Hvit eller grått lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvit eller grått lerret?

Hei!

Jeg har en stue med god lyskontroll, men med hvite vegger og tak. Prosjektorene jeg vuderer er benq 7700 og projectiondesign model one mkII.
    Hvilket farge bør jeg gå for på lerretet, vurderer også å lage det selv og lurer i den forbindelse på hvilken maling jeg bør velge?
    Alle tilbakemeldinger og erfaringer mottas med takk!! :grin:

Mvh
    Geir v

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefalingen alle med digitale projektorer får, er grå duk. Dette kan du lese litt om her, om du gidder Adeo Greyvision er et hett produkt. Skal du male selv, vil jeg anbefale GooScreens Digital Grey, som jeg selv har meget god erfaring med. "Vanlig vegg/takmaling" kan ikke sammenlignes.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler du det samme for DLP i et rom med total lyskontroll? (dedikert kinorom med mørke vegger/filt)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler du det samme for DLP i et rom med total lyskontroll? (dedikert kinorom med mørke vegger/filt)
    Uten tvil.

Newcomer STUTTSEN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grått kontra hvitt

I hvilke situasjoner er hvitt lærret best i forhold til grått?

Hva gir grått lærret deg i forhold til contrast, Sortnivå osv som gjør dette bedre?

Skal snart handle nedtrekkbart lærret over plasma, greit å vite forskjellen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hvilke situasjoner er hvitt lærret best i forhold til grått?
    Når projektoren har "CRT sortnivå". Digitale projektorer drar alle nytte av grå duk.
    Hva gir grått lærret deg i forhold til contrast, Sortnivå osv som gjør dette bedre?
    Grått lerret er bedre egnet for de fleste. Det er mindre påvirkerlig for strølys og gir bedre sortnivå. Kontrasten vil vel på sett og vis være den samme, men bildet blir litt mørkere på grå duk.

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mottatt en prøve på Dreamscreen grå, og har hengt dette opp på det lerretet jeg har i dag. Det er et billig hjemmelaget rammelerret hvor duken er tilnærmet hvit. Ser helt klart den store gevinsten med bedre sortnivå, selvom dukprøven er liten (A4-størrelse).
    Men jeg ser også at det hvite blir litt noe mørkere, gråere, og at alle andre farger også blir litt annerledes og mørkere.
    Er det slik at man ofrer hvitt og klare farger for å oppnå bra svartnivå, eller merkes ikke dette når man ikke sammenligner direkte med et hvitt lerret? Eller kan dette elimineres ved kalibrering.
    Har tenkt å anskaffe nytt lerret når kinorommet er ferdig til våren, og nå som Dreamscreen leverer DÌY-duker på bredde opptil 300 cm, så blir det nok denne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg ser også at det hvite blir litt noe mørkere, gråere, og at alle andre farger også blir litt annerledes og mørkere.
    Er det slik at man ofrer hvitt og klare farger for å oppnå bra svartnivå, eller merkes ikke dette når man ikke sammenligner direkte med et hvitt lerret? Eller kan dette elimineres ved kalibrering.
    Dette vil du mest sannsynlig ikke merke i det heletatt. Kun ved direkte sammenligning side ved side vil du se det. Øyet opfatter det hviteste som helt hvitt. Det betyr at det lyseste på en grå duk også oppfattes som hvitt.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne linken ligger en eller ann plass på forumet men finner den ikke igjen i farten, mye interesant lesestoff her + litt bilder

http://www.romabio.dk/default.asp?id...ontent=3&mnu=1

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker AK, trur jeg skal gå for grått nedtrekkbartlærret, Har en BenQ 5120 DLP proj

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker AK, trur jeg skal gå for grått nedtrekkbartlærret, Har en BenQ 5120 DLP proj
    Bare hyggelig. Til 5120 bør du definitivt gå for grått.

Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok heftegrunn(veldig mat maling) s 1500 på mitt lerret i starten, fikk en demo hos en kar som hadde brukt vanlig maling i stendenfor screengoo og resultatet var meget bra. Han hadde også en fargeprøve/testplate med screengoo som vi flyttet rundt på skjermen under filmen, dette uten merkbar forskjell i kvaliteten.
    Dette kan muligens oppfattes som banning i kirken blant enkelte entusiaster, men jeg tror alikevell at de som velger å vente med det flott kjøpe lerretet sitt, eller screengoo vil få mange flott kino opplevelser og vil nok heller ikke oppfatte det som noe stort problem. :-D

Mvh GeirV

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Banning i kirken

Er bare å si det du mener geirV så lenge du har testa utsagnet ditt, ta står man på tørr grunn

Trenger ikke mere enn en hvit vegg for å få kino opplevelse, men det er jo greit når man sitter på valgdagen, skal jeg kjøpe hvitt eller grått å hvite andre folks/eksperters råd uansett...

Jeg har selv testet ved å ta et gråaktig a3 ark å teipe det på mitt hvite lærrett, jeg merken forbedring i sortnivået på den lille a3 delen, derfor kommer jeg også til å velge et grått lærret som sagt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •