Hvorfor er lerret så dyrt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er lerret så dyrt?

Hvorfor er lerretene så dyre? Bare se på greyline lerretene de selger her på forumet, 7000 kr for et tøy-stykke. Altså, et vanlig laken med samme størrelse koster en hundredel av prisen.

Kan noen anbefale meg et rimelig alternativ til min Panasonic PT-AE300E? Synes sortnivået er litt dårlig og at bildet kan bli litt for grovkornet og blast. Vet ikke om det siste skyldes prosjektoren. Slik situasjonen er nå sender jeg bilde rett på en hvitmalt gips-vegg. Veggen er helt hvit, men har ørsmå rugler i seg, selv om den fra avstand er super-glatt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lerretene er så dyre vet jeg ikke, men det brukes nok litt mere avanserte materialer enn bomull som er hovedingrediensen i laken Disse materialene er sannsynligvis også tilsvarende vanskeligere å bearbeide og bli derfor temmlig dyre i utsalg.

Når det gjelder alternativer til din hvite gipsvegg, vil jeg anbefale deg å male veggen (eller en plate) med en grå farge som f.eks Lady silkematt s2000 (eller enda mørkere). Dette koster ikke allverden og vil gi et bedre sortnivå enn en helt hvit vegg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Rimeligste Greyline ligger på 2999, da... Hvis du synes Greyline er dyrt, hva da med Stewart? Tror det kommer litt an på hva en har å rutte med til hjemmekino. Det er helt klart at visse lerret er bedre enn andre, spesielt pulldown, da de rimeligste ofte har mye bølger og annet ulumskheter. For øvrig er det kanskje litt dumt å betale 16500 for en projektor, for deretter å spare noen tusenplapper på å kjøpe et billig lerret å ende opp med bildekvalitet tilsvarende en 5000 kroners projektor...

Hvis du ønsker spare penger, hva med å male en vegg selv, da slipper en jo skikkelig rimelig unna! Du kan jo også lage deg et rammelerret med Greyline materiale!

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Male med Silkematt maling

Som nevnt tidligere i denne tråden samt i min tråd der jeg spør om hjelp til forbedret sortnivå, så anbefaler jeg virkelig til å gå til innkjøp av en liten boks med maling.

Jeg kjøpte selv en halvliter med Silkematt S2500 for 50,- så det er ikke allverdens investering. Det holdt til to strøk på 200x160 og bildet ble adskillig forbedret i forhold til matt hvit.

Lykke til

.Stian.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte billiglerret fra Sollux Royal første gang, og jeg var aldri fornøyd. Det jeg kjøpte i mai (var det vel) fra Lerret.no er av en helt annen klasse. Ikke bare mye mindre bølger (det er umulig å slippe helt unna det med et lerret som ikke er spent opp, men jeg har bare lagt merke til bølger én eller to ganger etter at jeg fikk dette), men også klart bedre bildekvalitet på grunn av materialet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret blir nok billigere med tiden skal du se. Produktene er i dag beheftet med skyhøy avanse/dekningsbidrag, ikke minst for å dekke utviklingskostnader. Etterhvert som hjemmekino bli mer folkelig, og "alle" skal ha prosjektor, vil vi kunne få kjøpt gode lerreter til langt lavere pris enn i dag.

Kvaliteten på dyre lerreter forsvarer likevel ikke prisen. Jeg har nå et Euroscreen Greyline lerret som jeg er meget fornøyd med. Før dette benyttet jeg meg av en hvit voksduk fra Jysk som en midlertidig løsning. Voksduken kostet meg ca. en hundrelapp. Det var en selger på Elkjøp som tipset om dette - da han mente at voksdukløsningen var like bra som noe annet han hadde sett. Jeg vet ikke helt om jeg kan gå god for en slik påstand, men uansett: En voksduk er faktisk en meget god løsning mht. til billedkvalitet, i hvert fall i forhold til prisen. Kvaliteten er selvfølgelig bedre på Greylinelerretet, men jeg er ikke sikker på om denne forskjellen kan forsvare prisforskjellen.

Personlig er jeg av den oppfatning at dersom man bruker mangfoldig tusen på en prosjektor, bør man også kunne ofre noen kroner på et skikkelig lerret. Men som en midleritidig løsning vil en voksduk være en meget god løsning mht. god billedkvalitet til en latterlig lav pris.

Poenget er altså at kvaliteten på dyre lerreter ikke nødvendigvis forsvarer prisen, kontra "fattig"-løsninger som absolutt kan gi akseptabel kvalitet. Her er det viktig å bruke litt sunn fornuft ut fra egne preferanser og lommebok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •