DIY lerret uten rynker / bølger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY lerret uten rynker / bølger

For å ha en ting klart fra starten: Ønsker man å benytte en malt gipsplate har man allerede et DIY lerret uten bølger. Men, dersom man ønsker å benytte et greyline (ekte) eller et IKEA rullegardin som lerret uten at man får bølger "på kjøpet" kan følgende tips være verdt å vurdere.

Flere her på forumet har lagt ut bilder av DIY lerret og beskrevet at de har stresset for å få lerretet glatt med å strekke og strekke stoffet over og rundt ei plate og stifftet stoffet fast. Det å strekke et stoff "over" en kant på ei plate vil medføre at stoffet bukler seg. Følgende metode vil gi større strekk i lerretet. Se skissen som er vedlagt.

Tanken er enkel:

1: Først fester man lerretet øverst på veggen med en matt svartmalt glattkantlist med en ønsket bredde og fester med sorte stiftespiker.

2: Deretter strekker man lerretstoffet nedover rett på veggen og fester en matt svartmalt glattkantlist.

3 og 4: Ved å strekke og feste de 2 siste glattkantlistene på sidene vil lerretet være ferdig. Resultatet vil være et lerret uten bølger.

Overskytende lerretstoff utenfor glattkantlistene (dersom man har det....) skjærer man bort med en skarp tapetkniv.

Enkelt og greit

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått deg riktig nå?

Du har altså spikret lerretet direkte på veggen uten noen plate imellom?

Har du prøvd dette selv, eller er det en tanke du plutselig fant på.
    Jeg har nemlig tenkt på dette selv, men jeg har ikke hørt om noen som har gjort det og er usikker på hvordan resultatet blir. Det er jo som du sier veldig enkelt da. Slipper jo å få tak i plate

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har forstått meg riktig. Ser for meg at å strekke dette rundt ei plate blir for stress.

Har nå kjøpt filt (!) som jeg skal kle veggen med først og deretter vil jeg spikre (eller skru) lerret og ramme rett på veggen. Dette MÅ jo bare gi kinofølelse. 8)

Ulempen med å spikre (eller skru) det rett på veggen kan være at veggen blir full av hull. Nå er ikke dette et stort problem for meg da jeg pusser opp ei kjellerstue. Blir ikke resultatet med å "spikre på veggen" bra, kan jeg fjerne filten og lerretet og tapetsere over hullene etterpå.

Tenker jeg tar dette til helgen.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell oss hvordan det gikk når du er ferdig. Dette kan jo være interessant. Du mister jo muligheten til å ta ned og evt flytte lerret når det er lagt på selve veggen, men hvem er det som driver å flytter rundt på et rammelerret?
    Må ihvertfall sørge for at lerretet plassert riktig i forhold til prosjektoren.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Payen

Kommer til å bruke projektorens bilde på selve veggen som "mal" når jeg snekrer dette. Skal legge ut bilder når jeg er ferdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vil gjøre dette, men fortsatt kunne flytte på lerretet, kan man vel bare henge ei plate på veggen, og så spikre fast lerretet med lister, men bare spikre det i plata.
    Bare en tanke :roll: :wink:

Plata kapper man selvfølgelig til i riktig størrelse

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE MrCool

En tanke jeg skal tenke på... :lol: det må i så fall bli ei kryssfinerplate...orker ikke tanken på ei blytung sponplate, eller ei gipsplate. :?

PS: " Cool" redigering av bildet...bilderedigering har du gjort før

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget må jo i så fall være at plata er stiv nok, ellers er du inne på Stillehavet med hundreårsbølgen med en gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er vel sant det, man må ha ei stiv plate. Og da kan den jo fort bli tung også... :? Men ei 15mm tykk finér plate burde vel være stiv nok, men fortsatt ikke så veldig tung.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE MrCool og Mastif.

Nå må dere huske at plata i alle tilfeller skal ligge inntil en vegg. Dessuten så vil plata ha begrenset størrelse (240 cm x 140 cm). Tar man disse 2 forhold i betraktning skal det mye til før man får bølger på ei så lita plate... :wink:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir ikke bølger på selve plata. Men ei plate på den størrelsen vil alltid svikte noe hvis den ikke er uvanlig tjukk (ei vanlig veggsponplate på den størrelsen holder neppe). Hvis den så bøyer seg utover fra veggen, vil lerrett bli slakkere, og da kan du bølger i duken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte ei ramme og borrelås jeg... funket fint som bare det. Og så kan jeg bare ta ned ramma, løsne lerretet og rulle det sammen. Er fritt for bølger det også...

Se forøvrig hjemmesiden min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å bare skru fast en ramme på veggen (eks 2 toms 2) og bare strekke ut det man måtte bruke til lerret og så stifte dette fast.
    så kan man bare sette lister over der stoffet er stiftet. Videre er det jo bare å sette lister over der det stiftet, da slipperman disse hjørnene etc

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rinn: Hvor kjøpte du borrelåsen? Har sett de har noe lignende på Biltema. Må du stramme opp igjen lerretet med jevne mellomrom eller holder det seg stramt over tid?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hvordan jeg gjorde det :

Lagde en ramme med justert 95x15mm plank.
    Stiftet den sammen med stiftemaskin Rapid elektrisk.
    Trakk rammen med sort stoff til 29,- meteren. (Mange bruker fløyel)

La utover lerrete på gulvet.
    Stiftet så 25x12mm list på kantene (på kort og langsidene).
    La duken med lister oppå rammen. Skrudde fast listene på langsidene etterhvert som jeg strammet.

Lerrete ble etter min mening meget bra strekkt.

I ettertid viste det seg imdlertid at jeg strammet litt mye. Resultatet var at langsidene bøyde seg inn mot hverandre. Løste det enkelt med å sette opp en stiver bak lerrete på midten av rammen. Nå er det perfekt. (utenom at jeg i min litt raske omgang med listesagen har klart å lage lerrete 1,2 cm for bredt.... )

:x Irriterende...... :x

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •