Hvordan best tilpasse et 1:1 lerret til 16:9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan best tilpasse et 1:1 lerret til 16:9

Har et Projecta Proscreen lerret 150x150. Jeg har nå kjøpt meg en 16:9 projektor (PT-AE300) og lurer på hva jeg kan gjøre med lerret for at det bedre skal tilpasses 16:9 formatet. I tillegg, er det å anbefale at jeg maler det grått eller noe slikt for å få bedre sortnivå? Stuen har lyse vegger og lyst tak, og jeg tviler på samboeren er klar for mørke vegger :wink:

Kan jeg maskere med sort tape eller noe på lerrete pfor å tilapsse det til 16:9? Bør jeg i så fall kun maskere rundt bildet( en form for ramme), eller hele området hvor det ikke vises noe?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan best tilpasse et 4:3 lerret til 16:9

Sitat Opprinnelig postet av Trancton
    Har et Projecta Proscreen lerret 150x150 (4:3 mao.). Jeg har nå kjøpt meg en 16:9 projektor (PT-AE300) og lurer på hva jeg kan gjøre med lerret for at det bedre skal tilpasses 16:9 formatet. I tillegg, er det å anbefale at jeg maler det grått eller noe slikt for å få bedre sortnivå? Stuen har lyse vegger og lyst tak, og jeg tviler på samboeren er klar for mørke vegger :wink:
    Jeg ville beholdt lerretet som det er. Jeg har en personlig teori om at vegger og tak bør være en del mørkere enn lerretet. Dessuten er lerretet ditt et godt lerret som neppe blir bedre av maling. Skru heller ned lysstyrken på prosjektoren og skaff deg gode blendingsgardiner. Det vil sannsynligvis ha gunstig innvirkning på lampens levetid og senke støynivået (ikke det at noen av de tingene er noe stort problem med PT-AE300).

Når det gjelder tilpassing til 16:9 ville jeg vurdert om det er mulig å maskere nederste eller øverste del av lerretet med svart stoff. Hvis lerretet er av rullgardin-typen, trenger du jo ikke dra det så langt ned. Da kan du feste svart stoff i forkant av rullgardin-"hylsteret" slik at det henger ned foran øverste kant på lerretet. Det skulle gi nok fleksibilitet og god maskering til de fleste formater.

Har du svart kant rundt lerretet slik det er nå, eller er lerretet helt hvitt?

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, god idé. Mest sannsynlig, kommer bunnen av bildet til å utgjøre bunnen på lerret. I tillegg har jeg rullegardin lerret, så sånn sett slipper jeg jo å rulle ut hele lerret. Kan da som du sier, maskere topp og bunn med stoff for å markere rammen for bildet. Tar turen innom Clas Ohlson på vei hjem fra jobb i dag og sjekker alternativene. MUligens jeg kjører sort elektrikertape eller noe for å markere endene. Det er jo lett å fjerne også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trancton
    Ja, god idé. Mest sannsynlig, kommer bunnen av bildet til å utgjøre bunnen på lerret. I tillegg har jeg rullegardin lerret, så sånn sett slipper jeg jo å rulle ut hele lerret. Kan da som du sier, maskere topp og bunn med stoff for å markere rammen for bildet. Tar turen innom Clas Ohlson på vei hjem fra jobb i dag og sjekker alternativene. MUligens jeg kjører sort elektrikertape eller noe for å markere endene. Det er jo lett å fjerne også.
    Anbefaler IKKE elektrikertape, siden den har en ganske blank overflate, og maskering bør være matt. I tillegg kan den skape problemer når du ruller opp lerretet (hvis limet begynner å bli dårlig).
    Hvis du vil ha svart kant rundt hele lerretet og ikke har det, kan det være en ide å trekke lerretet helt ut og male en svart kant på noen centimeter rundt hele lerretet. Med den tidligere nevnte stoffbiten hengende i overkant av lerretet vil du ha enkel maskering for de fleste formater.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •