Avstand til lerret.. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 159
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Kan man sitte nærmere et lerret kontra tv-skjerm med samme oppløsning og samme størrelse ?
    Jeg vil tro man kan sitte like nærme. Men noen vil kanskje føle mer ubehag med å sitte nærme en tv, fordi den "stråler" mot deg mens en projekter "stråler" mot lerretet. Om dette har innvirkning på øynene vitenskaplig sett vet jeg ikke Men det er jo den personlige følelsen som gjelder. Og det mener jeg gjelder for avstand uansett skjermtype også. Det er snakk om smak og behag

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Jeg vil tro man kan sitte like nærme. Men noen vil kanskje føle mer ubehag med å sitte nærme en tv, fordi den "stråler" mot deg mens en projekter "stråler" mot lerretet. Om dette har innvirkning på øynene vitenskaplig sett vet jeg ikke Men det er jo den personlige følelsen som gjelder. Og det mener jeg gjelder for avstand uansett skjermtype også. Det er snakk om smak og behag
    Ok, det har jeg hørt fra andre også, at tven lyser mer. Men har man mulighet for å justere ned baklyset på lcd-tven så blir det vel evt trolig bedre ?
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    De sier to ting; 1.5-2.0x bredde (avhengig av oppløsning) eller 2.0-2.5x høyde... Tror kanskje det greieste er å forholde seg til bredden. Med 254 cm diagonalt, har du vel en 220 cm i bredden (orker ikke pytagoras nå... :? ). Da burde du vel sitte noe sånt som 3.3-4.4 meter unna, og da er helt korrekt 3 meter noe i underkant. Hvordan projektor skal du bruke?
    Dette innlegget er fra 2003, og man hadde vel dvd som vanlig kilde, ikke blueray. Blir det virkelig tilfredstillende bildekvalitet uten for mye støy når man sitter så nærmt ved dvd-spilling ?

Newcomer humblen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det har jeg hørt fra andre også, at tven lyser mer. Men har man mulighet for å justere ned baklyset på lcd-tven så blir det vel evt trolig bedre ?
    Dette innlegget er fra 2003, og man hadde vel dvd som vanlig kilde, ikke blueray. Blir det virkelig tilfredstillende bildekvalitet uten for mye støy når man sitter så nærmt ved dvd-spilling ?
    Det er fortsatt en god regel at avstanden til skjermen/lerretet bør 1,5 - 2,0 ganger bredden på skjerm/lerret.

Det mange likevel synder mot er høyden man monterer skjerm/lerret i.
    Det blir mange stiver nakker rundt omkring, når lerretet ofte henger nesten en meter for høyt!

Når tilskueren ser rett frem, så skal blikket falle midt på lerretet/skjermen. Det er bl.a. derfor kino-saler har amfi-formen.

Nye flatskjermen (plasma) har høy lystyrke, så de skal fungere godt i lyse rom men demper seg ofte ned automatisk når mørket faller på. M.a.o. svært gode alround-løsninger for "hjemmekino" i stua - store og billige har de også blitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humblen
    Det er fortsatt en god regel at avstanden til skjermen/lerretet bør 1,5 - 2,0 ganger bredden på skjerm/lerret.

Det mange likevel synder mot er høyden man monterer skjerm/lerret i.
    Det blir mange stiver nakker rundt omkring, når lerretet ofte henger nesten en meter for høyt!

Når tilskueren ser rett frem, så skal blikket falle midt på lerretet/skjermen. Det er bl.a. derfor kino-saler har amfi-formen.

Nye flatskjermen (plasma) har høy lystyrke, så de skal fungere godt i lyse rom men demper seg ofte ned automatisk når mørket faller på. M.a.o. svært gode alround-løsninger for "hjemmekino" i stua - store og billige har de også blitt.
    det sier at man uten problemer kan ha max 15 graders vinkel fra toppen av bildet til sitteplassen
    jeg skjønner du er fornøyd med den nye tven?! 8)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonsmurf
    det sier at man uten problemer kan ha max 15 graders vinkel fra toppen av bildet til sitteplassen
    jeg skjønner du er fornøyd med den nye tven?! 8)
    Klarer man å måle det da - hvordan?
    Hodehøyde midt på lerretet/skjermen er vel en enkel og grei regel?
    Joda - har en ny 63" tommers plasma i stua.:-D

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv prøvd meg fram til og regnet meg fram til at avstand til lerret bør være 1,25 ganger bredden på lerretet. Dette tilsvarer hodestørrelsen du ser på en person som sitter ca en halv meter avstand, og et hode som fyller hele skjermen i høyden. Med andre ord "vanlig prate avstand".

Men som sagt, smaken er som baken. Og jeg tror tror det er like feil å finne opp en formel for sitteavstand, som å finne en formel for hvilken type høyttaler som er best, eller om man bør kjøpe dlp eller lcd Folk må prøve seg fram selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ved dvd-avspilling jeg stusser litt..kan bare ikke tenke meg at bildet blir særlig støyfritt når man sitter så nærmt som 2 x bredden av lerretet ved dvd-avspilling..??

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ved dvd-avspilling jeg stusser litt..kan bare ikke tenke meg at bildet blir særlig støyfritt når man sitter så nærmt som 2 x bredden av lerretet ved dvd-avspilling..??
    Invester i en BluRay-spiller som også oppgraderer vanlig dvd til 1080i, så vil du få en opplevelse du aldri vil glemme ved å sette deg så nære skjermen.

Ev. prosjektor du har må jo også klare det formatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Invester i en BluRay-spiller som også oppgraderer vanlig dvd til 1080i, så vil du få en opplevelse du aldri vil glemme ved å sette deg så nære skjermen.

Ev. prosjektor du har må jo også klare det formatet.
    Ok, hjelper det å oppgradere vanlig dvd til 1080 rent kvalitetsmessig ? Trodde det var bare for å få det til å passe med pixlene i tv eller projektor..men at dvd, som vanlig er 576p, er og blir 576p kvalitetsmessig no mather what ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hjelper det å oppgradere vanlig dvd til 1080 rent kvalitetsmessig ? Trodde det var bare for å få det til å passe med pixlene i tv eller projektor..men at dvd, som vanlig er 576p, er og blir 576p kvalitetsmessig no mather what ?
    Du får et radikalt bedre bilde når du spiller av p.g.a. tilpasningen spilleren gjør. Det er riktig som du sier - det er kun en tilpasning som skjer. DVD'n forblir selvsagt i sitt gamle format. Personlig har jeg hatt stor glede av å se gamle DVD'er om igjen i nytt format...:-D
    Noen onde tunger sier - hva skal vi egentlig med BluRay nå da?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får et radikalt bedre bilde når du spiller av p.g.a. tilpasningen spilleren gjør. Det er riktig som du sier - det er kun en tilpasning som skjer. DVD'n forblir selvsagt i sitt gamle format. Personlig har jeg hatt stor glede av å se gamle DVD'er om igjen i nytt format...:-D
    Noen onde tunger sier - hva skal vi egentlig med BluRay nå da?
    Ok, men denne tilpassningen gjør vel receiveren like godt hvis bra oppgradering i den ? Kan noen DVD-spillere oppgradere til 1080 ? TVen min oppgraderer ihvertfall bra føler jeg, gjør projectorer det også ? Slik at man får vel til denne oppgraderingen like bra uten å invistere i BD-spiller ?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand til lerretet blir vel smak og behag, på samme måte som hvor nær man liker å sitte på kino... Og så må man selvsagt ta hensyn til hvor god projektor/kilde man har, og hvor viktig bildekvaliteten er i forhold til størrelsen på bildet. Høydeplasseringen bør tilpasses etter hvor tilbakelent man liker å sitte.

Så mitt råd til en "nybegynner" som skal bygge seg hjemmekino er: Gå på kino og sett deg så langt unna at du synes bildet har perfekt størrelse. Prøv å se hvor langt unna du sitter i forhold til bildets bredde (eller for all del mål opp hvis du har muligheten) og så få en demo av projektoren/kilden du vurderer og se om du evt må sette deg lenger unna for å oppnå ønsket bildekvalitet. Og drit i hva alle andre sier om "anbefalt" sitteavstand!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er tilbud på elektriske lerret på en aktuell nettbutikk; og lurer på følgende:

Aktuell pj er Sony HW10 (etter først å ha snust på Epson 3000)

Lengden på rommet er omtrent 3,6 meter og jeg skal ha sofa helt inntil bakveggen, samt da prosjektor festet i taket. Bredden på rommet er vel omtrent 3,4 meter

Snakker vi da 77" eller 92" (eller kanskje noe midt i mellom ?)

Jeg trives ikke med for store lerret, og liker meg litt bak midten i en kinosal.

Takk for svar....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    92" vil passe godt

Er uansett ikke værre enn å bare ha et mindre bilde på lerrete om det blir *litt* for stort.

Eneste tingen som er sikkert, er at det ikke eksisterer noe værre enn for lite lerret :P

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. 92" høres perfekt ut for deg.:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min påstand er at alle moderne projektorer har godt nok bilde til å sitte så nærme en vil. Det viktigste med tanke på avstand er derfor at en slipper å vri hodet for å få med seg hva som skjer, dette blir slitsomt i lengden. Til nybeynnere som ikke vet hvilken avstand de foretrekker, dette varierer nok litt fra person til person, anbefaler jeg å teste med bildet på et hvitt laken i starten og eksperimentere med ulike størrelser. Når en har funnet en komfortabel størrelse er det bare å måle opp og kjøpe lerret nærmest mulig i størrelse.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både 160cm bredt lerret på ca 4m avstand og 200cm bredt lerret på ca 3.8 meter. 160cm virket ikke særlig stort, men i ettertid merket jeg at innlevelsen var litt bedre med lite lerret. Det store lerretet gjorde at jeg kom for nærme noen ganger.

Spesielt i filmer med mye closeups, panorering, rask klipping osv. gjorde at en fikk følelsen av å falle litt ut av filmen. Derfor er det viktig å ikke velge for stort lerret. Jeg tror ikke dette har så mye med oppløsningen på projectoren å gjøre (dette var en infocus 4805).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet ut at sitteavstand til mitt 120' lerret føles riktig ved ca 4.5 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Trenger hjelp til valg av størrelse på lerrett

Har en Epson TW 3500.

Rommet er 4,5 m langt og det er 2m høyde.

Hvilken størrelse bør jeg velge på lerrettet?

Må ha projektoren montert i taket

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sedan du redan har Projektor är det väl bara hänga den upp och slå bild på väggen så ser du den storleken som passar bäst där du sitter och ser. Men med den låga takhöjden kan du nog inte ha större än 106". Hänger du PJ kloss mot taket så får du ca 50-55cm höjd från golv till nederst på bilde.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av lerret
    By ovegeir in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 06-28-2005, 09:38
  2. Lerret og framviser eller plasma-TV
    By Haugen in forum Lerret
    Svar: 7
    Siste melding: 05-27-2005, 19:55
  3. Spsm om lyd bak lerret og farge på lerret
    By tor rasmussen in forum Kalibrering/tweaking