tenkte jeg å sjekke ut Kirsch gardina hos den samme forhandleren du brukte. Men prisnivået ser ut til å variere noe. De har to forskjellige sorter Kirsch i de fargene (hvit og "greyline"), og forskjellen på dem er lystett eller ikke lystett. Den lystette (som minner mest om Ikea sin), var dyr, dvs. 1500,- +. Mens den ikke fult så lystette lå rundt 600,- for samme dimensjoner. Problemet med den siste er dog at den er nesten helt gjennomsiktig, og ser ikke ut til å egne seg så godt som den lystette til et DIY lerret. Mitt spørsmål er da, til dere som har kjøpt Kirsch - Hvilken type kjøpte dere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte lystett, grå Kirsch. Standard bredde var 195 cm. Kjøpte 250 cm i lengde. Pris drøye 600 kroner. Kan jo være at de har gitt meg feil pris, men jeg klager ikke

Er prisen 1500 kroner, så er kan man jo kjøpe et Greyline i løpementer fra AV Shop istedenfor som et spleiselag 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, spennende, hadde egentlig bestemt meg for plate og goo, men kanskje jeg skal prøve meg i gardinbransjen heller

Interiørland ligger i samme bygget som jobben, så jeg får vel stikke og høre hva de skal ha for litt gardin.

Har dere mala rammeverket sort eller har dere trukket det med sort tøy?

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut denne, det er en god måte å gjøre det på.
    http://members.shaw.ca/danhanson/The...eenproject.htm

Jeg vurderer å strekke mitt rundt og maskere på selve lerretet istedenfor, med et eller annet borrelå system for maskering ned til 2.35:1
    Har sjekka ut endel "blendings-stoff" eller "blackout cloth" etter tips fra andre forum, men finner ikke noe som er like idiotsikkert som rullegardin. Kjøpte den hvite versjonen da jeg var litt skeptisk til om det ble for mørkt med grå. Den dukker opp om et par uker, så skal prøve å få ut et bilde eller to av resultatet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en 6mm huntonittplate med målene 2440x1220, den kostet kr 220,-

Malte med s1500 lysgrå lady takmaling. Er veldig fornøyd med bilde.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Kjøpte den hvite versjonen da jeg var litt skeptisk til om det ble for mørkt med grå.
    Du blir nok fornøyd, men sortnivået er bedre på den grå og uten at detaljene i de mørkeste partiene forsvinner nevneverdig. Du får fortelle litt når du får stoffet.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laga ferdig lerretet. Jeg greide selvfølgelig på en eller annen måte å rote til målene (Hvordan går det an?! ops: ), så det ble hverken 16:9 eller 2.35:1. Men etter noe roting med sag, tre, stoff og noen skruer "konverterte" jeg hele skjiten om til et reinspikka 2.35:1 lerret Håper det klarer biffen, da 8 av 10 dvd'er i samlinga er 2.35:1. Den ekstra maskeringa øverst og nederst på bildet er der for å unngå lys på veggen, så det er helt nødvendig når man ser film i 2.35, og ikke har mulighet for bakprojekson.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut.. Passer faktisk rimelig bra inn Hvilket duk material er det du har brukt?

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble brukt hvit/offwhite Kirsch lystett rullegardinstoff, ca 1 uke på bestilling fra Danmark. Brukte baksiden som er litt gråere og litt blankere, og synes det funker bra. Nå skal det sies at jeg viste rett på vegg før, og det var en uheldig løsning. Hvis jeg likevel skal trekke ut en negativ ting med lerretet er det at det ble nesten for bra, da screendoor effekten ble meget framtredende, noe som er problem for Panasonic PJ'n min.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Hvis jeg likevel skal trekke ut en negativ ting med lerretet er det at det ble nesten for bra, da screendoor effekten ble meget framtredende, noe som er problem for Panasonic PJ'n min.
    Tips: Still linsen på projektoren litt ut av fokus, og screendoor vil bli mindre synlig.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tips: Still linsen på projektoren litt ut av fokus, og screendoor vil bli mindre synlig.
    Hehe, joda, vet at det funker. Men synes det går litt for mye utover skarpheten. Må kompensere med ganske mye utav fokus for at det blir noe markant bedring. Det er vel prisen jeg må betale for å kjøpe en av markedets billigste projektorer :wink:

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å lage meg lerret, og prøve å pønske ut et par forskjellige måter å gjøre det på.

Jeg er litt usikker på om jeg klarer å få det stram å fint om jeg stifter det fast bak på ei ramme. har sett andre har fått det til her på forumet , men er ikke dermed sagt at jeg får det til. hehe

Tenkte på muligheten til å lime lerretet (ikea greyline eller Kirsch ) direkte på ei gipsplate som jeg skrur på veggen og lister rundt.
    Er dette unødvendig tror dere? Tror dere at til og med jeg klarer å få det stramt nok på ei ramme? :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Tror dere at til og med jeg klarer å få det stramt nok på ei ramme? :lol:
    Ja, det klarer du helt sikkert. Det blir som å spenne opp lerret for maling, og den teknikken er godt beskrevet her:
    How to Stretch Artists' Canvas

Det viktigste er å jobbe seg fra midten av hver side ut mot hjørnene slik at strammingen er symmetrisk gjennom hele prosessen.

Lykke til!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Tenkte på muligheten til å lime lerretet (ikea greyline eller Kirsch ) direkte på ei gipsplate som jeg skrur på veggen og lister rundt.
    Stift lerretet rett på veggen og masker rundt. Glem plata. Har gjort det selv.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog vær forsiktig med hvilket stoff du velger til maskeringslistene. Jeg brukte et bomullsstoff som var ganske billig, og etter bare en uke på så begynner det å gi etter, dvs. henger ned og ser skikkelig slapt ut. Du unngår selvfølgelig det her ved å bruke lim isteden for stifter, som er det mest vanlige, eller bruk litt dyrere stoff. Meget skuffende er det ihvertfall, og kjenner til flere som har dette problemet i etterkant.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskeringen utføres med trelister kledd med sort filt. Sitter som et skudd