Næmmen heisann..!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Næmmen heisann..!

hei på dere!
    bare lurer på hva om dere tror man vil se noe særlig forskjell på disse to lerretene:
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=353

og:

http://www.hattelco.se/ps.asp?it=105996&mlevel=

har planer omå bruke den på den nye Sanyo Plv-Z4
    Normale lysforhold.

bare lurer på om man virkelig vil merke hvor de ekstra tusenlappene forsvant.. må jo ha med fjernkontroll og receiver på Adeo.

Er det forresten dumt av meg å velge et hvitt lerret her... finner ingen rimelig motoriserte gråe..
    (er ny på PJ skjønner dere=)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det adeo lerrettet har jo gain på 1,5, det er alt for høyt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på disse lerretene ja. Det ene har 2.0 gain mens det andre har 0.85
    Kingpin lerretet med 0.85 gain er langt bedre egnet i en hjemmekino. Gain på 2.0 (på et hvitt lerret) er kun brukbart til powerpoint presentasjoner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuuuusen takk.... det var jo VELDIG greit å få vite, så jeg slapp å svi av altfor masse penger på feil lerret=)

Men er det noe spesielt lerret dere ville anbefale til denne prosjektoren i prisklassen opp til 4000ca MED elektrisk motor og fjernkontroll?
    burde jeg velge et grått et??

alex..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg ville valgt grått, siden duken da er litt mindre følsom for strølys i rommet. På en hvit duk vaskes bildet bort av den minste lyskilde i rommet. Det holder at rommet har hvite vegger, så vil lyset leflekteres fra lerret ut på vegg og tilbake, og vaske vekk alt som minner om sortnivå på lerretet.
    Har du derimot mørke vegger, og god lyskontroll er hvitt lerret best. Z4 har jo en veldig bra iris, slik at du kan tilpasse lysutbyttet til de fleste forhold.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hørtes logisk ut ja..
    da gjelder det bare å finne et grått lerret..
    noen tips??

tusen takk for all hjelp..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adeo Greyvision og DreamScreen DynaGrey er gode alternativer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greyline lerret er jo ganske rimelige?

etter det jeg har forstått har jo disse littegrann struktur, men de er vel ikke helt på trynet er de?

var jo temmelig pop før adeo etc kom på markedet? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsa_bergen
    greyline lerret er jo ganske rimelige?

etter det jeg har forstått har jo disse littegrann struktur, men de er vel ikke helt på trynet er de?

var jo temmelig pop før adeo etc kom på markedet? ;-)
    Hjemme hos oss bruker vi greyline sammen med en pta 700. (kan vel sammenligens med en z4)
    Når bildet er helt hvit går det an å se antydninger, men ikke plagsomt eller sjenerende.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes at det står litt interesant info om lerret og gain på dnne siden: http://www.projectorcentral.com/proj...reens_gain.htm.

Med den lerret størrelsen og den projektoren som du angir alex.mk , er jeg enig i de som vil benytte et 0.8 gain grått lerret sammen med Z4 projektoren

Er ikke helt enig i alle beskrivelsene i innleggene over med høy gain, fordi høyere gain kaster lyset mindre vidvinklet og mindre diffust tilbake, så lyse vegger, gulv og tak, vil ikke motta like mye lys fra lerretet, og vil heller ikke kaste like mye lys tilbake mot sitte possisjon. Det største problemet med høy gain er hotspotting med store variasjoner i lysintensitet i det reflekterte bildet avhengig av betraktnings vinkelen, og har man en lyssterk projektor på et lite høy gain lerret, blir bildet ubehagelig lyst å se på i et mørklagt rom. Dårlig sortnivå i det som skal være mørkt i bildet, kommer vel mer av at projektoren ikke klarer å lukke ned lyset fra lampa tilstrekkelig mye, og et høygain lerret vil derfor avsløre dårlig sortnivå fra projektoren på en mer overbevisende måte..... Skal man ha et kjempestort bilde fra en projektor med lite lysutbytte og god kontroll over sortnivå, er vel høy gains lerret mer å anbefale og har vel litt mer for seg.

En annen ting som jeg vil nevne og som kan være lurt å vurdere i lerret sammenheng, og noe som man kankje ikke tenker på hvis man er litt nybegynner og skal kjøpe sitt første lerret, er å velge et lerret som er plant og som ikke vil få bulker og rynker over tid. Ramme lerret, er vel det mest gunstige i forhold til størrelse og pris på de billigste modellene, og hvis man har plass til et lerret oppslått hele tiden, mens tab tension lerreter er en litt dyrere og mer påkostet lerret duk på rull løsning for elektrisk nedrullings lerret som strammer den nedrullede duken horisontalt så den blir plan sånn at man ungår forstyrrende bulker og og ujevnheter som fører til bildefeil som er spesiellt forstyrrende ved panoreringer osv. Har ennå tilgode å se nedtrekks/elektriske lerret som etter litt brukstid,ikke er blitt forskjellig strekt og litt mer bulkete ut mot sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DreamScreen DynaGrey