IKEA rullegardin - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 140
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville ikke valgt hvitt. Da kan man liksågodt vise filmen på hvit vegg sortnivå blir klart bedre med den beige....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk antilop sin hjemmeside og se på lerret'et han har. Jeg hadde akkurat det samme (grått=beige). Det ser da virkelig grått ut og ikke beige, men se også forskjellen på det "gråe" lerret og den hvite veggen bak. Ja? du så det? Med den grå (av noen kalt beige) blir sortnivå klart bedre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt den beige varianten selv.

Det at "...sortnivå blir klart bedre..." kan mulignes avhenge av type projektor man har. For min X1 var forskjellen lite merkabar, men kanskje en LCD-projektor vil dra nytte av den lille beige nyansen.

Skal du få noen effekt på sortnivået, så velg ekte grå duk. Enten Greyline, eller grått lystett rullegardinstoff fra Kirsch.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok...avhenger sikkert av type proj. Med min AE300 ble det "natt og dag" Men jeg sammenlignet mine ordentlige greyline med ikea-greyline og the real thing var hakket bedre ja.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal - skal ikke.

Jeg tror Ikea i Oslo kun har den hvite varianten igjen. Det er vel bedre enn ingenting. Hvor får man kjøpt kirch-produkter da?

Ps. Får projektoren i morgen da den ikke var på lager. Får den til 13k.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP4805 til 13K. Gratulerer 8)

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kirsch har en ordinær hvit lystett rullegardin 180 x 160 til 269,- Er denne like egnet som som lerret som den du får hos Ikea?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville forundret meg mye dersom så ikke var tilfelle.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg har kjøpt en sådan nå, som jeg kan bytte i verste fall. Kirsch har kommet med et nytt (?) rullegardinstoff beregnet (!) som filmlerret der den ene siden er hvit (grått finnes ikke) og baksiden er sort. Ulempen her er at jeg må vente i to uker på bestillingen.

Hvorfor er Ikea Tuppulur så populært? Er denne modellen bedre egnet enn andre modeller? I forhold til mønster og sånn..

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Ok. Jeg har kjøpt en sådan nå, som jeg kan bytte i verste fall. Kirsch har kommet med et nytt (?) rullegardinstoff beregnet (!) som filmlerret der den ene siden er hvit (grått finnes ikke) og baksiden er sort. Ulempen her er at jeg må vente i to uker på bestillingen.
    Jeg har hørt noe slikt før, men da jeg stakk innom leverandøren av Kirsch her i lokalområdet hadde de aldri hørt om det. Siden jeg er god kunde der fikk jeg dem til å ringe levarandøren i Danmark, som heller ikke viste om noe slikt stoff. Hvor fikk du denne informasjonen? 2 uker er vel standard ventetid på Kirsch stoff i løpemeter, da de fleste ikke fører noe slikt som lagervare.

Hvorfor er Ikea Tuppulur så populært? Er denne modellen bedre egnet enn andre modeller? I forhold til mønster og sånn..
    Billig? tilsvarende i Kirsch koster ca. det dobbelte. Men trenger du skikkelig stort lerret blir det vel rimelig vanskelig med Ikea gardin.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nevnes i svært liten grad i denne tråden at "tupplur" rullgardinen har helt feil fargetemperatur. Det er med andre ord et "lerret" de med projektorer, uten avansert fargejustering, bør holde seg langt unna.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert sant det Hi-Fil, men nå betyr ikke nødvendigvis helt korrekte farger all verden heller for alle. Jeg er mest opptatt av sortnivå og kvalitet ellers liksom. Farger blir så moddet av filmfolkene uansett at jeg ikke bryr meg så mye.

Men skjønner at mange er opptatt av dette da. Men ikea-lerret er utrolig billig. Og dem fleste kjøper det som en midlertidig løsning eller som en "borte" -løsning (jeg har flyttet mitt ikea-lerret til kameraten min i bergen, slik at når jeg er på ferie så kan jeg ta med projen og se film hos ham). Og til dette formålet funker det ypperlig. Det er snakk om ca 3k i prisforskjell da...

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atano: Informasjonen kom fra Interiørland ved siden av Østfoldhallen i Fredrikstad. Jeg spurte i utgangspunktet etter Kirsch løpemeter lystett i grått, men den hadde utgått. Damen sa at det hadde vært en kunde i forrige uke og spurt om det samme, derfor visste hun om det stoffet som jeg nevnte over. Ho ringte og spurte om pris og leveringstid (fra Danmark).

Så det må jo finnes.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var innom IKEA i Stavanger forleden dag hadde de godt utvalg i grå tupplur rullegardin. Er det ikke denne som visstnok skal være forsvunnet?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare tull på Ikea? Sier dem at modellen har utgått hvis det ikke er mer igjen på lager sånn at folk skal velge en annen farge?

Finnes det andre butikker enn Ikea som selger grå rullegardiner?

Prøvde i helgen med hvitt laken som lerret.. Prøvde også med brun papp. Det gjorde selvfølgelig bildet for mørkt, men jeg syntes kontrastene ble bedre, bildet ble klarere. Enkelte scener (under vannet i Deep Blue Sea) fikk mere dybde. Så jeg er overbevist om at grå må gi bedre bilde enn hvitt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grå og til dels andre mørke farger er bedre på sortnivå enn hvitt. Men fargene blir self mest "true" med hvitt lerret, men i bunn og grunn har fargene minst å si når det gjelder bildekvalitet syntes jeg.

Newcomer Raizing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atano: Informasjonen kom fra Interiørland ved siden av Østfoldhallen i Fredrikstad. Jeg spurte i utgangspunktet etter Kirsch løpemeter lystett i grått, men den hadde utgått. Damen sa at det hadde vært en kunde i forrige uke og spurt om det samme, derfor visste hun om det stoffet som jeg nevnte over. Ho ringte og spurte om pris og leveringstid (fra Danmark).
    Går det an å fremskaffe varenummer på riktig Kirsch da? Ikke alle Interiørland som klarer å hjelpe uten nemlig :\

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Grå og til dels andre mørke farger er bedre på sortnivå enn hvitt. Men fargene blir self mest "true" med hvitt lerret, men i bunn og grunn har fargene minst å si når det gjelder bildekvalitet syntes jeg.
    Helt enig, det spiller liten rolle på film. Sammenligner man de to side om side så vil de være litt ulike, men det blir bra uansett. Dessuten har ulike filmer ofte sitt eget særpreg på fargenyansen (f.eks noen filmer har en toning blå for å gjøre stemingen "kjøligere").

Sortnivå har betydning for kontrastene og hvor skarpt man opplever bildet, har jeg merket.. Har også oppdaget at -veldig- mange filmer har mange mørke/sorte scener..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir aldri helt klok på dette: Passer beige eller hvit ikea rullegardin best til SP4805?

Ikea stavanger har begge, spesielt mange av den beige.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener den beige (grå) passer best. Den hvite er nok den som gjenngir fargene mest "korrekt", men som jeg har sagt før, så er dette av mindre viktighet, enn betydningen av å ha et godt sortnivå og detaljer.

VELG GRÅ (BEIGE)...

PS. Kan noen ta en fargeprøve av denne grå/beige saken? Er den grå eller beige? Må være noen eksperter på maling og slik her hehe....

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •